Fjärrstyra iPad från Mac

Behöver hjälp med en pålitligt inte alltför dyr lösning för att hjälpa mamma med hennes iPad på distans. Så vad är era bästa tips?

Brukar räcka med att se skärmen via FaceTime men jag är osäker på om det går att göra från Mac till iPad.

Den kan väl bara fjärrstyra Mac från iPad och inte tvärtom – eller har jag missat något?

Tänkte precis skriva att jag fick det intrycket när jag läste om den :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jag skulle också vilja kunna göra det, av samma själ som @Erik men har inte hittat någon lösning så jag följer tråden med stort intresse.

Kan tycka att det är lite märkligt att det verkar finnas så dåligt med lösningar på detta problem. Borde ju vara fler som givit sina gamla föräldrar en iPad för att den generellt sett är enklare en dator.

Brukar som sagt räcka med att de delar skärmen i FaceTime och man säger åt dem vad de ska klicka på.

Det där förstår jag inte. Menar du att man kan visa något annan än det kamerorna i iPaden filmar?

Tack för tipset!

Nu har jag experimenterat lite och den funktionen kan nog lösa en del problem :+1:

1 gillning

Om du även behöver fjärrstyra har jag för mig att Teamviewer är gratis för privatpersoner.

Det går inte att fjärrstyra iPad/iOS med Teamviewer (eller någon annan app) men du kan fjärrstyra en mac eller windows-dator från iPaden med Teamviewer.

Endast Apple som kan fjärr-titta remote på iPad.

Absolut ett steg i rätt riktning, men det hade ju varit ännu enklare om jag bara hade kunnat logga in och lösa problemet åt min kära mor.

Svårt att se ett skäl till att funktionaliteten inte kan erbjudas.