Fold5 är mobiltelefonen med känslan av en liten bok

Från sajten:
image

Mobiltelefoner släpps numera på löpande band av många tillverkare. Dock så är inte alla dessa utrustade med gångjärn vilket gör att de är vikbara.

Samsung presenterade för några veckor sedan sin nya vikbara flaggskeppsmobil, Galaxy Z Fold5. Med tanke på att Google också lanserat en liknande mobiltelefon och fler är på gång så får de givetvis mycket uppmärksamhet. De ständiga frågorna är ju om de känns klumpiga, hur skärmen är och inte minst om skärmen håller för alla öppningar och stängningar. Sedan är det ju såklart intressant att fundera över om detta är en kategori av mobiltelefoner som vi behöver eller villhöver. Vi har testat Samsung Galaxy Z Fold5 i ett par veckor nu och här är vad vi tycker om denna.

Det här är vikbara mobiltelefonen Samsung Galaxy Z Fold5

Kartongen till Galaxy Z Fold5 är en stilren och enkel historia som hintar om vad som finns inuti. Färgen vi har fått tillsänt oss för test och recension är Icy Blue som är en ganska trevlig färg, om än i mattaste laget.

Det som medföljer dagens mobiltelefoner är det som nätt och jämnt behövs, i detta fall utöver själva mobilen, en laddkabel av typen USB-C samt ett verktyg för SIM-korte och lite dokumentation. Även Samsung har som bekant slutat med att skicka med en laddare nuförtiden.

Utvikt så påminner Fold5 nästan om en lite mindre fyrkantig surfplatta med sin 7,6″ skärm. Ganska sjukt på något sätt att dagens mobiltelefoner kan levereras med skärmar som är betydligt större än de i första generationernas smarta telefoner. Som de flesta tyckte var stora jämfört med de gamla hederliga blocktelefonerna.

När Fold5 är vikt så syns baksidan av gångjärnet som stilfullt förärats med företagets namn och den ser vid första anblick ut till att vara trefärgad. Just gångjärnet är ju något som företagets ingenjörer jobbat på att få till på ett snygg sätt vilket jag tycker de lyckats med. Den yttre skärmen är för övrigt på 6,2″ vilket inte är fy skam.

Här syns gångjärnet från en annan vinkel och visst är det snyggt utformat? Vi ser också porten av typen USB-C samt högtalare, antenner och mikrofon som införlivats i den nedre delen av mobiltelefonen.

Galaxy Z Fold5 har tre stycken yttre kameror som fått sin egna lilla ö men då inte i negativ bemärkelse. Kameralinserna sticker förvisso upp lite grann men det ger inget klumpigt intryck som på en del andra mobiltelefoner (ingen nämnd, ingen glömd).

Sett lite från sidan så ser det nästan ut som man lagt två mobiltelefoner ovanpå varandra. Finishen och kvaliteten på Fold5 lämnar inget att anmärka på – det är genomgående snyggt och välarbetat.

Precis som med andra mobiltillverkare så behövs det lite typbeteckningar och annat som, tyvärr ofta har en tendens till att fula ner mobiltelefonernas baksidor. Lite synd att Samsung inte hittat en lösning för detta – de brukar ju annars kunna ta efter iPhone på vissa områden…

Kanten, eller sorgkanten som den också kallas ibland, tycker jag fortfarande är lite bred. En del tillverkare har ju börjat visa upp betydligt tunnare sådana vilket faktiskt bidrar till ett snyggare intryck av mobilen. Smaksak men ibland sitter det i detaljerna också.

Kom igång med nya Samsung Galaxy Z Fold5

Precis som med Flip5 som vi nyligen också testat så går det snabbt att komma igång med sin nya Samsung-lur vilket uppskattas. Starta mobilen och gör de sedvanliga inställningarna för språk, region, land och så vidare så är du snart igång.

För att underlätta det hela så har Samsung en smidig app för detta, Smart Switch som laddas ner på den äldre mobilen. Därefter går det snabbt att trådlöst överföra information och appar från den äldre till den nya mobilen. Föredömligt enkelt och tidsbesparande!

Det som dock inte följer med är ordningen på dina appar så det blir till att sätta sig i lugn och ro när allt är klart och kategorisera och ordna apparna efter tycke och smak.

Så här fungerar Samsung Galaxy Z Fold5 i vardagen

Jag har testat Fold5 i lite olika miljöer och överlag tycker jag att detta är en trevlig mobiltelefon. Visst kräver den en viss tillvänjning av dig som person innan man tänker på att den faktiskt går att vika upp. Inte alltid självklart eftersom den egentligen ser ut och beter sig som en vanlig mobiltelefon i hopfällt läge också.

Baksidan av telefonen är stilren och gillar till viss del fingeravtryck men å andra sidan så är detta något som verkar gälla för de flesta mobitelefoner idag. Den ger förvisso ett lite mer långsmalt intryck än en vanlig modell vilket vid första anblick ser lite konstigt ut men man vänjer sig efter ett tag. Under testets tid har jag även tagit en del bilder som kan ses i bildgalleriet nedan. En smart funktion är att det går att använda huvudskärmen vid fotografering vilket då innebär att om det är en person framför kameran så kan denna se sig själv på den yttre skärmen vid fotograferingstillfället – smart.

Det går ju att zooma in 30 gånger med kameran baktill vilket ju är imponerande men dessvärre så är det nog mer en cool feature för vidare användbart blir det inte. Grynig bild utan skärpa som jag ser det och det syns tydligt på Öresundsbron där jag zoomat först till 12 gånger och sedan vidare till 30. Annars tycker jag färgerna blir bra även om de känns lite väl överarbetade nattetid med en alldeles för blå himmel som borde varit mörk – jämför med fotot på det långa gräset.

Utvikt då? Jo, det blir en ganska imponerande skärm i fickformat om man säger så. Precis som med andra vikbara mobiltelefoner så blir det ett veck i mitten, det går med dagens teknik inte att komma från. Frågan är hur mycket du som användare störs av detta. Som det ser ut på bilden nedan så syns vecket och stundtals ser det ut som lite bubblig gladpack, om än i en rak linje. Beroende på vad man har på skärmen så kan vecket i mitten ibland helt döljas, speciellt vid en ljus bakgrund men så fort man sveper med ett finger över så märks det av. Lägg förresten märke till selfiekameran upptill på den högra sidan, av typen punch-hole så att du kan ta bilder samtidigt som du läser nyheterna.

Är det då användbart med en vikbar mobiltelefon? Ja, ibland skulle jag säga – speciellt om man ska fördriva tid en stund eller bara vill ha en större yta att kolla på. Den vikbara skärmen får mig att stundtals tycka att den är och fungerar som en liten hederlig bok som man tittar i. Att kolla musikvideos på YouTube fungerar ypperligt och det finns en del olika sätt att göra detta på dessutom vilket kan vara bra med tanke på vilken situation man befinner sig i. Skärmen är bra och ger klara färger och även om det inte är den vassaste skärmen på en mobiltelefon idag så är den fullt tillräcklig.

Orkar man inte hålla i mobilen och inte behöver ha den stora skärmen uppvikt så går det alldeles utmärkt att kolla på musikvideos genom att placera mobilen på en plan yta och vinkla skärmen. Kan ju vara skönt om man sitter på ett flyg eller tåg och inte vill hålla mobilen hela tiden. Ljudet är helt okej, inte det bästa men det fungerar och jag upplever det som betydligt bättre än i Flip5.

Som sagt, det finns olika sätt att konsumera bild på med Fold5. Även den stora skärmen kan med fördel vinklas för att kolla in (Flames) videos eller filmer. Då fås också en överblick av mer innehåll på den “undre” delen av skärmen. Jag gillar de här olika möjligheterna och var och en kan nog hitta sina bästa sätt att använda en vikbar mobil på. Jag är inte typen som spelar spel på min mobil men jag kan tänka mig att det är användbart även här.

Att surfa på webbsidor och läsa allt från nyheter till bloggar och annat med en utvikt skärm fungerar bra. Speciellt smidigt är det om man inte orkar släpa med sig en surfplatta där Fold5 ändå tillhandahåller en trevlig upplevelse för användaren.

Samsung Galaxy Z Fold5 i jämförelse med Flip5

Det både går och inte går att jämföra de två senaste vikbara mobiltelefonerna från Samsung. Även om de är vikbara så kommer de att användas på väldigt olika sätt. Flip5 är liten och smidig och slinker lätt ner i en ficka eller handväska medan Fold5 tar lite mer plats och troligtvis hamnar i innerfickan eller i portföljen. Även prislappen skiljer sig åt ganska mycket där basmodellen på Fold5 ligger på 21 990 kronor vilket är betydligt mer än Flip5 som börjar på 13 990 kronor.

Oavsett storlek så har båda mobiltelefonerna en hög kvalitetskänsla och inget har lämnats åt slumpen. Precis som jag nämnt tidigare så blir det negativa att skärmarna får ett veck där de viks på mitten men tids nog så löses nog även detta av tillverkarna.

