Fönsterhandtag från Siegenia med stöd för Matter

Från sajten:
image

Fler och fler kategorier av produkter för det smarta hemmet får nu stöd för Matter. Nu är det också möjligt att göra dina fönsterhandtag smartare i hemmet.

Tyska företaget Siegenia lanserar nu ett uppkopplat fönsterhandtag som har stöd för den nya IoT-standarden Matter. Detta innebär att det går att låsa och låsa upp fönsterna via plattformar som Apple Home, Google Home samt Samsung SmartThings.

Tack vare stöd för Matter ges möjlighet att låsa eller låsa upp alla fönster på en och samma gång, även på distans. Det smarta fönsterhandtaget använder Thread för kommunikation och drivs av två stycken AAA-batterier. Fler funktioner finns via den egna appen, Siegenia HomeConnect eftersom Matter i nuläget inte har fullt utbyggt stöd för allehanda funktionalitet.

Rekommenderat pris för fönsterhandtaget från Siegenia är 89,90 euro och mer information finns att läsa på hemsidan. Handtaget finns i färgerna vitt samt antracit.

Källa: HomeKits

Galleri

Helt klart framtiden men något dyr enligt mig. Har 13 öppningsbara fönster i huset så känns för dyrt att byta bara för att.

Jag har ett Assa Code Handle ut till altanen, mycket enkelt och batteriet räcker i många år. Saknar ibland att kunna se om det är låst på distans.

Detta smarta lås från siegenia känns dock inte alls lockande. Att inte kunna låsa upp dörren utan att ha en mobil eller att behöva prata via en annan enhet känns som ett stort tapp i funktionalitet, och även säkerhet om det brinner i andra delen av huset är altanen snabbaste vägen ut. Dörren är normalt sett låst om vi inte är där ute och något schema för upplåst när vi är hemma eller på dagarna vill vi inte ha.

Jag väntar istället på "Assa Code Handle Connect" eller vad de nu vill kalla den :wink: