Foodora hackat - Se över dina lösenord

bild

Angriparna har kommit över namn, adresser och telefonnummer – men också e-postadresser och lösenord.

Lösenordet är dock i en form som är krypterad. Därför är risken att lösenorden knäcks liten, uppger Dagens Nyheter.

– Vi vet hur det gjordes och har nu gått igenom hela processen för att det inte ska kunna hända igen, säger Philip Eide, marknadschef på Foodora, till Foodora.

Uppgifterna kommer från en databas från 2016, som fanns i en separat del av it-systemet. Enligt Foodora har inte angriparna kommit över den vanliga databasen.

25 000 svenskar drabbade

Därför är det bara de som hade ett konto hos Foodora 2016 som drabbas.

25 000 svenska kunder finns bland de drabbade, uppger Dagens Nyheter. Totalt rör det sig om 480 000 personer i länder som Tyskland och Frankrike.

Enligt Dagens Nyheter kan uppgifterna användas för riktade utskick av skräppost.

”Vi uppmuntrar dig att vara försiktig om du får oönskad kommunikation från tredje part”, skriver Foodora i ett mejl till sina kunder.

Via: Foodora hackat – 25 000 svenskar drabbade
Källa: Dataintrång mot Foodora - svenskars data läckte - DN.SE

Tur att @Sevis konto redan är tomt efter alla datorer, routrar och alkohol

4 gillningar

Undra om de menar kund hos Foodora 2016 eller OnlinePizza 2016.

1 gillning

Detta undrar jag med.

Oavsett så är det lika bra att ändra lösenord.

Kontot tomt ändå :rofl:

2 gillningar

Man är ju inte med hos någon, när jag beställer mat kommer DHL eller Schenker. :rofl::rofl::rofl:

Lång leveranstid på dom. Fast du äter ju ändå inga grönsaker eller annat färskt så det kan ju kvitta :wink::stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Hade precis tänkt beställa :sweat_smile:
Byta lösen först

2 gillningar

Jag sa inte Postnord. :rofl::rofl: Färskt är överskattat, bättre det får ligga till sig. :rofl::rofl: