Det fanns en tid när mobiltelefoner var små och smidiga och fick plats i fickan utan problem. Sen blev skärmarna större och det nya är vikbara sådana.
Vikbara mobilskärmar var för några år sedan lite på gränsen till science-fiction men rätt vad det var så började de synas lite här och där. Samsung var ett av företagen som hoppade på utvecklingen av vikbara skärmar till mobiler och är nu inne på sin femte generation med nysläppta minstingen Samsung Galaxy Z Flip5 som vi fått lov att testa under ett par veckor. Frågan är om vikbara mobiltelefoner är något att ha eller om det bara är en fluga som vissa tillverkare hoppar på? Nja, de har nog kommit för att stanna skulle jag säga med fler och fler tillverkare som nu lanserar och presenterar sina egna vikbara mobiler. Oavsett vilket så ska jag här försöka förmedla vad jag tyckte om Flip5:an.
Det här är vikbara mobiltelefonen Samsung Galaxy Z Flip5
Borta är stora, klumpiga kartonger till mobiltelefonerna – nu är det platta och minimalistiska förpackningar som bara innehåller precis det du behöver för att komma igång. Bra för miljön och säkerligen har ju de flesta mobilanvändare idag redan en eller två eller tre mobilladdare och laddkablar hemma.
Som sagt, bara precis det du behöver för att komma igång vilket i detta fall är en USB-C kabel och ett litet verktyg för att kunna sätta i SIM-kortet. Även dessa borde väl finnas i mängd ute hos användarna även om de är lätta att tappa bort. Minns ni förresten när Samsung hånade en annan leverantör för att denna slutade skicka med en laddare i kartongen? Just sayin…
Väl utvikt så får Samsung Galaxy Z Flip5 ungefär samma storlek som en normal Android-telefon med en punch-hole kamera i ovankanten. Den ser då heller inte särskilt speciell ut om det inte vore för gångjärnen som gör sig påminda mittpå skärmens yttre kanter. Mer om detta längre ner…
Baktill på Samsung Galaxy Z Flip5 finns det två kameralinser och en LED-blixt och i det mörka fältet finns även den yttre skärmen. En skärm som dessutom vuxit i storlek jämfört med föregångaren Flip4. Färgen vi testat heter “Lavender” och påminner om en svag lila-rosa färg.
Där mobiltelefonen viks på mitten har man finurligt och snyggt placerat logotypen. Stilfullt och det smälter in i designen utan att ta för mycket plats.
Samsung Galaxy Z Flip5 är alltså en vikbar mobiltelefon av det mindre slaget. Just konstruktionen, när mobiler ska vikas innebär också att det blir lite kompromisser med hur det brukar vara. I detta fall så sitter det en högtalare i botten av mobilen och frågan är om det räcker till…
På sidan finns fysiska knappar för att starta mobilen och höja och sänka volymen. Här syns också gångjärnskonstruktionen som består av en längre del. Antenner till mobilen finns givetvis också och även här i form av streck på sidan av enheten – lite som på alla andra mobiler.
För dig som eventuellt vill studera gångjärnet på den vikbara mobilen i närbild – konstruktionen känns gedigen och robust vilket säkert borgar för många öppningar av den under livstiden.
Två bakre kameror där de sticker ut lite grann. Snyggt eftersom det inte är en kameraö i storlek “mega” som hos andra tillverkare så snyggt och stilfullt. Här märks också kanten av den yttre skärmen som nu faktiskt täcker upp nästa hela ovandelen av den bakre delen av mobilen.
Kom igång med Samsung Galaxy Z Flip5
Att komma igång och använda sin mobil är numera en barnlek måste jag säga. Starta upp enheten varpå skärmen lyser upp med en logotyp och information om operativsystemet, i detta fall Android.
När mobilen väl kommit igång helt så blir det en välkomnande text där de sedvanliga valen ska göras för vilket land, region, språk och så vidare ska göras.
Jag nämnde att det numera är en barnlek att komma igång med en ny mobiltelefon från Samsung. Istället för att som förra behöva hålla på med kablar och moln och annat så går det att göra trådlöst nu. I mitt fall så valde jag att kopiera över innehållet från en annan Android-mobil istället för en iPhone och det enda som behövs för att detta ska bli så smidigt som möjligt är att ladda ner en app vid namn Smart Switch från Samsung. Efter det är det bara att starta den och följa instruktionerna – hur smidigt som helst faktiskt.
