Flexgate 2017

Hej

Har en MacBook Pro 13” 2017 som lider av det kända felet ”flexgate”
(Skärmen blir vit om jag öppnar mer än 30 grader)

Apple har själva erkänt att kabeln mellan skärm och moderkort är för kort på MacBook’s mellan 2016 och våren 2018.
Finns även ett serviceprogram för detta fel, men gäller bara datorerna som är tillverkade 2016, trots att hårdvaran är identisk.

Har sökt massor av information på nätet ang detta och läser att där är stämningar osv pga att Apple var medvetna om denna brist, men valde att producera datorerna på samma sätt ändå.
Våren 2018 gjorde dom kabeln 2mm längre för att slippa detta problem.

Nu till saken. 2017 täcks inte av denna ”goodwill”
Var på applestore och pratade med dem och enda hjälpen jag kunde få var att de bytte skärmen till mig för 7499kr
Skärmkabeln är limmad i skärmen så går inte att byta endast den.

Måste vara fler som råkat ut för detta.
Hur har ni gjort?
Har sett video på någon som skarvar ihop kabeln osv, men har inte verktyg eller kompetens för det.

Jag hade hävdat reklamationseätten som är 3år om den fanns kvar.
Annars som att de defacto är något som ”du” har haft sönder hade jag kollat om mitt försäkringsbolag hade kunnat ta de.

Vet att de inte är ditt fel att kabeln är för kort men som att den gick sönder när du öppnade locket kan de ev gå på drulle men osäker

Hej

Köpt 21 Juli 2018, så någon månad förbi såklart. :disappointed:
Hemförsäkringen hjälper mig, men får 3000kr för den efter avdrag för självrisk, och känner att den är värd iaf 6000kr

Tack för tipset ang reklamationsrätten. Ska kolla ang goodwill, tror dock inte dom köper det.