Flightspotting

SAS-kärra som cirkulerar utanför Malmö efter start från CPH. Hoppas det inte är något allvarligt. Har @Stefan_Sandstrom någon teori?

oj , ja nå knas e de helt klart !

Ser ju nästan ut som när de kör radarspaning?

Verkar som det är tillbaka på CPH nu. Hoppas landningen gick bra.

Kanske noterade något fel på maskinen som inte var akut men tillräckligt akut för att inte fortsätta och så kanske det var kö på flygplatsen så de fick snurra runt ett tag?

Med vänlig hälsning,
Gissaren.

1 gillning

Förmodlingen fick det vända pga något och brände bränsle.
Skulle tro det inte var något allvarligt med tanke på deras mönster.

kan vara allt från instrumentfel till en motor la av... Ganska odramatiskt mao.

1 gillning

Vad skönt. :+1:t3:

1 gillning

Han gjorde ju jämna och snygga kurvor så styrsystemet var nog intakt. :joy::joy:

Har en bekant som jobbar på Arlanda flygtorn som berättat att det är en och annan incident som nog skulle skrämt en och annan från att flyga. Men det mesta som "inträffar" märker resenärerna inget av.

Grabben jobbade som tågklarerare tidigare, händer lite där också.

Men det man inte vet har man inte ont av.

nu får du det att låta som det händer ofta vilket det inte gör.

Vad händer ofta? Han pratade om olika typer av incidenter inte olyckshändelser, men att de avstyrdes till 99% innan de skedde och sen om det var ofta eller inte har jag inte en aning om. De har mycket höga krav på psyket och stresstålighet på personalen, så det gäller att jobba lugnt och metodiskt när saker dyker upp.

1 gillning

Kan man ha för mycket bränsle vid landning ?

Den var på väg till Nice.

ja. varje flygplanstyp har en maxvikt vid start och landning

1 gillning

Hur gör man i ett sådant läge? Planet har precis lyft tankat med bränsle till destinationen. I detta läge antar jag att det har för mycket bränsle för att landa. Kan ju inte cirkla tills bränslet är förbrukat.

Dumpar bränslet.

Är det tillåtet?

Jupp.

En bränsledumpning följer förutbestämda rutiner och leds av flygledare. I fallet kring Arlanda finns en särskild rutt över Öster­sjön, mellan fastlandet och Gotland, där bränsle kan dumpas. Flygfotogen är mycket lättflyktigt, och i princip avdunstar allt bränsle innan det når marken.

Dumpning av bränsle rapporteras alltid till tillsynsmyndigheten, det vill säga Länsstyrelsen.

Niclas Härenstam, presschef Luftfarsverket, Stockholm-Arlanda Airport

2 gillningar

just den flygplanstypen som var i dettafall kan inte dumpa bränsle så då flyger de i cirklar tills de är lätta nog att kunna landa.

6 gillningar

Det gjorde det nog. Flight SK 793 avgick igen tre timmar senare och landade nyss i Nice.

Med annan flygplans modell

1 gillning