Dock så medföljer inte “ordningen” som du har apparna i från den äldre mobilen så detta får du fixa med själv i efterhand. Å andra sidan bra eftersom det kan medföra att man faktiskt ser över sina appar – behövs verkligen alla eller hur är det med den där som jag laddade ner för 10 år sedan och bara har följt med utan att användas?
Så här fungerar Samsung Galaxy Z Flip5 i vardagen
Vsom kommer att ändras då jag sitter djupt i Apples ekosystem efter 30 års användande men jag imponeras ändå mellan varven hur Android är smidigt (i vissa fall). Samsung Galaxy Z Flip5 får mig dock att, efter någon veckas användande, att minnas de svunna tider när mobiltelefonerna var små, smidiga och okomplicerade. Japp, jag minns min Nokia 6510 som utöver en grym standbytid aldrig var i vägen. Det lilla smidiga formatet fick alltid plats i fickan, handen eller munnen om man behövde båda händerna fria. Lite så känner jag när jag fäller ihop Flip5 i handen – gud vad liten och trevlig den är. Inte tar den upp så mycket plats i fickan heller.
Väl utfälld så blir ju formatet som en normalstor smartphone i dagens läge. Den känns heller inte speciellt tjock när den är hopvikt, inte värre än en mobil med ett skyddande skal på. Finishen och ytan på mobilen känns exklusivt och en extra skärm visar sig ju vara riktigt praktiskt också vilket jag återkommer till. Just den här modellen av vikbar mobiltelefon har dessutom en del finesser som blir praktiska i vardagen – mer om detta längre ner…
En av de riktigt bra sakerna med Samsung Galaxy Z Flip5 är att den i princip har ett inbyggt stativ. Bara att vinkla mobilen, starta kameran och placera denna på en plan yta och sedan fotografera. Antingen dig själv, familjen eller vad du nu vill fotografera – inga skakiga bilder längre, alltid händerna fria vilket ju kan leda till kreativa bilder med fina minnen som resultat. Sjukt smidigt och en funktion som jag uppskattar i vardagen.
En annan praktisk sak är den lilla yttre skärmen som kan skräddarsys till att visa vad du vill (nästan). Ligger mobilen hopvikt på skrivbordet så är det praktiskt att inte behöva öppna den för att kolla notiser eller annat. Här går det snabbt att kunna få en överblick över det du tycker är viktigt och då på ett snabbt sätt. Jämfört med föregångaren Flip4 så är den större skärmen och Flex Window med sina många widgets ett skönt lyft!
Faktum är att det också går att få till ett QWERTY-tangentbord på den yttre skärmen vilket innebär att det går att snabbsvara på meddelanden också – coolt!
Jaha, vad gillar jag inte med Samsung Galaxy Z Flip5 då? Fortfarande så har jag lite svårt att vänja mig vid vecket som uppstår mitt på skärmen när den är uppvikt och används för att skrolla på hemsidor eller fixa med ditten och datten. Det blir lite som ett fartgupp för fingret mitt på och det är mycket möjligt att man vänjer sig vid detta så småningom (har dock inte möjligt att låna mobilen så länge så kan inte svara på det). Titta på bilden nedan så förstår ni vad jag menar. Oavsett hur vikbara mobilerna är idag så är vecket något som gärna får fortsätta att utvecklas.
De vikbara mobilerna testas ju in absurdum idag när det gäller hållbarheten så där är jag inte så orolig, åtminstone inte när det gäller normalt, vardagligt användande. Kan de i framtiden “platta till” hela skärmen så kanske även jag blir helt nöjd – vem vet?
Kameran då, tar den bra bilder? Jodå, visst gör den det och då utan att vara en uttalad kameramobil men för att fånga vardagsminnen så gör den sitt jobb bra. I bildgalleriet nedan finns lite testbilder som jag tagit där även zoomningen testats (den på de gamla byggnaderna i Kalkbrottet i Malmö). Vid inzoomning tenderar bilderna att bli lite väl grova i detaljerna även om man ser vad som fotograferats. Beroende på vilken kamera som används så blir också bildernas format lite olika så testa dig fram till vad du föredrar. Bilder tagna i mörker tenderar att bli lite överarbetade med en alldeles för skarpt blå himmel vilket är lite synd men observera att detta är bilder tagna rakt upp och ner utan att gå in i de inställningar som finns – det är nämligen inte alltid man har tid eller möjlighet till det när ögonblicket uppenbarar sig.
Att använda Samsung Galaxy Z Flip5 för att spela upp musik fungerar väl nätt och jämnt. Högtalaren som är inbyggd är nämligen inte speciellt bra med ett ganska platt ljud som resultat – basen saknas helt enkelt så bästa tipset här är att strömma ljudet till någon extern Bluetooth-högtalare om man vill använda den för musikuppspelning. Annars så känns telefonen rapp och operativsystemet likaså – det flyter på fint!
Jämförelse mellan Samsung Galaxy Z Flip5 och Fold5
För dig som eventuellt står och tvekar mellan en Flip5 och en Fold5 så kommer här lite jämförelser då jag haft möjlighet att testa även Samsung Galaxy Z Fold5 (separat recension kommer inom kort). Storleksmässigt så är ju Fold5 en större modell, lite smalare också vilket ger ett lite mer avlångt intryck jämfört med många andra vanliga smartphones.
Byggkvaliteten och känslan är väldigt lika båda dessa vikbara mobiltelefoner. Finns inget som känns plastigt eller mindre påkostat – för den prislappen de trots allt har så hade jag inte förväntat mig något annat heller. Det är i detaljerna det sitter sägs det och även här har Samsung gjort ett bra jobb på båda mobilerna.
Fold5 har fler kameror, baksidan hyser tre stycken och där finns då också en på den stora huvudskärmen samt en på den främre skärmen så gott om fotograferingsmöjligheter med andra ord.
Tjockleksmässigt så är Flip5 något tjockare men inget som man tänker på om man inte har båda bredvid varandra och kan jämföra på egen hand. Finishen på ramarna är av hög kvalitet och ger ett exklusivt intryck vilket är trevligt på dyrare mobiltelefoner.
Vilken man ska välja är väl en smaksak även om det känns lite som att Fold5 riktar sig mer åt män och Flip5 mer åt kvinnor men som sagt, det är upp till var och en att välja här.
Recension: Samsung Galaxy Z Flip5
Fördelar
- Formatet
- Den yttre skärmen
- Många widgets till Flex Window
- "Inbyggt" fotostativ
- Kvalitetskänslan
- Selfies även i hopfällt läge
- IPX8
Nackdelar
- Ljudet låter platt
- Det där lilla vecket mittpå...
- Kameran kan gott få lite mer kärlek
Detaljer
Tekniska specifikationer Samsung Galaxy Z Flip5:
- Nätverk: GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
- Mått utvikt: 165,1 x 71,9 x 6,9 mm
- Mått vikt: 85,1 x 71,9 x 15,1 mm
- Vikt: 187 g
- Kapslingsklass: IPX8
- Skärm: Dynamic AMOLED 2X, 120Hz, HDR10+, 1750 nits
- Skärmstorlek: 6,7″
- Upplösning: 1080 x 2640 pixlar
- Yttre skärm: Super AMOLED
- Yttre skärmstorlek: 3,4″
- Upplösning yttre skärm: 720 x 748 pixels
- Operativsystem: Android 13, One UI 5.1.1
- Processor: Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2
- RAM: 8 GB
- Lagring: 256 GB eller 512 GB
- Huvudkamera: Dual 12 MP, f/1.8, 24mm (wide), 1/1.76″, 1.8µm, Dual Pixel PDAF, OIS, 12 MP, f/2.2, 123˚ (ultrawide), 1.12µm
- Selfiekamera: 10 MP, f/2.2, 23mm (wide), 1.22µm
- Anslutningar: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct
- Bluetooth: 5.3, A2DP, LE
- NFC: Ja
- Port: USB Type-C 3.2, OTG
- Batteri: Li-Po 3700 mAh
- Laddning: Kabel 25 W, 50% på 30 min, trådlöst 15W
- Färger: Mint, Graphite, Cream, Lavender, Gray, Blue, Green, Yellow
Rekommenderat pris för Galaxy Z Flip5 är 13 990 kronor för basmodellen. Mer information om mobiltelefonen finns att läsa på hemsidan.
Sammanfattning
Samsung Galaxy Z Flip5 är en trevlig bekantskap, inte minst för det lilla smidiga formatet när den viks ihop. Kvalitetskänslan i mobilen är hög och Samsung har inte snålat på detaljerna i den men visst, en lite bättre kamera hade varit trevligt men för vardagsbilderna så fungerar den bra. Den vikbara skärmen levererar bra färger och viks upp på ett föredömligt sätt. Trots det lilla vecket som finns men som man säkerligen "glömmer bort" efter en tids användning så är fördelarna fler. Förresten, lite bättre ljud hade också varit önskvärt.
Betyg: 5 / 5

Galleri