Förenade Arabemiratens marsfarkost har lyft

Från sajten:
image

23.58 i natt svensk tid lyfte raketen med namnet Hope från Tanegashima Space Center i södra Japan.

Det är Förenade Arabemiratens första försök att skicka en farkost till en annan planet. Färden till Mars tar sju månader och när den är framme, i februari 2021, ska den lägga sig i omloppsbana där den ska analysera atmosfären och klimatet runt planeten.

Jorden och Mars är bara så här nära varandra var 26e månad så timingen för uppskjutningen var viktig. På grund av det var detta enda möjligheten att fullfölja regeringens instruktioner, vilka var att få farkosten i omloppsbana runt Mars i tid till landets 50-årsjubileum i december 2021.

Teamet har, i partnerskap med diverse amerikanska universitet, jobbat i sex år med projektet och haft en budget på motsvarande 1,8 miljarder kronor.

Via: The Verge

1 gillning

Spännande tid vi lever i med så många mars projekt pågång de närmsta 10 åren :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Verkligen. Men det känns dock väldigt långt bort innan människan sätter sin fot där.

Ja 2030 talet är väl det som de flesta projekt talar om att skicka bemannade uppdrag till mars

Jag tror det är längre bort än så. Det är ju väldigt stora skillnader på bemannade och obemannade. :man_shrugging:

1 gillning

Förenade Arabemiraten…:flushed:. Skulle vara intressant att djupa i orsakerna. Om vi använder Ockhams razor så landar jag i en intellektuell variant på penningtvätt…:roll_eyes:

1 gillning

Nasa har planer med människor på månen 2024 och människor på Mars under 30 talet med Orion.
ESA har sagt 2033 med Aurora medan Elon Musk med Space X och BFR redan 2024. Vi får se helt enkelt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Elon har väl sagt att de inte planerar att ta hem människorna till jorden igen.

1 gillning

Nja var det inte Mars One som gick i graven 2019

1 gillning

Jag är väl lite så till att månlandningen -69 verkligen ägt rum? Menar det är övar 50år sedan och ”ingenting” mer har hänt där. Menar mest att det skulle utnyttjats mer vad gäller kontinuerligt resande dit, kolonier, stationer vad vet jag? Känns bara som att vi skulle varit snabba på att utnyttja månen istället för att inget ska hända på 50år. Är det bara jag som tänker så? Haha

Har vi nu varit där (vilket är troligast, fast ändå inte) så har ju utvecklingen vad gäller resande dit med människor mm varit helt = 0 sen -69? Varför, i så fall?

Konspirationsteorier de lux ;). Men jag gillart!

Såg även en dokumentär om utomjordiska kolonier på månens baksida (månen har tydligen alltid samma sida mot jorden). DET hade ju mkt väl kunnat stämma och låter mer troligt.

Tror det finns OFANTLIGT mkt som vi dödliga ej har en aning om egentligen… Men lite kul att tänka på så här en tisdagsmorgon :joy:

Det hade varit omöjligt att hålla en sådan stor konspiration tyst över så lång tid och det hade varit dyrare att fejka bilderna från månen mot att faktiskt åka dit.
Idag så hade vi enkelt kunna fixa fejkade bilder men inte för 50 år sedan och för att ta fram utrustningen hade varit astronomiskt dyrt (pun intend).

Att vi inte har varit dit igen på så länge är att vi inte har haft någon anledning varken politiskt eller ekonomiskt.

2 gillningar

Håller med @ante om detta. Om USA aldrig hade landat på månen så tror jag inte att Ryssarna hållt knäpp tyst om den saken. Du kanske har sett Capricorn One nyligen, fantastisk slut scen btw :slightly_smiling_face:
Men alltid kul med diskussion om rymden

1 gillning

Vad är det? :wink:

Om du menar Capricorn One :slightly_smiling_face:
En riktigt bra film från slutet av 70 talet
Mycket berömd slutscen
Där USA inte har råd att åka till Mars utan fejkar allt

1 gillning

Annars skickar ju Nasa sin rover till mars nästa vecka :slightly_smiling_face:

Och lite senare är Kina pågång :slightly_smiling_face:

Det är inte bara du, det finns många foliehattar där ute :stuck_out_tongue_winking_eye:

Haha foliehatt är väl lite att ta i, men bara kul att tänka på :wink: