Fjärrstyra Mac mini

Sitter med min Macbook utanför hemmet och fjärrstyr min Mac mini, men det går segt som sirap. Jag kör via Chromes Remote Desktop, kanske inte bästa lösningen då det går så sjukt segt. Tycker det borde flyta på rätt bra, linan hemma är 100/100 (fiber), linan på jobbet där jag sitter nu är också 100/100 (fiber).

Tips?

Jump Desktop är vad jag använt på senare år för att ansluta både till MacOS och Windows.

https://jumpdesktop.com/

Kostar en liten slant för appen man ansluter med men är värt det.

Sirap?

Nej, jag upplever det som att i princip sitta vid datorn. De använder något eget protokoll.

1 gillning

Är det denna du menar? Jag har tydligen redan köpt den.
Finns den till macOS också alltså?

Ja, den till macOS är en separat app.

1 gillning

Ska jag installera någon app på Mac minin också som jag ska ansluta till?

https://jumpdesktop.com/connect/

1 gillning

Bästa tips jag fått!

3 gillningar

Du är min hjälte :heart_eyes:

1 gillning

Varför göra det så svårt och kosta massa pengar? Då macOS har inbyggt stöd för VNC och man kan använda screensharing för att ansluta, t o m göra det över SSH…varför inte göra det?

1 gillning

Fungerar väl inte från en iPad Pro? En sak jag gillar med Jump Desktop är att macOS ändrar upplösning när jag ansluter (växlar även mellan porträtt- och landskapsläge när jag ansluter från iPad).

Det trodde jag inte var med i ekvationen. Jag läste följande i huvudinlägget :

”Sitter med min Macbook utanför hemmet och fjärrstyr min Mac mini, men det går segt som sirap. Jag kör via Chromes Remote Desktop,”

1 gillning

Nej, det var bara jag som undrade om jag slösat pengar i onödan. :slightly_smiling_face:

Från iPad kan jag förstå det men det var inte det som @Sevis använde, därav mitt svar :slight_smile:

1 gillning

VNC fungerar från iPad. Bara att hämta VNC-appen från App Store. Det är dock inte ett jättebra sätt att styra en mac. Det är lite “laggigt” jämfört med t.ex. Remote Desktop för Windows.

Har jag inte upplevt alls och då har jag använt olika VNC-klienter på flera olika OS, både från mobila och desktop. Men visst, det är ju subjektivt.

Du förstod mig rätt , men löst med Jump