Försvarsmakten inför Signal-appen

Från sajten:
image

Förra veckan beslutade Försvarsmakten att börja använda appen Signal för öppen kommunikation med mobiltelefoner. Detta innebär att samtal och meddelanden som inte innehåller säkerhetsskyddsklassificerad information framöver ska ske via Signal.

Anledningen till valet av Signal, istället för vanliga sms eller samtal, är bland annat att minska risken för spoofing och avlyssning. Spoofing, där någon utger sig för att vara någon annan, användes flitigt från 2014 och framåt i Ukraina för att påverka ukrainska soldater och befäl. Försvarsmakten har bedömt att Signal, med sin totalsträckskryptering, har tillräcklig säkerhet för att försvåra avlyssning av samtal och meddelanden. Det är dock viktigt att notera att Signal inte är godkänd för att skicka hemlig information inom Försvarsmakten.

Signal är en öppen programvara som har genomgått flera oberoende externa säkerhetsgranskningar, där signifikanta fynd har omhändertagits. Appen används redan av flera myndigheter, inklusive Regeringskansliet och Utrikesdepartementet, samt av Försvarsmaktens partners, allierade och andra samhällsaktörer. Den finns tillgänglig för Apples alla system, inklusive desktopversion, samt för Android, Windows och Linux.

Det är också värt att nämna att Signal är en ideell organisation och att appen är fri från annonser, affiliatemarknadsföring och spårning, vilket ytterligare stärker dess fokus på integritet och säkerhet

Källa: Försvarsmakten, Officerstidningen

6 gillningar

Många som rekommenderar den:

SL kör den också för sina Signal-fel.

Jag hittar ut själv.

4 gillningar

FRA har ju också pysslat med signalspaning ett tag.

2 gillningar

Även polisen behöver sitt signalement

1 gillning

Det drar ju ihop sig till val, vilka partier är positiva till den här lagen så jag vet vilka jag INTE ska rösta på?

2 gillningar

Jag har svårt att förstå varför dom vill ha in bakdörrar överallt. Det kommer inte stoppa skurkar :confused:

Går detta genom lämnar jag internet! Kommer dock dra en STOR backup av internet på det jag vill spara innan!

1 gillning

Då får du nog börja farma diskar nu. Internet är väl sisådär 200 Zettabyte eller nåt.

Jo, jag började dock med min backup för 25 år sedan så kommit en bit redan :wink:

Jag kör dock det mesta redan idag offline. Musik, film/serier, spel m.m.

Edit:

Det finns något jag vill minnas heter Internet-in-a-Box. Jag lekte med det för många år sedan. Man laddar ned hela sajter till sin egna hårdvara. Wikipedia + massa andra sajter.

2 gillningar

it crowd GIF

7 gillningar

Gunnar Strömmer verkar inte fatta hur internet funkar, det är globalt, ett nät för hela planeten. Om regeringen tvingar in en bakdörr i Signal för att svensk polis ska kunna jaga kriminella, så blir den ju tillgänglig för länder som Ryssland, Kina och Ungern också. Det är en sjukt självisk tanke att utsätta folk i såna länder för livsfara, avlyssning kan vara direkt dödligt i totalitära stater, bara för att vi ska kunna sätta dit nån kriminell här.
Dessutom har polisen redan idag möjlighet att installera spionprogram i telefoner de vill hålla koll på. Då kan de ju läsa meddelandena direkt på skärmen när de dyker upp. Krypteringen är ju ändå bara mellan mobilerna, någon gång måste meddelandet dekrypteras och visas för mottagaren.

Det var la lite det som hände Apple nyss? Dom valde att ta bort kryptering istället.

Om Polisen m.m. kan installera spionprogram och annat elände på mobiler och datorer måste dom ha en väg in redan.

Nja, det är inte riktigt samma sak. Brittisk polis kan fortfarande inte avlyssna iMessage direkt, eftersom det är end-to-end-krypterat, men de kan nu begära ut iCloud-backupen av iMessage och få tillgång till användarens konversationer där. Det funkar bara om användaren har valt att spara sina iMessage på iCloud, vilket de flesta gör.

Svensk polis säger själva att de kan ta sig in i de flesta telefoner, det är bara en fråga om tid. Men det förutsätter att första steget är upplåst, alltså att användaren har slagit in sin kod en gång. Därför är ett hett tips att låsa ner mobilen helt om du lämnar den obevakad, t.ex. på gymmet.

På iPhone kan du krama mobilen en stund – håll in volym upp och den stora knappen på höger sida tills SOS-skärmen dyker upp. En vanlig tanke är ju 'jag är inte kriminell', nä, men polisens spanare kanske ser dig snacka med nån kriminell på gymmet och då blir du plötsligt intressant. Att ni bara pratar väder och vind och du mest försöker vara trevlig, det hör ju inte polisen

2 gillningar

Jag har tidigare varit lite tillåtande till "bakdörrar" och andra integritetskränkande förslag. Men med tanke på vad som sker i USA så inser jag att en demokrati kan bli något helt annat på några veckor.

4 gillningar

Det tog väl Hitler ~30 dagar att demontera demokratin i Tyskland.

Att nämna Hittler och Tysklands 1933 hade nog uppfattats mon peak "Godwins lag"..:grin:. Men strikt korrekt har du ju rätt, men väldigt mycket av den moderna liberala demokratin bygger på erfarenheter från Tyskland 1933. Får därför erkänna att Tysklands 30-tal inte varit vägledande för mina ställningstaganden. Rätt eller fel?

1 gillning

Samma sak händer väl här med prat om att miljöaktivism är terrorism och att solidaritet med Palestina är kriminellt.

Att spionera på sina medborgare borde vara kriminellt.

Jag tycker det finns olika gränser i helvetet. Det som sker i USA tycker inte jag går att jämföra med att vissa aktioner anses olagliga.

1 gillning

Tycker att vi flyttar fram gränserna här hela tiden också. Till exempel det där att svenska regeringen vill kriminalisera förolämpningar mot tjänstemän. Sådant de fängslar folk för i Turkiet.

1 gillning