Jag har en himla massa skitfiler på skrivbordet på min MBP som jag skulle vilja flytta. Finns det något sätt att flytta alla på en gång till en särskild mapp?
Markera och flytta dom dit du vill.
Men misstänker att du vill något annat?
Enklaste är att göra det via Finder. Gå in i Finder, välj skrivbordet, skapa eventuellt mappar och dra in filerna i mapparna
Jag kunde markera alla och flytta dem. Men det ligger en stor bunt på varandra(om ni förstår vad jag menar). Antar att det är där de hamnar om det inte finns plats för fler rent visuellt på skrivbordet. Har suttit och flyttat dem en och en nu. Men skulle vilja dra alla eller hitta ett annat sätt att få alla på en gån in i mappen. Ska kolla det @Marcus_Attefors skrev.
Menar du skrivbordstravar?
Låter som travar som @Marcus_Attefors beskrev. Dessa är ju bara en visualisering enbart aktiv på själva skrivbordet så så fort du flyttat dem lär denna trave avaktiveras och du ser alla filerna som du förväntar dig. Stämmer inte det?
Ingen aning. Inget jag har gjort men det ligger några hundra ovanpå varandra. Om jag drar från den samlingen så flytts bara en.
Om jag går in i Safari och markerar alla och sedan klickar på dem så kommer den här upp
Men ingen som går att använda för att flytta till den mapp jag skapat och flyttat de som låg visuellt, en och en, på skrivbordet. SÅ hur gör jag efter jag markerat alla?
Jag lyckas bara flytta en och en.
Då ska du avaktivera travar först, sedan kringla-A (markera allt) på skrivbordet, sedan drag-and-drop.
Här avaktiverar/aktiverar du travar:
Om du går in i findern och trycker på skrivbordet (desktop) så visas inte filerna i travar. Då blir det enklare att flytta dem.
Men vad vi ska krångla till det
Travar på själva Skrivbordet går det att flytta alla filer i. Bara att klickdra till valfri mapp man skapat på Skrivbordet.
Däremot om man går genom Sidofältet i Finder så ser man inga travar utan då är det enskilda filer som man får markera och flytta.
Det där funkade. Nu ligger alla i en mapp. Det är gott nog, men om jag vill flytta den mappen till en annan mapp så att den inte syns alls på skrivbordet, hur gör jag då? Under iCloud Drive har jag en mapp dit jag vill flytta den. Men jag får inte iCloud Drive att "veckla ut sig" så att jag ser undermapparna.
Eller så drar du mappen till iCloud Drive i sidofältet och väntar en stund, den kommer då pulsera lite och sen expanderas i huvudfönstret.
Hehe, flikar i Finder, det hade jag aldrig hört talas om. Men det funkade även om det för mig blev ett onödigt klick. Den mapp jag flyttade hamnade som en egen mapp i iCloud Drive, men den var ju enkel att dra in i rätt mapp.
Nu är alla filer borta från skrivbordet och i rätt mapp. Tack för hjälpen!
Flikar i Finder är så jag arbetar när jag flyttar filer. Enklare än att ha en massa fönster öppna
Om man föredrar att använda tangentbordet så flyttar man filer genom att använda cmd+opt+v när man klistrar in dem. (cmd + c som vanligt för att kopiera filen/-erna)
Trodde att lösningen med för många filer på skrivbordet var att skaffa en större skärm eller en skärm till.
Funkar det inte med Format C: på Mac?
Jag vänsterklickar och drar iväg den.