Frågor kring Tradera

Har lagt ut ett objekt för försäljning på tradera. Det går över förväntan och nu funderar jag på hur man gör när objektet är sålt. Jag har valt endast hämtning då jag inte är så värst sugen på att skicka iväg en sub som väger 27 kg😄

Skall köparen efter avhämtning checka av att han har hämtat den och bör jag då be köparen göra det direkt när han hämtar varan?

Att du får betalt är det viktigaste.:wink:

Sedan löser sig det andra. Tradera lägger sig ju inte i om uppdaterar status i appen.

Tänker mest på om köparen skall krångla och hävda att han inte fått varan?

Nej det har inget med någonting att göra - det är mellan dig och köparen. Precis som om det vore blocket eller Facebook marketplace.

Att något är betalt eller inte är på tradera är för din egna kolls skull.

Ibland frågar folk om det finns kvitto under auktionens gång, om jag svarar ja så vill dom ha en bild på det. Vad är grejen med detta? Jag svarar att den som vinner auktionen får kvittot, då blir det tråkiga svar tillbaka.

Skulle det efter auktionens slut visa sig att säljaren inte har ett ordentligt kvitto det blir bökigare för köparen att avstå, än om det är utrett på förhand?

Vad är det som blir bökigt? Det finns ingen garanti kvar på varan och det står inte i aktionstexten att det finns kvitto. Enklare kanske att svara bara att det inte finns.

Jag antar att köparen vill förvissa sig om att det inte är stöldgods och att den gärna vill ha underlag på det, utöver säljarens ord om att kvitto finns.

Kan man klargöra det innan man lägger bud och vinner auktionen blir det mindre krångel för den köpare som tycker kvitto är mycket viktigt.

Detta är alltså bara vad jag tror i mitt försök att hitta en rimlig förklaring, omöjligt att veta vad köparna i ditt fall tänkte.

4 gillningar

Det låter rimligt att dom inte vill ha stöldgods.

Jag förstår frågan helt och hållet. Men då jag varit med om i andra sammanhang att kvitton förfalskas med mitt namn på (då som säljare i butik) så skickar jag aldrig kvitto innan. Däremot säger jag att kvitto finns och skickas vid vunnen auktion om någon frågar.

Får också ibland frågor om att ta nya bilder eller kolla batterihälsa etc och i slutändan är ju det en service man kan göra för att få ännu fler bud och klart vettigt om man säljer en eller två produkter men just nu när jag har 25 produkter ute så säger jag helt sonika att det är nerpackat och återställt. Det är helt enkelt inte värt jobbet när jag bulk-säljer.

1 gillning

Man kan ju skriva i annonsen att sakerna är återställda och kvittot finns och bifogas till köparen så slipper man kanske några frågor.

1 gillning

Ja det är klokt!

Oj du har höga förväntningar om personer du :slight_smile:
Vet inte hur många ggr man får frågor som svaret står i annonsen :rofl:

1 gillning

Jag upplever att man ofta får frågor som är svåra att svara på, som till exempel: ”Fungerar det att spela spel på den?” (när man säljer en Mac)

Det vet du väl....det går inte :wink:

Ja, därför svarar jag alltid: ”Tyvärr, varken Spindelharpan eller MS Röj finns i macOS.”

Men man slipper ju de som kan läsa. :joy::joy: