Första produkterna för CHIP i slutet av året

Från sajten:
image

Tidigare i veckan höll Zigbee Alliance ett webbinarie kring CHIP. Connected Home over IP är en gemensam standard kring IoT.

Det var i slutet av 2019 som Zigbee Alliance presenterade ett samarbete mellan stora tillverkare av produkter för IoT enheter. “Project Connected Home over IP” (CHIP) backas numera av i stort sett alla de större företagen, exempelvis Apple, Amazon, Google, Signify, Xiaomi, Huawei, Somfy, Ikea, Legrand, Schneider, SmarThings, Tuya, Ecobee, Facebook, LG, Panasonic med flera. Totalt har nu ungefär 170 företag ställt sig bakom projektet vilket får anses vara imponerande på så kort tid. Det visar också att branschen är i behov av en standard för att kunna utvecklas ytterligare samt förenkla för användarna.

Syftet med detta projekt är att ta fram en gemensam standard för produkter som används av konsumenter i hemmen, att dessa ska bli mer kompatibla med varandra vilket ju är en smärre huvudvärk om man inte ägnar all vaken tid till att programmera på egen hand.

Första vågen av produkter med CHIP

Vid webbinariet diskuterades vilka produkter som kommer att vara först ut med stöd för CHIP. Det handlar primärt om produkter för belysning, solskydd, HVAC, TV-apparater, dörrlås, garageportar, säkerhetssystem och wifi-routers. Med andra ord en ganska heltäckande första runda där vi lär se en mängd nya produkter. Troligtvis finns också en mängd befintliga produkter som kommer att uppdateras med stöd för CHIP, t ex så har Signify meddelat att Hue Bridge ska kunna få en uppdatering vilket hade varit trevligt och en bra start då det är en produkt som finns i miljoner hem världen över.

CHIP bygger på tre hörnstenar

Standarden kring CHIP bygger på tre olika teknologier:

  • Bluetooth LE för installation
  • Wifi för produkter med krav på högre bandbredd (t ex IP-kameror)
  • Thread för mesh-nätverk riktat mot produkter på som inte har så höga krav på bandbredd (t ex sensorer)

På sikt så är tanken att denna nya standard ska ta över äldre teknologier som Z-Wave och Zigbee men det lär ta sin tid. Dock ska det bli spännande att se hur det kommer att fungera framöver – enklare och mer kompatibelt är ju alltid önskvärt.

Vill du se webbinariet kan du göra det nedan. Det diskuteras friskt kring hur det kommer att se ut och en mängd representanter från de större företagen deltog och svarade på frågor som ställdes.

Första produkterna med stöd för CHIP förväntas inte förrän tidigast i slutet av detta år, i värsta fall först 2022 då situationen med Covid-19 redan försenat projektet. Vilka produkter och företag tror du är först på bollen, utöver nämnda Philips Hue Vad tror du om CHIP, blir det lösningen på alla kompatibilitetsproblem som branschen dras med? Diskutera i Bubblan!

Källa: CHIP

2 gillningar

Intressant, kommer äldre zigbee produkter vara kompatibla med denna nya standard?

*Har ej kollat på webbinariet.

Massvis med företag, men inte Plejd?

Så hur kommer detta fundera med tex Home Assistant? Behövs en Thread-sticka för att integrera?

Trist! Känns som att Plejd blir mer och mer efter genom att inte öppna upp. HomeKit har de ju ”lovat” i flera år.

1 gillning

Också bra fråga. Får bli att kolla upp under något tråkigt möte på måndag :blush:

Som jag förstår det så är det upp till tillverkaren att försöka få till stöd här. Huruvida det fungerar med äldre hårdvara eller inte har jag inte fått full klarhet i. Men, mycket möjligt att det kan begränsas på samma sätt som när Eve uppdaterar sina prylar till Thread - endast senaste generationen av deras produkter får stödet då hårdvaran är för gammal på tidigare.

1 gillning

Tänker de till så borde de hoppa på detta tåg. Produkterna använder ju Bluetooth (vet dock ej vilken version) så det borde inte vara omöjligt…

1 gillning

Jag tror nog ni kan glömma bakåtkompabilitet (eller jag hoppas det), det blir sällan bra att göra ett tekniksprång som ska vara bakåtkompatibelt

Fattar inte storheten med Plejd… Vad är det som gör att så många köper dom?

2 gillningar

Det är många elektriker som rekommenderar plejd och gärna installerar detta hos folk. Tror det spelar in endel i deras popularitet.

Håller fullt med @Curiosity, fattar inte heller storheten med Plejd. Huvudanledningen är som @Sledde skriver, elektriker som inte är intresserade av att ta ett större helhetsansvar d.v.s. support för inställningar, scener, regler (automatisering). De förespråkar och rekommenderar Plejd till kunder för enkelheten (dumheten), de flesta kunder är nog nöjda, dock tror jag det bara blir en kortsiktig lösning när den allmänna kundkretsen ser fler möjligheter i framtiden.

3 gillningar

Det ligger något i det. Då är det bara att börja tänka om framtiden lite gällande nyinköp.

