Forumdisciplin

Nu tänker jag vara svintråkig, men då får det vara så. Bubblan behöver forumdisciplin.

Jag har allltid tyckt att det varit lite löjligt med stenhårda moderatorer på andra forum men nu förstår jag varför. Som exempel läste jag just 32 inlägg i en tråd som ska handla om WWDC men som till 100% är ett gäng polare som diskuterar stavningen på en av polarnas namn.

Som gammal 99.se-surfare så gillar jag verkligen potentialen hos Bubblan. Trevliga användare och Discourse känns mycket mer modernt och flexibelt än 99s gamla forumteknik.

Men, som sagt, om det här ska bli ett forum för alla så måste kärnan av polare som ligger bakom detta fina initiativ sluta att kidnappa mer eller mindre varenda tråd med flamsande och off topic. Det behövs moderatorer och disciplin. Bubblan är kanske enda forumet i världen där moderatorerna bidrar med mer off topic än användarna.

Så, nu får ni bränna mig på bål om ni vill.

Återigen, jag gillar folket här (inkl ”kärnan”) men jag tror och hoppas att ni vill att detta ska bli något annat än en kompis-chatt för en liten klick och då behövs en förändring.

Respektera topic. Om jag exempelvis vill läsa om WWDC så har jag inte tid eller intresse att läsa 32 inlägg flamsande. Starta gärna en sådan tråd för dom som vill.

Trevlig lördag.

20 gillningar

En sak som kan ha betydelse är att det saknas tydliga regler att förhålla sig till (eller så har jag missat dem).

Edit: Det finns TLDR-regler på engelska.

Valid points!

Jag tror att det beror på att de flesta är vana vid Facebooks lite mer chattliknande upplägg (inklusive mig själv). Och i våra bubblor på Facebook så har vi många medlemmar som har snackat i flera år och har starka band till varandra.

Men vi tittar faktiskt på om det går att implementera fler reaktioner till inlägg i form av emojis tex. Så istället för att kort och gott svara ”hahaha” eller liknande så kan man bara lägga till en reaktion. Det kommer dra ned antalet ”meningslösa” inlägg i forumet tror jag.

Men håller med dig och även jag ska bättra mig! Bra kritik och input, trevlig lördag!

4 gillningar

Fick precis en utmärkelse för att jag har läst reglerna och jag har varit medlem här länge.

2 gillningar

Håller med dig, och precis som Marcus skriver, många är vana vid Facebook, och har hängt med varandra så länge…

Jag tar själv åt mig av de du skriver, för jag vet att jag är en av dom som spårar ur…

Däremot gillar jag den delen också, och har alltid tänkt att gillar man inte de som skriva så scrollar man enkelt förbi… Vill ha den goa gemenskapen med både seriöst och kompis kompis delen…

Men ska absolut tänka på de du skriver! Mycket bra tänkt! :heart:

2 gillningar

Lite så! Och vi har ju även möjlighet att starta fler trådar som de redan existerande där vi snackar om vad vi gör just nu, vad vi lagar för mat etc där det kan vara slappare och lite tramsigt.

Men om någon vill så kan ni ju starta en ”snacka om skit-tråd”. Jag tror hans poäng är att om vi har en WWDC-tråd eller en tråd om ett specifikt ämne så besöker man tråden för att läsa om just det ämnet inte massa annat =)

3 gillningar

Ska väl tillägga att jag inte har något alls emot ett ”levande” forum där man kan skämta och ha lite trevligt. Problemet här tycker jag ofta är att någon drar ett skämt, vilket förstås är okej, men sedan är det så väldigt många som skriver ”höhöhö”-svar samt olika varianter på samma skämt. Skämtet ska liksom dras till leda, i mitt exempel i 32 inlägg.

Facebook-chattandet kanske kan stanna på Facebook? Eller, för all del, låt det pågå här om det är det användarna vill ha. Jag uttrycker bara min önskan och går den emot majoritetens så får jag hitta ett annat forum. Kanske 99s när det väl vaknar till liv igen. :blush:

5 gillningar

Exakt så. Off topic-trådar finns på alla forum och ska så finnas, men ett forum kraschar om ingen tråd blir on topic.

2 gillningar

Nä jag tycker du hade bra input, och forumet är nytt och håller fortfarande på att formas och de bästa att forma forumet och tycka till är givetvis ni som besöker det.

Men förhoppningsvis försvinner många av dessa ”haha”-inlägg om vi lyckas hitta en vettig plugin för reaktioner på inlägg!

3 gillningar

Reaktioner hade varit kanon!

1 gillning

Ingen ska leta sig vidare, detta ska bli ett forum för alla hoppas jag!

5 gillningar

Lite lek är okay i mitt tycke. Men vissa trådar bör man vara allvarlig i! Jag försöker hålla mig till ämnet, jag spårar dock ut ganska lätt :wink:

Alldeles för mycket interna skämt tyvärr. Fixa det så blir det här lysande.

1 gillning

Tillhär också de som tycker det lätt blir för mycket trams. Samtidigt är det en skön stämning här så det är en knepig balansgång. Men lite mindre trams och forumet blir mer för alla.

2 gillningar

+1 det är det jag har svårast för, läser dock aldrig vidriga Facebook trådar så kanske är därför. Mysigt forum annars.
Och visst kan man bläddra förbi men det blir jobbigt om man måste göra det i de flesta trådar och hur långt ska man bläddra innan msn kommer till något intressant? Nä det vet man inte så man måste ändå skumma igenom alla inlägg.

3 gillningar

Synd att Apple-delen dog nör ni öppnade förumet på 99. Älskade detta forumet men nu är det dött med snack om vårt kära Apple här.

Its a good thing

Gå till 99mac.se?

Älskar layouten på detta forum. Färgen, det mörka temat osv.

4 gillningar