Fotografer hjälp mig med objektiv

Min sambo fotar och behöver lite mer objektiv.
Har bara info om två saker, det är till hennes andra kamera; Nikon D700 och hon ”behöver mer än 50mm” objektiv som äger. (Eller var det mindre…:thinking:)
Hon fotar porträtt-foton.
Hon fyller år snart så tänkte jag köper ett eller två.
Men jag är inte tillräckligt engagerad för att läsa på vad hon ska ha så tänkte jag kollar efter fusklapp här :sweat_smile:

Vad har du för budget?

3000-5000:- någonstans

Är det för lite? :sweat_smile:
Då får det bli en hundvalp annars :joy:

Objektiv är ju lika dyra som viktiga… Har du tid och ork kolla efter begagnade. Vill du köpa nya så kolla på Sigma. De är väldigt prisvärda. Även Tameron är värda att titta på, men de har jag inte lika stor erfarenhet av. Sedan är det ju lite beroende på pris och inte minst til vad hon ska ha dem. Ett bra zoom från Sigma täcker in många behov.

1 gillning

Men det här med mm, vad ska jag titta efter?
Det är ju för porträtt.
Är zoom viktigt då? :sweat_smile:
Kan nog gå lite i överkant om jag vet vad jag ska kolla efter.

Stillastående leende människor eller sovande bebisar brukar vara motiven :sweat_smile:

Vad det gäller Nikon så är oftast original bäst men dyrast. Porträtt är det Nikon’s 105mm macro som ger bäst resultat men är då ett fast objektiv så fotografen får ställa sig på rätt avstånd. Är det zoom som gäller skulle jag gått på Niknon’s 28-300mm som jag tycker är ett mycket bra allround objektiv typ porträtt, semester bilder och liknande. Satsar du på Nikon objektiv så se till att det är ED och inte DX då ni har stora sensorn på er FX kamera.

1 gillning

Ok då förstår jag varför zoom behövs :+1::sweat_smile:
Ska kolla upp alternativ två där

Skulle denna täcka lite av det jag tror jag letar efter?

bild

Fan det stod ju dx där

”mm” är brännvidden på objektivet, dvs hur mycket ”inzoomat” det är. Som jag tolkar det vill hon ha längre brännvidd än 50 mm, därför skulle rekommendera Nikon 85 mm/f1.8, det är ett riktigt prisvärt objektiv för porträtt.

1 gillning

https://www.hegethorns.se/Meny/Begagnat/Objektiv/Nikon_70-200_4G_AF-S_ED_VR_II_(Begagnad)?id=NO82047614

Ska du ha 70-200mm så är det 2,8 som gäller. Kostar huggorm men är grymt men inget man knatar runt med, stort och tungt kräver nästan stativ.

Det är lätt…:wink:
Jag har oftast ett 200-500 på fx eller 150-600 på dx. Man blir lite van efter ett tag…

Lite storleks referenser. Från vänster 70-200, 18-200, 28-300 & eo iPhone 7. :joy::joy: bild

Håller på att bli galen här :sweat_smile:
Är inne på nikons hemsida och har ändå svårt att hitta ett som stämmer in på alla rekommendationer.
85mm F1.8 som inte skulle vara dx och jag har glömt av ens vad jag tittar efter :crazy_face::sob:
Skicka mig länkar oavsett prislapp ni som har fem minuter över :joy:

https://www.nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/zoom/af-s-nikkor-28-300mm-f-3-5-5-6g-ed-vr

https://www.nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/single-focal-length/af-s-vr-micro-nikkor-105mm-f-2-8g-if-ed

https://www.nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/af-s-nikkor-70-200mm-f-2-8e-fl-ed-vr

Det blir kanske billigare med en hundvalp. :rofl::rofl::rofl:

Är du helt säker på att hon bara vill fota porträtt? Isåfall är ju som nämnts ovan 85-105mm lämplig brännvidd. Satsa på ett bra bländarvärde, 1.8 är underbart men 2.8 är inte dåligt det heller.

Vad du ska tänka på att det ska vara till fx då D700 är en fullformatskamera.

Eller ett allround-knalla-runt-objektiv som tex Tamron 24-70 f/2.8 G2. Betydligt smidigare än Nikons 24-70 och minst lika skarpt. Tyvärr lite dyrare än din budget.

1 gillning

iPhone 8, Tamron 24-70, Tamron 70-200 och Nikon 200-500

(dx-objektiven orkar jag inte fota av…:slight_smile:

1 gillning

Tack jag insåg inte värdet i objektiv innan denna tråden och det var därför jag trodde en siffra kring 5 lax dög :joy:
Tur att min iPhone inte behöver dessa tillbehör…
Men jag ställer mig in på 10-12 innan lågkonjukturen drabbar mig :grin: