Ford Puma Gen-E – körglad liten elbil

Från sajten:
image

Det var ett privilegium att första mötet med Ford Puma Gen-E ägde rum i Barcelonas kurviga backar – men det var inte heller en slump. Ford Puma Gen-E är skapt just för dessa vägar.

Ford lovade en elektriferad Puma som är minst lika körglad som sitt fossilsyskon och de har också levererat på det löftet.

Puma Gen-E front

Den lilla mustaschen känner vi igen från storasyskonet Mustang Mach-E

Design och intryck

Formen är både bekant och ny. Fronten flirtar tydligt med både den betydligt större elbilen Mustang Mach-E och den bensindrivna Ford Puman – den sistnämnda tillverkas för övrigt på samma lina i Fords fabrik i Craiova, Rumänien. Med sina 4,2 meter klassas den i B-segmentet, vilket gör den till en smidig liten stadsbil.

Ford Puma ihop med sina övriga elsyskon

Ford Puma Gen-E ihop med de elektrifierade storasyskonen Ford Mustang Mach-E (gröna), Ford Explorer (röda) och Capri (Blåa).

Fälgarna? Snygga 18-tums fälgar på Premium-versionen (Från ca 440 000 kr) – 19-tum som tillval. Köper vi standardversionen (Från ca 420 000 kr) är det 17 tum som gäller.

Ett bagage att skryta om

En av bilens starkaste kort är bagageutrymmet. Med 573 liter – och nästan 1283 liter med fällda säten – är den rymligare än man tror. Men förklaringen till de många literna hittar vi under lastgolvet där hela 145 liter befinner sig i en balja – som vi dessutom kan tömma ut i händelse av att vi vill göra rent eller förvara en herrans massa is för festen.

Ford Puma bagageutrymme

Under den här luckan gömmer sig ytterligare 145 liter .

Ford Puma bagageutrymme Gigabox

Max 100 kg gäller och därmed 100 liter vatten, i händelse av att du vill ha en personligt badkar där bak.

Interiörsutrymme – bäst där fram

Det är tydligt att det är framsätet som gäller. För oss som är längre än genomsnittet blir baksätet snabbt trångt – bakom en lika lång medpassagerare går det inte alls. Men föraren sitter bekvämt, med bra sikt och fysiska reglage för det mesta vi behöver komma åt snabbt och enkelt.

Baksätet Puma Gen-E

Baksätet Puma Gen-E – troligen är framsätena helt framdragna.

Körupplevelsen – bilens verkliga triumfkort

Direkt när vi sätter oss bakom ratten känner vi att Ford levererat på sitt löfte – det här är en bil byggd för körglädje. Med sina 124 kW (motsvarande ca 170 hk) tar den kurvor med självförtroende, och väghållningen är något utöver det vanliga. Komfortnivån är precis rätt – varken för hård eller för mjuk.

Puma Gen-E

4,2 meter lång bil.

Vi byter till Sport-läget och genast höjs det artificiella motorljudet, det är kraftfullt men inte överdrivet – något av det bästa vi hört. Det här är en elbil som låter på ett sätt som känns naturligt och matchar bilen med bravur.

En stadshjälte med racingambitioner

Trots att vi befinner oss mitt i Barcelonas kaosiga trafik känner vi oss hemma. Puma Gen-E är smidig, kvick och tar sig in i tighta fickor mellan parkerade bilar med imponerande självsäkerhet.

Den är kul. Riktigt kul. Och det är det som är grejen – här är en elbil som får oss att le när vi kör både i stad och land.

Motorväg och räckvidd – inte bilens starkaste gren

Men Puma kommer inte utan kompromiser. På motorväg saknar vi lite kraft – i alla fall när vi skall accelerera ut på dem. En version med runt 25 kW extra hade lyft bilen avsevärt. Med 0–100 km/h på runt 8 sekunder gör den sitt jobb – men en sekund mindre hade suttit fint när vi snabbt behöver komma upp i fart.

Ford Puma Gen-e

Räckvidden på upp till 38 mil (WLTP) duger fint för stad och landsväg, men blir snabbt begränsande på längre resor, särskilt vintertid. Snabbladdningen på upp till 100 kW tar oss till 80 % på 23 minuter – vilket är ok. Men vi påminns ändå om att detta inte är någon långfärdsbil.

Räkna med ungefär 20-25 mil om du kör på motorväg och 20-35 mil blandad körning beroende på temperatur.

Laddning Ford Puma Gen-E

Ladda gör vi med max 100 kW DC och 11 kW AC – det tar 23 minuter att ladda 10% – 80% DC vilket ger en medeleffekt på 85 kW.

