Han har kanske plåtat mest på Pride festivalen?
Ingen aning, vad är nyttan med det?
Han har kanske plåtat mest på Pride festivalen?
Ingen aning, vad är nyttan med det?
Var väl en Pivot chart jag använde och bara aperture, inte aperture grouped.
Såg ett finskt Drakenplan på en pelare utanför en flygplats i Finland. Bilden i sig var rätt trist så jag spiceade upp den i Photoshop.
Det blåste på rejält med norrsken när jag var ute på min favoritplats i skogen i går kring kl 12-24. När det var som mest intensivt skrek jag ut "Hurraaa.....gaaaaaaaaah" så att det ekade i skogen. Tur att jag inte filmade!
Wow! Det ser ju helt overkligt ut, inte ens som en AI-genererad bild utan mer som om någon klåpare försökt måla norrsken i Photoshop. Måste varit en mäktig upplevelse!
Jag växte upp i Boden, har svaga minne av att vi såg norrsken rätt ofta, så det har aldrig varit en big deal för mig. Nu när man är äldre och frun som aldrig sett det inser man hur speciellt det är.
Fina bilder! Otroligt läckert!
Tidigare i veckan syntes minst lika kraftiga norrsken i södra Sverige också. Det såg till och med norrsken nere i Italien. Solen är i maxfasen av sin 11-åriga cykel med intensiteten på solstormarna. Så räkna med att kunna se norrsken oavsett var ni bor i Sverige nu i vinter förutsatt att det är klart väder och att ni inte är mitt i en stad med ljusföroreningar som stör.
Det är bara att hålla ett öga vad solen pysslar med så kan man räkna ut när det bär av.
Jag är rätt van att se norrsken, men när det är så pass kraftigt som det stundtals var så blir jag också helt tagen. Bilderna jag tog gör det inte rättvist. Borde haft en kortare slutartid när det som var som kraftigast för att kunna fånga mer detaljer. Nåväl!
Jag visste inte detta med 11-årscyklar. Men har inte heller något minne av att vi såg så mycket norrsken i Stockholm för 11 eller 22 år sedan. Vad beror det på?
Det kan bero på olika anledningar. T.ex. att du missade när det var eller kunde inte se dem pga. dåligt väder. Men ljusföroreningar spelar in väldigt mycket. Jag bor i Gällivare, där ljusföroreningarna är avsevärt mindre än i Stockholm men oftast så syns norrskenen rätt svagt i centrala delarna här också i jämförelse med utanför samhället. Bilderna i mitt inlägg ovan är tagna vid min "dark spot" flera mil från närmsta bebyggelse. När norrskenen, som också blir en slags ljusförorening, inte lyser så kan jag där se Vintergatan sträcka sig från horisont till horisont.