Första kvartalet visar röda siffror för Elektronikbranschen

Från sajten:
image

Elektronikbranschen har släppt årets första kvartalsrapport gällande försäljningen i Sverige. Det är en mindre kul läsning där i princip alla områden tappar försäljning.

Samtliga produktkategorier visar vikande försäljningssiffror förutom audio som fortsatt ökar. Enligt en rapport från Elektronikbranschen som släpptes idag ser vi minskad försäljning på flera områden där främst spelkonsoler, datorer, laptops och tv (totalt) minskar uppemot 10 %. För tv-apparater är det främst mindre storlekar som tappar och om vi tittar på ackumulerad försäljning och jämför med föregående år är tappet 5 %.

Elektronikbranschen

Försäljningstappet förklaras till stor del av logistikproblem samt bristen på halvledare så det är avsaknaden av produkter som sätter käppar i hjulet men även att konsumenterna har mindre pengar i plånboken till följd av ökade priser på bland annat drivmedel och energi enligt Pernilla Enebrink som är vd för Elektronikbranschen.

Har du känt att du fått avstå något elektronikinköp till följd av situationen som beskrivs?

Källa: Pressmeddelande

Finns det någon länk till datat/pressmeddelandet? Siffrorna matchar inte vad jag ser.

Jag har tappat både lusten och behovet av att köpa massa teknikprylar. Känner mig ganska mättat och har det mesta som jag vill. Tänker efter flera gånger innan jag slår till om jag verkligen kommer använda det.
Tycker även att det är lite stiltje i teknikbranchen och att det inte släpps så mycket som är spännande.

Däremot lägger jag pengarna på vinyl och sprit istället eftersom jag tycker det är mycket roligare och intresserar mig mer just nu.

5 gillningar

Håller med Håkan, man har det mesta som behövs.

Ah, för konsumentelektronik, makes sense.

När bränsle, byggvaror, matpriser, elpriser etc…ökar så kanske man inte prioriterar teknikprylar i första taget.
Sen har ju exempelvis mobiler stagnerat lite i utvecklingen också. Blir marginella förbättringar, men inte riktigt samma stora steg som för ca:5 år sedan.

Så suget att byta mobil varje år har svalnat en del.