Formel 1-VM 2022

Grymt bra gjort av De Vries, måste vara jobbigt att vara Latiffi i dag

Men verkar som att RB är helt ostoppbara, oavsett vad som händer. Det borde inte gå att klättra så fort på griden på bara några var som VER gjorde

2 gillningar

Ferrari schabblade bort sin chans igen.. Varför tog man in LEC så tidigt och sen gick in en gång till.
Blir enkelt för RB.

2 gillningar

Ja det blir ju det, men bara fartskillnaden som märktes där i början så knappade VER in ganska fort så dom förstod nog att dom måsta testa något. Och hade inte dom tagit in LEC så hade troligen VER gått in.

Va en jävla fart på SAI idag iaf

2 gillningar

Håller med dig. Och varför lät man inte SAI stanna ute på safety car i slutet

1 gillning

Ja, mycket udda

1 gillning

Men visst är det lite lustig om hur alla gnäller nu på hur rutinen kring SC gick till och det höjs röster för att dom skulle satt igång racet. Men det testades ju i Abu Dhabi förra året och det blev inte bra då heller.

1 gillning

Nu kanske alla ni här är Verstappen-fans men tycker årets säsong är bra tråkig pga hans och Red Bulls dominans. Han är ju naturligtvis fantastisk, likaså bilen/teamet, men för mig som hellre ser bra racing än att en spcifik förarevinner blir det lite trist. Frågan är vad som ska vända på detta, min gissning är att iaf kommande 3 år blir det svårt för ett annat team att vända på detta.

Står hoppet till Mercedes eller kan Ferrare skärpa till sig nästa år?

Jag tror att Verstappens klättring i början är dels för att bilen är så mycket bättre men också för att de förare han körde om fattar att dom inte egentligen racar honom och bara försöker tappa så lite tid som möjligt. De enda som kanske kan konkurrera med honom på banan är ju Ferrari och möjligen Merca när allt blåser deras väg.

Som vanligt sätter Ferrari krokben för sig själva. Igår var dom så oroliga för att göra fel och tappa initiativet att dom inte kunde låta bli att plocka in Leclerc under VSC.

1 gillning

Det har ju nästan alltid varit ett eller två team som dominerat i F1, men det är lite onödigt svårt att går från mittfältet till att fajtas om segrar. Reglementsförändringar och budgettak är ju tänkta att göra det lättare men det verkar inte riktigt fungera. Jag hade hoppats på att vi skulle ha 4-5 team som var däruppe såhär sent på säsongen, Red Bull, Ferrari, Mercedes, Mclaren och Alpine typ, men istället har Red Bull (eller iallafall Verstappen) bara dragit ifrån.

Vad har det med saken att göra, under många år har MER varit dominanta vilket också har varit tråkigt. Sen verkar det vara värre för många när det är RB som är dominanta. Men jag håller med dig om racingen men oavsett vilka team jag är fan av, för mig är det sporten jag gillar och tycker det är lite tråkigt med att någon dominerar på samma sätt som att tex Williams inte hänger med.

Tyvärr är det väll så att det endast är 3-4 teams som opererar på budgettaket, RB, MER FER och kanske någon med. Så det är tyvärr inte samma förutsättningar för alla

Men hur som helst så måste jag säga att jag är sjukt imponerade av bilen RB har byggt i år, den verkar klara alla typer av baner på bra sätt. Speciellt i händerna på VER som har vuxit något enormt denna säsongen, jag menar han gör inga misstag och se bara senast nu på Monza när han klättrade från P7 till P2 på 4 varv!

3 gillningar

Men bästa prestation är oklart Nyck de Vries

3 gillningar

De Vries verkar definitivt kört till sig en styrning! Speciellt eftersom det inte ser som om FIA ger Herta något undantag för superlicensen (personligen tycker jag FIA borde omvärdera Indycar).

1 gillning

Ja de verkar så, De Vries är helt klart värt det. Hade gärna sett han ersätta Latiffi men ryktas också om Alpha Tauri

Lite sjutk är det med Herta, men det är nog bara bussines i det här då Indycar inte är deras serie och dom vill primera F3 och F2

2 gillningar

Så är det säkert, men jag tycker hela superlicens-grejen är lite löjlig. Det borde räcka med att teamet tror att dom klarar av att köra F1, det är ju dom som förlorar på att plocka in en förare som inte pallar.

Kan väll vara klokt att ha några krav på erfarenhet av köra formelbil, ut ett säkerhetsperspektiv. Men kommer med om att det här sättet är helt kajko

1 gillning

Visst, men det är väl inget team så är så galet att dom skulle stoppa in någon helt utan erfarenhet, finns ju inget att vinna på det.

När det dessutom verkar finnas dåligt med talanger i F2 borde FIA verkligen bredda sina vyer lite.

Säger bara Mazepin och Latifi, inte bra nog för att köra F1 men pappa har djupa fickor. Även om det mest motbevisar funktioner av superlicens eftersom båda har de :joy:

1 gillning

Klokt och balanserat av Alex Rossi:

1 gillning

Då var det klart. Frågan är bara vem som ersätter.

2 gillningar

Nyck skulle jag tro.

1 gillning