För dig som tröttnat på din Apple TV fjärrkontroll

Från sajten:
image

Har du tröttnat på den medföljande fjärrkontrollen till Apple TV? Letar du efter ett alternativ så har vi testat en version åt dig.

Det ska sägas direkt. Apple TV är en underbar liten enhet som låter dig göra en massa annat kul med din tv. Däremot så fjärrkontrollen som följer med Apple TV 4 och 4K inte guds gåva till människan. Visst, den är snygg, liten och stilren med få knappar och elegant finish. Men, den är ju stundtals hopplös att navigera med tack vare sin beröringskänsliga yta. Ibland blir kommandot det önskade och ibland precis något helt annat vilket vi alla säkert upplevt både en och flera gånger. Om vi sedan håller den upp och ner när vi sitter där i soffan och ska se något kul på tv’n så suckar man både en och två gånger…

Vi tröttnade en gång för mycket och bestämde oss för att leta upp ett alternativ för att se om livet blir enklare. Fjärrkontrollstillverkaren One For All har genom åren gjort sig kända för att fixa till ersättningskontroller såväl som multifjärrkontroller till åtskilliga olika fabrikat på marknaden. Nu har de även en modell ute som kan ersätta bland annat din Apple TV-fjärrkontroll. Är det något att ha? Vi beställde en för att testa.

Förpackning & innehåll

One For All Streamer Remote är namnet på en fjärrkontroll som ersätter den som medföljer din Apple TV. Dessutom fungerar det att styra såväl din tv som din ljudlimpa om dessa stöds vilket troligtvis är fallet. En extra bonus är att du kan välja att styra din Xbox One/360 eller Roku TV om du hellre vill det istället för din ATV. Dock fungerar det inte att styra Amazon Fire TV, Chromecast eller Roku Streaming Sticks med denna fjärrkontroll.

One For All Streaming Remote

Förpackningen till fjärrkontrollen säger det mesta om vad den faktiskt kan göra. Utöver att kunna styra en mediespelare, tv och ljudlimpa så finns det även snabbknappar till ett par olika strömningstjänster. Förprogrammerat för Netflix, Amazon och Hulu men detta går att ändra med lite programmering om du vill det.

Det framgår också att en belyst ring kring den huvudsakliga knappen för styrning lyses upp beroende på vad du kontrollerar för stunden.

One For All Streaming Remote

I förpackningen hittar vi själva fjärrkontrollen som ser ut som en vanlig fjärrkontroll. Inga konstigheter där inte och den ligger bra i handen, bra tyngd och sköna knappar att trycka på. Det medföljer också en snabbguide och en manual som innehåller information om hur du programmerar fjärrkontrollen till din tv, ljudlimpa eller strömningsenhet. One For All Streamer använder 4 stycken AAA-batterier så enkelt att byta när de tar slut.

One For All Streaming Remote

En trevlig detalj som inte går att missa är att man i förpackningen inte använt någon plast alls. Fjärrkontrollen är snyggt inrullad i något som påminner om silkespapper med en liten grön dekal som berättar att det är plastfri förpackning. Bra om fler företag tar efter och reducerar eller faktiskt helt tar bort plast i sina förpackningar, något vi sett bland annat Philips Hue göra också!

One For All Streaming Remote

Användning

Som sagt, köptes denna in för att se vilka alternativ som finns på marknaden för att ersätta en fjärrkontroll till den senare generationen av Apple TV. Givetvis kan man använda den äldre, silverfärgade fjärrkontrollen också eller appen i din iPhone men det är ju skönt att kunna styra lite mer också.

Första intrycket är positivt då fjärrkontrollen inger lite kvalitetskänsla. Den har en viss tyngd i sig och ligger bra i handen. Att para den med, i mitt fall en Apple TV 4, en Philips TV och en ljudlimpa från Sony gick som en dans. Det medföljer bra instruktioner för hur du gör så det är inga konstigheter och det finns en mängd olika märken att para den med. Den fungerar med alla tv-apparater och ljudlimpor som använder IR för kontroll av dess funktioner.

Som med alla multifjärrkontroller så är det oftast en kompromiss när du vill styra flera enheter från en och samma kontroll. Du får ofta ge upp en eller flera funktioner för styrning och i detta fall så försvinner t ex möjligheten att använda “Siri” på din fjärrkontroll. Annars finns det mesta där när det gäller att styra din Apple TV; spela upp, pausa, spola fram eller tillbaka – inga konstigheter.

Att styra tv’n är också enkelt, åtminstone att starta den och välja vilken källa som ska aktiveras (i mitt fall Apple TV). Jag använder dessvärre inte linjär-tv längre så om du kan byta kanaler har jag inte kunnat testa men å andra sidan så är detta en så pass vanlig funktion att det bör fungera. För ljudet använder jag en ljudlimpa från Sony som du via fjärrkontrollen kan ändra volymen på samt “muta” ljudet på. Enkelt handhavande och man vänjer sig snabbt vid fjärrkontrollen. Lite synd dock att du inte kan sätta på eller stänga av ljudlimpan via fjärrkontrollen men det kan säkert lösas beroende på hur du har denna kopplad till din tv.

