Fråga om att tillreda pasta

Jag ska göra en pastagratäng ikväll. Det är resten av den utsökta Bolognese(inte klassisk utan mer man tager vad man haver och sedan på känn) jag lagade igår som ska blandas med pasta och sedan in i ugnen.

Jag tänker värma Bolognesen och ha i lite nya kryddor och morötter och sedan röra ned pastan i såsen. Sedan in i ugnen med lite ost ovanpå.

Nu till frågan, måste man koka pastan ellet blir den mjuk i Bolognesen? Eller koka till hälften kanske?

Koka den 3-4min kortare än vad som står på asken

2 gillningar

Och jag som trodde du hade bytt bil. :joy::joy::joy::joy:

2 gillningar

Beror lite på hur såsig bolognese är med.
Jag skulle tagit det säkra före det osäkra och kokat pastan men lite kortare som några skrivit.

Så kan du ha kortare tid i ugnen istället.
Om du jämför med lasagne behöver den ju en halvtimme åtminstone.

1 gillning

Det var bara för att locka dig till tråden..:sweat_smile:

1 gillning

Det var lasagne lassangette som fick in mig på detta spår. Testar att koka kortare helt enkelt. Återkommer med hur det blev..:smiley:

1 gillning

Passat eller pasta, rätt enkelt att få in honom med båda tänker jag :rofl:

4 gillningar

Rättar man till rubriken blir ju förvirringen total. :joy::joy::joy:

1 gillning

Trodde jag var dum i huvudet först som läste Passat och klickande in och det var ändrat till Pasta. Fattade ingenting i några sekunder där. :laughing:

1 gillning

Så är det på Bubblan, misstag korrigeras hänsynslöst för att våra hjärnor ska förvridas mer än de var från början. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Medan ni diskuterar Passat, så kan jag berätta att jag kokade pastan ca halva tiden. Det blev supergott , men skulle nog våga kära pastan utan kokning nästa gång. Ganska såsig sås..:smiley:

3 gillningar

Ja, ju såsigare den är desto bättre kommer det funka med okokt pasta :slight_smile:
Stärkelsen från pastan kommer göra den krämigare med.

1 gillning

Skulle precis skriva att du inte ska förkoka pastan :stuck_out_tongue:

1 gillning

Ska testa nästa gång. Rätten blev en succé så jag kommer få göra det flera gånger. Utmärkt sätt att ta vara på gårdagens bolognese.

2 gillningar

Kör alltid utan att förkoka den.
Tar pasta aldente vilken dag i månaden än överkokt pasta