Plejd fungerar magiskt bra, inget som helst strul så riktigt nöjd med det. Har också puckar med två ingångar vilket det annars är ont om, näst intill omöjligt att hitta. Saknas ett öppet API och det är ett stort minus men hoppas att det kommer att komma.

Letade puckar med målet att integrera med Home Assistant men gick bet med de krav jag hade.

Får snart ett gäng Shelly inkopplade så ska bli kul att jämföra.

Mer eller mindre standard på z-wave och zigbee puckar.

Ja, och det är nog här som den stora fördelen med Connected Home over IP kommer in och gör Plejd överflödig.

Hur det än är så är Plejd mer eller mindre begränsat till ljusstyrning vilket ju knappast kan ses som en komplett hemautomationslösning. Vem vill inte kunna integrera alla smarta enheter och utnyttja sensorerna i dessa.

  • När jag går in i badrummet ska ljuset tändas automatiskt och om det är på nattimmarna så ska det vara lågintensivt, dagtid ska det vara högintensivt.
  • Mina fönstermarkiser och terrassmarkiser ska styras av vindmätare, ljusmätare och vindmätare, en skaksensor ser till att markisen inte skadas när vinden ligger på från ett ogynnsamt väderstreck.
  • Om en IR-detektor känner rörelse när ingen borde vara hemma (inbrottslarmet är aktiverat) så ska nätverkskamerorna samla in videodata, alla lampor i huset och trädgård ska lysa på högsta styrka, sirener ska ljuda beroende på tidpunkter (onödigt att göra grannarna sura för de skiter väl egentligen i att jag har inbrott, de är bara glada att ingen är i deras hus).
  • När någon av branddetektorerna löser ut så ska samtliga ljudenheter se till att väcka/uppmärksamma ev. personer samt tända all inomhusbelysning på maxintensitet.
  • Garagedörren ska låsas automatiskt efter 5 minuter, densamma kan låsas upp ifrån garaget via knappsats.
  • Larmstatus ska visas på trappans ledstångsbelysning (när ytterdörren öppnas) genom att lysa rött när larmet är aktiverat och grönt när det är avaktiverat.
  • Inkommande vatten stängs automatiskt vid pålarmning och även när/om någon av sensorerna som känner fukt (diskmaskin, tvättmaskin)
  • Om regnsensorn känner av att det regnar och ingen är hemma samtidigt som ett takfönster är öppet så skickas ett meddelande så man kan be någon att gå in och stänga så man slipper få fuktskador. Givetvis har jag redan fått reda på att fönstrena är öppna när jag gick hemifrån men då kändes det inte som att det skulle kunna börja regna innan jag kommer hem.

Ja, listan kan göras hur lång som helst och med Plejd och andra låsta system så går det aldrig att skapa denna typ av hemautomation. Till listan över låsta system ingår även nästan alla kommersiella hemlarm (varför ha IR-detektorer och fönster/dörrsensorer som inte kan användas för andra automationer?)

3 gillningar

Två ingångar och dimmer fanns i princip inte när jag köpte för ett halvår sen. Inte Shelly eller Sunricher, endast Zigbee aktuellt för mig eller WiFi.

Upptäckt att just ljuset inte behöver automatiseras hos oss så mycket, har det mesta tänt baserat på tid/sol på dygnet så det sköter sig själv. Resten, som tex markiser, ska naturligtvis automatiseras. Allra viktigast är att sakerna bara fungerar hos oss.

Precis vad jag tänker också! Eftersom plejd är låst så fattar jag inte varför så många köper det. Måste vara för enkelheten och att de har så många elektriker som rekommenderar det…
Jag TROR det kommer sluta med kaos för många när uppdateringar osv kommer eller det helt enkelt slutar stödja olika produkter. Sen att ha en elektriker som ska komma och byta batterier var 5e år låter ju inte så kul. Har hellre ett system som är open source och kan sköta själv, men då är jag ju inte helt normal heller kanske. :slight_smile:

2 gillningar

Sonoff har väl haft det länge om jag inte är helt fel ute… :slight_smile:

Ja, det är en grundförutsättning som inte är i motsatsförhållande till många icke slutna systemlösningar. Vilket icke slutna system har du testat innan Plejd? Jag kan se att det idag inte är för alla om man vill göra mer än bara ljusstyrning i ett icke slutet system men varför välja ett slutet system utan möjligheter för att man idag inte kan utnyttja alla möjligheter i ett öppet? Dessutom verkar kostnaden för Plejd ligga på samma nivå som z-wave!

Endast Zigbee eller Wifi aktuellt säger du, men Plejd är väl bluetooth mesh vad jag förstått? Med gateway så har du remote kontroll?
Plejd verkar ju fungera med HA, fast genom add-on som inte är garanterade att forsättas supportas, då väljer jag hellre Zigbee som jag har svårt att se kommer dödas helt. :slight_smile:

EDIT: Kan inte ens köpa Plejd här så borde nog inte kasta sten i glashus inser jag. :slight_smile: