Företagen måste sluta skicka med laddare till våra prylar

Från sajten:


När våra prylar börjar bli så små att laddarna till dem upptar halva förpackningen är det dags att tänka om.

Häromdagen plockade jag upp Sonys nya Sony ZV-E10L. En ny liten vlog-kamera som kommer passa perfekt när jag filmar inne i mindre utrymme så som en bil. Men när jag packade upp kartongen slog det mig att de hade lätt kunnat halvera förpackningen. Därmed hade man kunnat halvera storleken och därmed radikalt minskat fraktkostnaderna per box men också miljöpåverkan.

Att halva kartongen består av fyra olika kablar och adaptrar som i slutändan sätts ihop till en 7,5 watts USB-C-laddare gör inte saken bättre. Vi har redan tonvis med USB-C-laddare med den klena effekten. Här i Europa tenderar vi också att få med den brittiska apparatkabeln också. Hur många sådana har inte gått direkt till elektronikåtervinningen?

Brittisk elkabel

Nej Sony med flera, vänta inte på EU-beslutet att slopa laddarna, avskaffa dem redan nu och sänk priset på prylarna. Vi konsumenter är bättre lämpade att sedan köpa en laddare som passar oss bättre för våra behov. Exempelvis en laddare som klarar att ladda flera enheter samtidigt.

7 gillningar

Det finns i allra högsta grad användning för laddare. Är jag ute i fält på jobb med kameran eller drönaren så fungerar det inte att börja leta uttag för laddning. Då byter jag batterier snabbt och enkelt.

Men jag använder jag samma USB-C laddare till min Macbook Pro, drönarefjärrkontroll och androidtelefon.

Haha, var jag så otydlig att det verkade som att jag inte tyckte man skulle ladda sina prylar? :slight_smile:

Jag tycker det både är bra och dåligt att inte skicka med en laddare.

Man måste se till den "vanliga" människan som kanske inte byter ut sin mobil så ofta också. Det kanske går 4-5 år för vissa? Dom byter ut den när batteriet inte orkar med mera. Sedan om kontakten på laddaren är samma kanske dom kör vidare på sin gamla laddare vilket kan vara farligt!

Eller också köper dom den billigaste laddaren dom kan hitta, vilket inte heller är så bra alla gånger. Vi här inne har dock koll på det där, men inte alla.

Den bra biten är naturligtvis att det bättre för miljön!

1 gillning

Det ska väl vara så att när man beställer/köper så kan du inte betala förrän du valt ja eller nej på laddare?.
Väljer man ja så får man upp en listan på de som passar..

Jag kan tycka att laddare ska följa med till laptop å sådant... men till telefon känns det onödigt. Vet inte riktigt varför jag tycker så :slight_smile:

4 gillningar

Det skulle kunna bero på att laptops kräver laddare med mer kraft. Mobiler är lättare (one size fit all)

Och utvecklingen på laptopsidan med USB-C är riktigt bra. det förenklar verkligen tillvaron.

Jag kan tycka att laddare ska följa med till laptop å sådant... men till telefon känns det onödigt. Vet inte riktigt varför jag tycker så :slight_smile:

I sakfrågan håller jag med. Skönt att slippa laddare med mobil och klocka. Där går Brasilien baklänges...

Jo, personligen så spelar det inte så stor roll om jag får med en laddare på en mobil heller. Datorer är en annan sak också tycker jag.

Alla kablar från olika länder är dock väldigt onödigt. Jag får nästan alltid med ett par extra som jag inte har nytta av. Jag antar att det är billigare att skicka med dom än att ha olika för alla länder.

Det ska alltid skickas med laddare, skickas det inte med kommer folk köpa det billigaste skit dem hittar. Dem flesta vill inte lägga några pengar på dyra laddare eller kablar och köper billigt skit från kina som inte håller säkerheten.

Lite så jag också tänkte!

Skicka inte med laddare.

Sälj laddare separat, men utan påslag som gör att det blir lockande att köpa farliga skräpladdare.

1 gillning

Närå :smiley: Det jag ville få fram var att det inte enbart går att lösa allt med en enda USB-C laddare, även om vi är på väg i den riktningen!

Visst vore det fräsigt med en mini fusionsreaktor i mobilen som strömkälla :thinking: :sunglasses:

Det beror på hur många utgångar USB-C-laddaren har :slight_smile:

1 gillning

Min har fyra…