Fotoredigering med Lightroom/Photoshop

Börjat leka med Lightroom och Photoshop, köpte en månad då jag såg dom har månadsplan för 120:-/mån

Någon här inne som använder lightroom tex?
Har importerat alla mina bilder jag tog idag. Men undrar, dom ligger lokalt på min externa disk. Men när jag importerar dom i lightroom, är det ifrån min externa disk jag jobbar då? Eller hamnar dom i lightroom?

Det får du kolla i settings för Lightroom. Jag har använt Lightroom massor innan, även tillsammans med Photoshop, men numera använder jag inga av dem. Endast Affinity Photo på iPad.

1 gillning

Lightroom CC sparar/synkar bilderna till creative cloud. Man kommer då åt dem från t.ex. iPad-appen.

Lightroom classic CC lagrar bilderna lokalt och länkar dem till LR databas.

Själv fotar jag enbart i råformat och utrymmet på Creative cloud känns lite begränsande så jag håller mig till LR classic tillsvidare.

Du bör hitta din lokala lagring under Bilder-appen bredvid biblioteket från Apple Bilder.

Jag kör med LR. Man väljer i settings om man vill importera bilderna i En mapp för LR eller bara importera thumbnails. Jag kör på det sistnämnda för jag har inte plats med alla bilder på datorn utan de ligger på en extern disk.

De e exakt så jag vill ha det, jag vill inte ha något alls på min interna disk. Men hittar inte riktigt inställningarna.

Det är tyvärr så illa att jag har rest bort och inte kommer ha tillgång till min iMac i fyra veckor, annars hade jag kollat vilken inställning det är. Har LR Classic, så inget online. Men ska se om jag hittar någon tutorial.

1 gillning

Ingen fara, men hittar du så dela gärna :heart_eyes:

Om du vill förkovra dig så finns det bra med info här:

Finns även en hyfsat billig bok hon säljer vill jag minnas.

Jag har använt Lightroom sedan v2 men jag lär mig nytt ofta ändå :slight_smile:

Du kan antingen välja att ha det på din externa disk eller lokalt, det finns inget val att endast köra i molnet. Däremot kommer datorn inte ladda hem originalen om du laddar upp från telefonen eller så till Lightroom, det måste du aktivt välja så fall.

Men allt som du importerar in via datorn måste alltså antingen vara på interna eller externa disken.

1 gillning

Lyckades nu flytta mitt lightroom bibliotek till externa disken.

1 gillning

Ett allmänt tips är Moderskeppets videokurser.

Här är en om hur LR och molnet fungerar:
https://moderskeppet.se/kurser/kurs/lightroom-cc-sa-funkar-det/

Kostar väl en dryg hundring för en månad, men då kan man glo på hur många kurser man vill och hinner med.

1 gillning

Tack!