Förstärkare och ljudkvalitet

Jag är i behov av en liten smidigt förstärkare som inte gröper stora hål i plånboken och som jag kan streama till ifrån min iPhone X.
Eftersom iPhone inte stödjer aptX/HD så får AAC duga som codec. Jag har kikat på Hifiklubbens egna förstärkare, en Argon Audio SA1. Den hanterar AAC-formatet, men jag kan inte hitta någonstans i vilken bitrate? Är jag helt blind?
I övrigt tycks den ha fått bra betyg för sin prisklass i b la Ljud & Bild.

Jag är ganska bra på HiFi, men inte så bra på digitalt ljud. Men en fråga. Är det bra ljud du vill ha eller finns det något annat bakom frågan om bitrate?

1 gillning

Det är väl som allt annat en kompromiss. Jag vill ha ett ok ljud till ett vettigt pris. Dessutom vill jag ha smidigheten att kunna streama direkt från telefonen. Jag vet att bluetooth knappast är optimalt när det gäller ljudkvalitet.
Frågan angående bitrate beror på att all musik ligger på en nätverkshårddisk där allt är rippat i AAC 256kbit/s då det är en mängd som går att streama över mobilnätet utan att all surf försvinner i ett nafs, dessutom är det vad mina hörlurar klarar av tillsammans med min telefon.
Men det hade (inbillar jag mig) varit trevligt med lite högre kvalitet hemma där jag inte behöver tänka på hur mycket data som musiken förbrukar.
Skulle jag höra någon skillnad på tex 256/320kbit/s i ett blindtest? Tveksamt!

Jag tycker du ska ta den. Bra ljud och för mig som är lite ytlig var det nog den snyggaste förstärkare jag har sett!

Jag kan inte så mycket kring det tekniska om digitalt ljud. Men man ska ju inte stirra sig blind på 256/320. En bra anläggning kan ju låta bättre med 256 än en dålig med 320. Det är därför frågan om biterate blir viktigt. Är det ljud utan stora pengar du är ute efter så gäller det ju att prioritera bra ljud, inte att den klarar max biterate. Lite som om man väljer en bil som ska accelerera fort. Tar man den som accelererar fort eller den med mest hk?

Den du länkar till tror jag är bra.

1 gillning

Håller med vad som skrivits här redan
Airplay 1/2 förstärkare är betydligt dyrare och även tex Sonos Amp

En förstärkare med AirPlay är inte alls dyrare än denna. Vad har du fått det ifrån?

2 gillningar

Jag skall döpa pao’s lag efter dig “Ingen diskussion i Bubblan kan föras utan att Pao hittar en Apple-referens som mellan raderna också är negativt om Apple” :slight_smile:

2 gillningar

Ok. Tack för alla svar. Jag ska kika på några AirPlay-alternativ så får vi se hur det blir.

Skulle satsa på en förstärkare med AirPlay och/eller Chromecast. Bluetooth är i mina ögon en mycket sämre lösning. Funkar bra i bilen, men tycker inte om det i hemmamiljö. Då är det bättre att skicka musiken över nätverket.

1 gillning

Detta var inte menat alls som något anti Apple
Måste ha klickat i något fel i filter på prisjakt på jämförbara alternativ för jag hittade bara några få som knappt fanns i lager med liknande DAC och önskemål

Men om mitt inlägg fel eller rätt gjort att Airplay blir ett alternativ så kanon :slightly_smiling_face:

Nu var detta helt med “good intentions” men då alla mer eller mindre anser att allt jag skriver är anti Apple så är jag van och får ta det som en gås :slightly_smiling_face:
Då jag uppenbarligen klickade fil i filter på prisjakt.nu
Har du något alternativ till denna Argon så vore jag genuint intresserad

Haha, de är ju faktiskt lite lite anti-apple generellt. MEN det är ändå trots allt det vi älskar dig för :heart_eyes:

1 gillning

Men då måste du lära dig att uttrycka dig på ett annat sätt om alla hela tiden missuppfattar dig.

2 gillningar

AirPlay-enheter har dock en svaghet som jag slipper med Bluetooth. Nämligen säkerhetsbristerna som det innebär att släppa in ”smarta” mojänger i nätverket. Det är jättedmidigt men det dröjer inte länge innan säkerhetsuppdateringarna slutar komma och då får man börja strula med vlan och elände. Har provat att konfigurera ett vlan enbart avsett för AirPlay. Men det var ett helvete att få till så att man kunde streama från ett nätverk men att enheterna på vlan:et inte kunde snoka reda på vad som hände på det riktiga nätverket.

Noted :slightly_smiling_face: