Fokuslägen?

Finns det något sätt att få ett fokusläge att vara aktivt fast telefonen är öppen? Jag fattar det som att notiser och annat går igen om man har telefonen öppen.

Typ nu, sitter och antecknar på ett möte och vill inte få ljud och notiser från annat än det jag valt i ett fokusläge fast jag jobbar i en app.

Som jag förstått det ska man endast få notiser från de appar man har valt och alla notiser som är ställda som tidskänsliga.

1 gillning

Så har jag tolkat instruktionerna på apple.se. Men har märkt att telefonen släpper igenom notisbanderoller och ljud. Måste kolla mina inställningar igen.

Om notiser kommer från en app som du inte har tillåtit notiser ifrån under aktuellt fokus så kommer dessa inte att visas utan samlas i notiscenter.

Endast Tidskänsliga notiser kommer igenom den en icke tillåten app.

1 gillning

Funderar på om det kan vara Tidskänsliga appar som spökar. Hittar dock inget sätt att kontrollera/ställa in vilka appar som anges som Tidskänsliga. Man kan aktivera/avaktivera dem in mass i Fokus. Men skulle vilja få kontroll på vilka som är Tidskänsliga och allra helst själv välja vilka som är det.

Det kan du inte ställa in utan det är upp till ”moralen” hos utvecklaren av appen. Apple har ju noga understrukit vikten av att inte slarva med detta hos utvecklarna, att de inte sätter ett notisutskick som tidskänsligt om det verkligen inte är det.

2 gillningar

Vet du om man kan kolla vilka som är Tidskänsliga på något sätt? Jag hittar inget sådant.

Det brukar stå på notis när den visas. Vet inte om det går att se på något annat sätt.

Nej, det tror jag inte du kan se.

Inställningar → Notiser → ”app” (t.ex Twitter som på bilden ovan)

Inställningen finns bara om appen har stöd för tidskänsliga notiser.

2 gillningar

Det var ju intressant utifrån två perspektiv:

  • Där finns kanske lösningen även om det är lite bakvänt att man får gå app till app.
  • Att Twitter valt Tidskänsliga när @zinned skrev ” Apple har ju noga understrukit vikten av att inte slarva med detta hos utvecklarna, att de inte sätter ett notisutskick som tidskänsligt om det verkligen inte är det.” är ju ironiskt…:sunglasses:
1 gillning

Känner att det saknas en sida i Inställningar där man kan lista alla appar som slagit på tidskänsliga notiser och slå av/på dem från den sidan.

3 gillningar

En twitter-notis är ju lika viktig som om brandvarnaren skickar notiser. :laughing:

1 gillning

Vad är de för fel på det som redan finns?

Skulle vilja ha en lista på alla appar och på/av-reglage till höger. Meckigt att gå in på en app i taget om man har många installerade.

1 gillning

Det där har inget med tidskänsliga notiser att göra utan är underordnat det.

Det du visar är om en vanlig notis ska presenteras direkt (efter att ha följt inställningar för eventuellt aktivt fokus) eller om det ska läggas till en schemalagd summering av notiser vid annat tillfälle.

1 gillning

Min upplevelse är att Apple bara rört till allt med notiser. Vad värre är väl att jag upplever det som väldigt buggigt. Vissa notiser (ljud) går fram trots att telefonen är ställd till ljudlös (via den fysiska switchen).

Och det är rörigt… vad fan är “tidskänsliga notiser” för något? Knappast självförklarande :sweat_smile:

Baksidan med ett agilt arbetssätt är ju att du alltid har argument att släppa ut dåliga eller halvfärdiga produkter och tjänster på marknaden…

Det med att vissa notiser låter även om man har telefonen/klockan på ljudlöst var ett sak jag störde mig mycket på tills jag fann ut att det var satt att notiser från mina nödkontaktspersoner skulle overrida ljudlöst läge.