Smarta detaljer – och några missar

Ford har tänkt på det mesta. Vi får USB-C både fram och bak, värme i ratt och säten (för både förare och passagerare), och ett lättanvänt gränssnitt. Assistanssystemen kräver dock tillvalspaket för att bli komplett – vilket är värt att ha i åtanke. Även mittkonsolen är ett litet minus – både repkänslig och något i vägen för oss som gärna breder ut oss lite bakom ratten.

Ford Puma Gen-E interiör

Vi kan välja mellan ljust och mörkt läge i mittenskärmen.

Infotainmentsystem är i grunden helt ok men jämfört med modernare Android Automotive-baserade historier känns det ett par generationer tillbaka i tiden. Men smart är att vi både kan ha igång CarPlay eller Android Auto och ändå se bilens navigationskartan i samma skärm. Vi får även upp körriktning i förarskärmen dock ingen rent karta. Head-up display saknas helt.

Priset? Runt 420 000 kr för standardversionen, och 440 000 kr för Premium – just nu är det 10 000 kronor i rabatt. I norden ingår vinterpaketet med uppvärmningsbara stolar, ratt och vindruta. Bilen saknar helt värmepump.

Puma Gen-E soltak

Soltaket – eller soltaken kostar alltid extra. Närmare 13 000 kronor.

Standard eller Premium

Standard och Premium har i grunden samma specifikationer. Men i Premium får du hjul fälgar på 18 tum i stället för 17 tum. Väljer du Premium har du också möjlighet att uppgradera till 19 tum.

Premium inkluderar även B&O-högtalarna, nyckelfri öppning och låsning, elektronisk baklucka samt adaptivt LED Matrix-ljus.

Se också

Recension: Ford Puma Gen-E

Fördelar

  • Otroligt körglad
  • Komfortabel
  • Klassledande bagageutrymme
  • Enkel rengöring av nedre bagageutrymmet

Nackdelar

  • Något högt pris per kWh
  • Hade gärnat kapat någon sekund 0-100
  • Saknar värmepump

Sammanfattning

Ford Puma Gen-E är en bil för den som vill ha körglädje i ett kompakt format. Den gör sig bäst i stan och på landsväg, och är kanske den charmigaste bilen i sitt segment. Är räckvidd din prio? Då finns bättre val. Men om du vill känna att varje tur, även till matbutiken, är något att se fram emot – då är detta elbilen för dig.

Vi själva? Ja vi lämnar Barcelona med ett leende och ett behov av att få uppleva bilen igen.


Betyg: 4 / 5



Teknikveckan rekommenderar!

2 gillningar

Kul läsning och tittning. Hade ju ur Puma 2001 :blush:

Att den här bilen får 4/5 pinnar är obegripligt. Med en laddeffekt på 100kW och en WLTP på 38 mil och en 0-100 på 8 sekunder för nästan en halv miljon, det är uselt. Vad gör denna bil som inte en Inster för 150k mindre gör? Eller en Renault 5.

Det är en Puma :blush:
Och i början av 2000 talet var den så cool så man till och med gjorde en Mcqueen puma reklam med koppling till Bullit trots hans bortgång tidigare

Här är den jag hade :blush:

1 gillning

Upplever att både rubrik och ingress svarar på just den frågan :slight_smile:

5 gillningar

Fronten var ju fruktansvärt ful. Ser ut som en halvkorkad fisk och inget som ger sken av körglädje.

Det är en Ford.

:man_shrugging:

3 gillningar

Slutade inte Ford med snygga bilar 1968? :nerd_face:

1 gillning

Finns ändå snyggare moderna Fordar än denna som påminner lite om:

Jodå, F-serien kan vara lite cool, även Broncon och har sett några fina nyare Mustanger(inte Mach E).

Men nog tänker man mycket på Scorpio, Puma, Ka osv, de har etsat sig fast tyvärr :nerd_face:

1 gillning

Vi måste tala om vad som gör en bil cool :thinking:

5 gillningar

Om den gjort 0-100 på 4 sek hade det förbättrat betyget? :joy::joy:

3 gillningar

Nämn den coolaste bilen du vet så nämner jag min :blush:

Vi har ju olika preferenser men Ford & cool i samma mening skär sig som om jag slog en pulver bea. :joy::joy:

1 gillning

En tidigare kollega till mig hade en sån, han tappade det helt så senare köpte han en MB SLK 200, blev aldrig människa av honom igen.

3 gillningar

Jag tycker nog att Ford tillsammans med Shelby byggt de coolaste bilarna någonsin :blush:

2 gillningar

Gamla Mustanger är coola, ska bygga om till skivbromsar och styrservo på min '68 i sommar. Får se hur det går. :slight_smile:

5 gillningar

Lite, men den har ju inget annat som väger upp heller. Dålig räckvidd, långsam laddning, dåligt utrymme, högt pris etc.

Fast inga av de ”coola” fordarna kommer väl från Tyska Ford :man_shrugging:t2:

Har du en HT eller Fastback? :heart_eyes: