Flera verktyg - ett batteri, vilken tillverkare skall jag välja?

Kollade på elgräsklippare idag och till och med den var del av ett batteriekosystem så innan jag slår till tänkte jag att vi måste diskutera vilken tillverkare som man skall satsa på?

Jag är väldigt mycket mid range i allt sådant här, jag köper gärna möbler på Mio, inte IKEA och inte Lammhults Möbler åt andra hållet. Jag kör gärna Volvo, VW eller kanske mer normala Audi, inte Skoda och inte Porsche.

Ja ni fattar, vad är Mio och Volvo i verktyg-med-samma-batteri-världen?

Vet att följande finns:

Finns det fler?

2 gillningar

Stiga , kanske inte så komplett(stort) ekosystem som Bosch Ryobi One, men jag blev glatt överraskad av stabil gräsklippare , dock kanske mer mjölk än mellan mjölk alt lätt mjölk…

Det här skall bli kul att följa, har ingen som helst erfarenhet eller uppfattning men jag inbillar mig att ryobi var tidiga mot konsumentmarknaden med dessa produkter.

Jag tror nog att det är som så att vissa fabrikat är bra på vissa maskiner. Grundläggande är som vanligt, man får vad man betalar för. Därför är det alltid kö till reklamationsavdelningen på Biltema & Jula. :joy::joy::joy:

1 gillning

Haha, IKEA är min minstanivå, Biltema och Jula har jag inte ens satt min fot på!

Gick in på Stigas webbsida men när jag väljer någon av deras två system så får jag upp exakt noll produkter :slight_smile:

Jag hade valt Makita alla dagar i veckan

Makita verkar ju dock inte ha någon enhetlig linje? 7,2V, 12V, 18V och 40V om vartannat.

Om det är främst trädgårdsgrejer så kan jag rekommendera Stihl. Har deras batterigrästrimmer och den funkar bra. Batteriet på den funkar på deras gräsklippare osv.
Deras grejor brukar vara bra. Kör med deras semiprofessionella motorsåg och röjsåg och är riktigt nöjd. Inte batteridrivna dock.

Dålig browning karma? Fast jag fick samma fel som dig, kass sida Mao…får dock känslan av att deras 500 system är nyare, valde det för den gräsklippare jag köpte i våras Stiga MULTICLIP 50 SX DAE Och det som finns i deras 500 system är typ grästrimmer, motorsågar, snöslungor och liknade trädgårdsprodukter. Hade liknade funderingar som dig har även ”gröna” Bosch verktyg (skruvdragare, cirkelsåg, slipmaskin) men hade nog i efterhand gått på deras ”blå” Bosch serie istället. Dom gröna maskinerna känns lite smäck! Men nu får jag leva med olika batteri-system, ett öde kanske värre än döden.

18v verktygen har samma batteri, och på gräsklipparen och andra verktyg som går 36v kopplar du bara två 18v batterier.
Exempel Makita DUB362Z Luftblås Lövblås 2x18V

Jag kör uteslutande Bosch. Dock inte samma batterier till alla, men extremt nöjd med dom.
En kollega kör Hikoki (före detta Hitachi) pch är extremt nöjd

Det fick bli Team Green och start med den minsta gräsklipparen jag kunde hitta och den enda som inte verkar behöva två 18 volts-batterier.

1 gillning

Jag gått på Bosh-linjen med trädgårdssaker som är batteridrivna. Tycker de är bra utan att kosta skjortan. Tror vi har deras största gräsklippare med batteri. Sjukt nöjd. Häcksaxen likaså. Trimmern funkar lite sämre. Men det tycker jag alla trimrar gör. Snörhelvetet matar inte ut automatiskt.

Ja vi har en billig enhet med integrerat batteri, snöret är helt sinnessjukt svårt att ha att göra med och en dåligt inspelad instruktionsvideo hur man skall få loss locket för att dra ut snöret har flera hundra tusen visningar

Sån automatiskt snörutmatning eller även den manuella där man ska dunka trimmerhuvudet i backen fungerar dåligt.
Finns bättre lösningar för det. På min gamla röjsåg så kör jag med plastknivar och på min nya röjsåg kör jag med fasta snören som är fyrkantiga och betydligt segare vilket gör att man kan köra länge med dem. Har då fyra snören som sticker ut istället för två.

1 gillning

Jag fick tips om att köpa ett professionellt snöre(:flushed:) på rulle och sedan rulla upp det manuellt på den som satt i trimmern. Efter en himla massa pillande så är resultatet att det fungerar lika dåligt och jag har en rulle med typ 250 m plastsnöre liggandes någonstans…:roll_eyes::sweat_smile:

Undrar om det finns sådant till min Bosh? Ska kolla runt lite.

Plastknivarna borde fungera även på grästrimrar då de går väldigt lätt.

1 gillning

Makita :ok_hand:

1 gillning