Formel 1-VM 2025

Vad tyckte ni om omkörningen av Tsunoda då?
NOR blev under utredning för att ha kört om utanför banan.
TSU blev under utredning för att ha tvingat en annan förare av banan.

När jag hörde diskussionen mellan Janne och Björn om att båda skulle kunna få staff så lät det väldigt märkligt. Om TSU fick bestraffning så borde väl det automatiskt fria NOR? Vilket det förmodligen också gjorde eftersom NOR faktiskt var utanför.
Jag gissar att domslutet också påverkades av att det var Max teamkompis som var inblandad och att Norris gick för en VM-titel. Jag tror det hade kunnat bli annorlunda om det var ett "vanligt" race.

Hursom, jag var nöjd med domslutet och resultatet. Grattis Norris och McLaren!

1 gillning

Ja annars vore det ju konstigt tycker jag. Då skulle ju förare kunna sätta i system att ”ta en förlaget” och per automatik dela ut femsekunders-straff till motståndare. Hade inte TSU agerat som han gjorde hade det varit ett självklart straff på NOR.

1 gillning

Måste jag köpa...

Har redan Ferrari :slight_smile:

2 gillningar

TSU vad nog ganska korrekt, dom får vingla lite fram och tillbaka för att bryta slipstream vilket enligt vissa analyser jag sett va det han gjorde. Men troligen lite för mycket just för att hindra Norris vilket nog gör straffet helt rätt.

Norris tycker jag va lite klantigt där, han borde inte genomför omkörning utan ha va lite för ivrig där, han hade lätt kunna göra det något varv längre fram med tanke på fartskillnaden, en för stor risk. Borde han fått straff, nja…glad att han inte fick det men va lite dumt av han kan jag tycka.

Det som “stör” mig lite att det är alltid så snack om att bedömmningen inte ska ta hänsyn till konsekvensen, tex att det är VM avgörande eller inte eller om motståndaren får DNF osv. Men ja det känns som det va en faktor i det här två bedömmningarna och det borde de inte varit kan jag tycka.

Men i det stora hela så skönt att NOR slapp 5 sekunder, även om det inte hade gjort något i det här fallet mht till hur långt bakom LEC va vid målgången.

Eller är det 10sek för en sådan sak normalt? :thinking:

1 gillning

Jag håller med, det borde inte spela någon roll med omständigheterna, men det är nog naturligt att man inte är lika hård för en mindre förseelse om det betyder att förlora ett VM. Kände också att det var lite onödig risk att ta.
Jag tror straffet hade varit 5 sekunder men inte säker, beror det också på hur mycket man tjänade på det? Det blir alltid svårt när man ska bedöma sånt.

1 gillning

Någon kanske redan har skrivit om detta men om NOR inte hade blivit förbi släppt efter sitt usla depåstopp på Monza av PIA så hade VER vunnit :blush:

Teamorder som avgjorde :wink:

Fast var det inte 12p som det slog? Och Piastri hamande 13 efter?

Däremot Max lilla hjärnsläpp i Barcelona där han tappade 10p på att trycka till Russel… Utan den helt onödiga missen hade det sett annorlunda ut :slight_smile: Går att hitta många situationer som kunde ändrat resultatet, men att “road rage:a” är lite onödigt.

Nu gillar jag att Mclaren vann och att NOR tog VM. Men hamnade inte VER 2 poäng efter NOR och NOR fick 3 poäng mer för andra platsen i Monza

Ah, sant, ja. Många små situationer som format slutresultatet :slight_smile:

1 gillning

Men så kan man inte inte tänka, det är lätt att hitta något som gjort att någon har tappat poäng som lett fram det det här. Om bara VER inte hade gjort det misstaget i kvalet på bana X eller Y så hade han haft pole och vunnit, om inte piff slog puff så hade pluto fångat dom. Men klart, Max har inte gjort många fel så lätt att skylla på dom han gör. Glöm inte både Norris och Piastri har haft perioder under isen under säsongen men dom har haft bilen som fördel. Verstappen har inte haft bilen som fördel men haft sig själv…

