Förslaget: Endast elbilar i Göteborg centrum

Från sajten:
image

Göteborg får ett rödgrönt styre och med det påbörjas arbetet med att fasa ut fossilbilar från stadens centrum.

Det var på presskonferensen för det nya styret som en rad förslag presenterades. Ett av dem handlar om att införa en klass 3-miljözon inom vallgravarna.

Därmed får bara el- och bränslecellsfordon samt gasfordon köra in. Undantag kan göras för tunga fordon om de är laddhybrider.

Inga datum nämns. Däremot stryker man under att det inte handlar om något så plötsligt och hastigt som 1 januari nästa år. Därmed har man inte lika bråttom som i Stockholm där man varit tydligare med deadlines.

Vidare kommer styret börja förhandla med Västtrafik om sänkta biljettpriser.

Göteborg kommer styras av Socialdemokraterna + Miljöpartiet och Vänsterpartiet. För att få igenom sina förslag måste minst ett parti till ställa upp. Detta då man endast har 40 mandat av totalt 81 mandat.

Men att lägga gränsen inom vallgraven till en början med kan knappast ses som särskilt kontroversiellt. Det är ju ungefär lika roligt att köra där som att ta sig igenom korsvägen i rusningstrafik.

Inom vallgraven Göteborg

Skiss från Alltomelbil.se

Källa: GP (Betalvägg). Via Alltomelbil.se.

2 gillningar

Inom vallgraven låter som en bra början. Ett ganska litet område och inte speciellt trafikerat.

1 gillning

Korsvägen är inte längre något att frukta. Går knappt att köra där alls nuförtiden i och med bygget av Västlänken.

1 gillning

Frågan är vilka laddmöjligheter som ska erbjudas dem som bor i lägenhet. Det är ganska många människor speciellt i västra delen av det inramade området.

Inom 10 år lär det finnas laddstolpar på varenda gata. Tills dess får man göra som man gör med fossilbilar. Åka och ladda på macken.

1 gillning

Traumat består!

Skyr centrum som pesten, ännu en ursäkt för att inte åka dit :slight_smile:

Ett stort problem när det gäller partikelhalter i luft i större städer är den asfalt som rivs upp av fordon. Elfordon, som är i regel tyngre och har mer vridmoment, är större skurkar på den biten. Varför inte bara förbjuda all fordonstrafik i en zon, och sedan enbart gata och park, kollektivtrafik etc i nästa, och sedan elbilar etc.

Inte helt orimligt i vissa delar av innerstäderna. Framförallt i Stockholm.