Fjärrstyrd lampa eller kontakt?

En sak som jag funderar mycket på är valet mellan att köpa Philips Hue, eller att köpa en fjärrstyrd strömbrytare, som är Homekit-kompatibel.

Exempel: Vi har två stycken lampor i vardagsrumsfönstret. Jag skulle kunna köpa en kompatibel (t ex TRÅDFRI Trådlöst uttag - IKEA) strömbrytare som jag lägger dessa två lampor på, eller så kan jag köpa två st Philips Hue. Prisskillnaden är ju ganska stor.

Hur gör ni och varför?

Där jag vill kunna styra ljusstyrkan så kör jag med en lampa. På de där jag inte kan eller vill byta ut lampan så kör jag med trådlöst uttag.

3 gillningar

Precis som Ante skriver ovan kör jag trådlöst uttag på sådana lampor där jag inte kan dimma ned. Tex en led-ljusslinga (modell korkad) som dottern har i rummet som nattlampa kör jag på ett trådlöst uttag så jag kan schemalägga att den tänds när hon skall sova och släcks när det börjar bli lite ljusare ute och i hennes rum. Resten kör jag Hue på.

Men om man har ett uttag som inte har dimmerfunktion och vill dimra lampor som går att dimra men ej är smart. Hur gör jag då. Någon som har tips?:thinking:

Vilka trådlösa uttag kör ni? Man vill ju kunna styra dem lätt och snabbt från t ex Apple Watch.

Jag kör med Ikea trådfri och Koogeeks grenuttag.

1 gillning

Tycker att går det så styr armaturer istället för ljuskälla

Här är en av mina favorit lampor i huset :slightly_smiling_face:
Vilka har ni?20200911_161527

Är det lampor man har inpluggat i ett vägguttag så är det ingen fördel att styra armaturen.

1 gillning

Nja beror på hur lampan ser ut och antalet ljuskällor men en mix är nog bäst

Trådfri och Koogeek här också. Funkar utan problem.

Har jag missat något, eller är Kogeek ungefär 3 gånger så dyrt som andra alternativ? Är det verkligen värt det?
Min investering just nu är 7 st smarta uttag.
Det är 700,- spänn på Ikea, eller 2800,- om jag köper Kogeek… :flushed:

Kollat Meross ?

Kör dessa själv 3 st, Homekit, funkar fint. Lite stora kanske
Om du inte har behov av HomeKit så har dom bra pris med Alexa/Google:

Homekit:

https://www.amazon.de/-/en/Intelligent-Compatible-Assistant-SmartThings-Required/dp/B088Z1P45L/ref=sr_1_9?crid=PCECWT2GOVXJ&dchild=1&keywords=meross+smart+plug&qid=1612532796&sprefix=meross+smart%2Caps%2C209&sr=8-9

Alexa/Google:

https://www.amazon.de/dp/B08N6K5JWN/ref=sspa_dk_detail_0?psc=1&pd_rd_i=B08N6K5JWN&pd_rd_w=ZOcv7&pf_rd_p=3026a47b-bfd8-4b9f-8932-b3b0ece3494d&pd_rd_wg=vq4MK&pf_rd_r=2HEYD77CAXR7JBQTMZM1&pd_rd_r=447e7d6f-a1ca-4df0-b165-ce584d05eb0e&smid=AVNM6DMQOMVEV&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUFXVTRRVTBFSURITVomZW5jcnlwdGVkSWQ9QTA0MjM2MzczNzQ1VTU2TThYWlE1JmVuY3J5cHRlZEFkSWQ9QTAyOTU5MzczT1NBMFlJVDZLUjZJJndpZGdldE5hbWU9c3BfZGV0YWlsJmFjdGlvbj1jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

1 gillning