Vilken modell av de vikbara från Samsung som är mest lämpad skiljer sig nog åt ganska mycket från tänkta spekulanter av dessa. Båda har sina fördelar och tekniken med vikbara mobiltelefoner som ger större skärmar är här för att stanna även om målgruppen inte blir lika bred som för en vanlig telefon. Även Fold5 har kapslingsklass IPX8 vilket gör att den tål lite tuffare väderlek också.

Fold5 är något tunnare hopvikt är Flip5 men å andra sidan så sticker kameralinserna upp lite mer på den förstnämnda. Oavsett vilket så ligger båda bra i handen där Fold5 får lite mer poäng för den mer traditionella formen som är enklare att hantera och hålla i tycker jag.

En sak som kan vara bra att ha i åtanke är att Fold5 går att använda med en penna, S Pen Fold Edition, vilket kan vara bra för en som kommer att använda den i mer professionellt syfte (dock bara på huvudskärmen). Denna köps då som tillbehör och det finns även ett fodral till mobilen som även har plats för pennan.

Recension: Samsung Galaxy Z Fold5

Fördelar

• Kvalitetskänslan
  • Skärmstorleken
  • Multimedia-mångsidig
  • Praktisk i vardagen
  • Bra batteritid

Nackdelar

• Vecket mittpå
  • Lite väl dyr
  • Maximal zoom imponerar inte

Detaljer

Tekniska specifikationer Samsung Galaxy Z Fold5:

• Nätverk: GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
  • Mått utvikt: 154,9 x 129,9 x 6,1 mm
  • Mått hopvikt: 154,9 x 67,1 x 13,4 mm
  • Vikt: 253 g
  • Kapslingsklass: IPX8
  • Display: 7,6″, Dynamic AMOLED 2X, 120Hz, HDR10+, 1812 x 2176 pixlar
  • Yttre display: 6,2″, Dynamic AMOLED 2X, 120Hz, 904 x 2316 pixlar
  • Operativsystem: Android 13, One UI 5.1.1
  • Processor: Qualcomm SM8550-AC Snapdragon 8 Gen 2
  • Minneskonfigurationer: 12 GB + 256 /512GB/1 TB
  • Huvudkamera: Triple 50 MP, f/1.8, 23mm (wide), 1.0µm, Dual Pixel PDAF, OIS, 10 MP, f/2.4, (telephoto), PDAF, OIS, 3x optical zoom, 12 MP, f/2.2, 123˚, 12mm (ultrawide), 1.12µm
  • Selfiekamera: 4 MP, f/1.8, 26mm (wide), 2.0µm
  • Kamera (utvikt): 10 MP, f/2.2, 24mm (wide), 1/3″, 1.22µm
  • Anslutningar: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct
  • Bluetooth: 5.3, A2DP, LE, aptX HD
  • NFC: Ja
  • Port: USB Type-C 3.2, OTG
  • Batteri: Li-Po 4400 mAh
  • Laddning: 25 W kabel, 50% på 30 min, 15 W trådlös, 4,5 W reversibel trådlös
  • Färger: Icy Blue, Phantom Black, Cream, Gray, Blue

Rekommenderat pris för Samsung Galaxy Z Fold5 är 21 990 kronor för basmodellen med 12 GB och 256 GB lagring. Mer information finns att läsa på företagets hemsida.

Sammanfattning

Samsung Galaxy Z Fold5 visar sig vara en trevlig bekantskap med mångsidiga möjligheter när det gäller att spela upp rörligt material. Det är också trevligt att på ett enkelt sätt bära med sig något som går att likna vid en mindre surfplatta. När huvudskärmen är utvikt fås en bra överblick oavsett vad du väljer att titta på eller läsa - den har ju faktiskt lite känslan av en bok är allt kommer till kritan. Kamerorna ger också bra bilder även om de känns lite överarbetade nattetid och maximal zoom finns men är inget som rekommenderas. Prislappen är i högsta lager för en mobiltelefon men å andra sidan så kanske det är ett mindre problem för den tilltänkta målgruppen - detta är ingen telefon för de yngre i hemmet eller den förvirrade tonåringen. Synd bara på vecket mittpå som vi får dras med ett tag till...

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

2 gillningar

Vilket bygge. Detta är ett bevis på att Samsung verkligen ligger i framkant när det gäller mobiltelefoner. Varför inte 10x zoom Samsung :blush:

1 gillning

Var och kollade in Fold 5 i butiken idag, imponerande bygge. Man blir ju sugen :slightly_smiling_face:

1 gillning

Just Do It Ted Lasso GIF by Apple TV

1 gillning