If my mum had balls, she'd be my dad
- Max Verstappen, 2024 Miami Grand Prix

Tror inte man ska glömma hur mycket VER har fått gratis av McLaren, det har varit deras mästerskap att förlora inte Verstappens att vinna. Hade dom inte kört bilarna för lågt och fått dubbel DNF, eller klantat sig med strategin här i slutet så hade inte Max haft teoretisk chans…

Så jag är glad för Norris van, han förtjänar det med McLaren som helhet förtjänar det inte med tanke på deras Ferrarifasoner under året :clown_face:

Snart räknar väll någon på om snabbaste varv poängen hade funnit kvar så hade det blivit den här utgången!

1 gillning

Det var mest ett påpekande att det blev väldigt jämnt på slutet :blush:

1 gillning

Ja det blev jämnt, mestadels för att Norris och Piastri inte har varit dom starkaste förarna, både gjort lite misstag, kört ihop och haft lite svaga perioder. McLaren som team har ju inspirerats lite för mycket av Ferrari och deras papaya rules, tur dom har haft den i särklass bästa bilen som räddat upp dom.

Men det har varit en kul säsong, även om @MrMustang hat gnällt att den varit över sen sommaruppehållet. Men det har varit en del rookies på pallen och lite andra oförutsedda resultat och det gör det hela lite extra kul tycker jag.

2 gillningar

Blev ju en kul säsong trots allt. Blir spännande att se vad som händer med nya reglementet nästa år.

Ganska väntat, Helmut Marko lämnar Red Bull

https://www.instagram.com/p/DSC77dEAcod/?igsh=MTBvZmx0djdqeXQzZQ==

Tycker också det varit en väldigt bra säsong men ser verkligen fram emot nästa säsong som antagligen inte kommer likna denna alls. Som Mclaren-fan borde jag väl önska att dom inte bytte reglemente riktigt än och att det blev några fler mer garanterat framgångsrika säsonger men jag tycker det är kul att korten blandas rejält. Och rookies som är lite varma i kläderna och ett helt nytt team i Cadillac.

Red Bull som det har varit i 20 år finns inte längre. Frågan är om dom kan hålla uppe framgången eller om dom ska dala under en period nu?

Nä det gör ju inte det, dom har ju iof visat den här säsongen att dom kan hålla fanan högt utan dessa nyckelspelare för den vändningen dom gjort är inte dåligt. Men ja, allt kan hända….blir nog lite mer stabilare ledarskap är min gissning.

Men nästa säsong kan allt hända, vad tror ni…vilka kommer vara starka? Jag tror vi har ett wildcard…Aston Martin

2026 är året Ferrari står längst upp på alla podium :ok_hand:

1 gillning

Jag har också haft Aston som wildcard men sen sa @katho att dom byter till Honda redan nästa säsong (jag trodde dom hade kvar Mercedes-motor) och då blev det verkligen hit-or-miss.

Jag tror på ryktena att Merca ligger långt fram med sin PU så gissar Merca själv tillsammans med Mclaren och kanske Williams blir starka. Har Audi lyckats med sin PU? Lika dolt i dunkel som Honda.

Har dom lyckats med sin PU så kanske… Det är ju dags för lite Ferrari-framgångar, 2007-2008 var ju ett tag sen. Dom ska nog hitta ett sätt att kasta bort race med dåliga beslut.

Men jag tror inget team kommer vara så dominant nästa säsong, gissningsvis så lär vi se en hel del DNF och rejäla missar.

2 gillningar

Tror att både Aston och Mercedes kan bli farliga. Ju fler desto bättre. :slight_smile:

1 gillning

Honda har varit en stor del av RBPT som RedBull och Racing Bulls har kört fram till nu så tror inte Honda är helt borträknade