One For All Streaming Remote

Det är enkelt att vänja sig vid de olika knapparna på fjärrkontrollen. En trevlig bonus är att knapparna lyser upp när du trycker på dessa, kan vara bra i ett mörkt tv-rum så du inte är helt vilsen. Den större multifunktionsknappen i mitten är belyst runt om med en ring som har olika färger beroende på vad du styr. I mitt fall så lyser den vitt när jag styr Apple TV, gult när jag styr tv’n och grönt när ljudet justeras. En del av mig gillar att fjärrkontrollen är belyst samtidigt som en del av mig ogillar det, framförallt när du sitter på Netflix och försöker bläddra fram något att titta på – då blinkar den hej vilt och det blir nästan som ett minidisco i handen. Det ska tilläggas att färgen kring den runda knappen kan ändras efter tycke och smak om man nu hellre vill ha en annan färg vid användning av sin mediaspelare.

Knapparna har en bra respons när de trycks ner. Lite reservation dock för att den större runda knappen som omger OK-knappen i mitten ibland känns lite stum när den trycks ner. Å andra sidan så tror jag det mest beror på var man trycker eller hur man trycker då det inte alltid är så. OK-knappen i mitten kan du dessutom använda för att pausa pågående uppspelning av det du tittar på så du är inte låst till “Play/Paus”-knappen för detta.

Sammanfattning

Överlag är jag nöjd med vad fjärrkontrollen levererar. Funktionsmässigt gör den vad som förväntas men som med alla fjärrkontroller av den här typen så blir det ändå en kompromiss någonstans. Du byter ut det stilfulla och snygga i en Apple TV Remote mot en större, lite klumpigare variant i plast. Som, å andra sidan styr lite mer men framför allt så är det skönt att enklare kunna spola fram eller tillbaka med hjälp av fysiska knappar. Att slippa touchknappen på Apple TV är faktiskt lite av en befrielse och är detta något som stört dig så kan One For All Streamer Remote fungera bra som en ersättare. Speciellt eftersom den inte kostar speciellt mycket.

Vill du köpa en kan du göra det direkt från Amazon.se och priset ligger på cirka 189 kronor i skrivande stund.

Plus

  • Enklare styrning av din Apple TV
  • Smidigt att kunna styra fler produkter med en fjärrkontroll
  • Belysta knappar i mörkret
  • Ligger bra i handen

Minus

  • Ersätter inte alla fjärrkontroller fullt ut
  • Blinkar lite väl mycket i mörkret
2 gillningar

Att tänka på är att denna fjärr verkar endast ha IR och inte BT som originalfjärren till ATV 4K. Då fungerar inte volymknapparna till Home Pod. Så har man Home Pod så måste man ändå använda originalfjärren.

1 gillning

Fungerar inte heller när man gömt sin Apple TV i ett skåp, vilket borde stå med som ett minus.

3 gillningar

Jag har en Function 101 IR fjärr till ATV’n som står i ett skåp, visserligen bakom en glasruta men som funkar perfekt.

Saknar också knapp för Siri. Används flitigt här hemma av familjen. Jag tillhör nog den skaran som gillar Apple TV fjärren.

2 gillningar

Perfekt förutom att jag skulle vilja ha en lite större Apple TV-fjärrkontroll. Touchytan skulle fungera något bättre då.

1 gillning

Va? Kör den endast IR och inte BT?

Precis!

Omg…epic fail 2021. Meningslös fjärrkontroll.

2 gillningar

Precis, om man nu gör sig besväret att skapa något så ska man väl inte utesluta det som redan är bra… :-/

2 gillningar

Ah, jag har den i ett skåp men med glasruta så tänkte inte på det. Lägger till i artikeln.

1 gillning

Svärföräldrarna har ett liknande skåp så det kanske blir en fjärrkontroll till dem. De gillar inte alls den lilla fjärrkontrollen som följer med Apple TV.

Jag kanske tillhör minoriteten men jag gillar AppleTV-fjärren, men jag gillar också trackpads generellt. Min fru är inte vän med den, men hon här PC-användare och har aldrig upplevt en bra trackpad :grinning:

Den enda grejen jag tycker är viktigt att Apple uppdaterar är så att det blir tydligare vad som är upp och ner. (Jag har löst det med en gummisnodd i alla år.) Möjligen hade den kunnat ligga skönare i handen och bakgrundsbelysta knappar hade varit fint då och då.

4 gillningar

Jag kör med denna. Köpte dessa för att inte tappa när vi skulle spela. En bonus är också att det är lätt och se och känna vilket som är upp och ner.

Sitter den kvar i lightningporten? Minns att jag kollade på något liknande i början. Finns ju också gummiskal men dom är så galet fula.

Yes. Sitter med en liten hake i porten.

På tal om Apple TV.

1 gillning

Nån som fått den att funka med TV och com hem?
Allt lirar utom att starta tv programmen. Nör jag trycker på ok knappen för att starta upplever jag att drt är som att hålla ner ”ytan” på apple remoten. Trycker jag ok knappen på en av favoritkanalerna börjar den skaka ock jag flytta på den.
Starta filmer och serier funkar bra men inte tv kanalerna.

Funkar för ComHem om man lägger till kanalerna som favoriter och går till “Hem” och väljer kanaler där.

Jag har Apple TV 4K samt den nya kontrollen. Den har under en längre tid nu varit seg, stannat kvar på samma ställe i några sekunder, sen släpper den och sticker iväg, (pekaren alltså). Den är allmänt seg . Varför är det såhär?