Fjärde kvartalet drog in mer än någonsin för Apple

Från sajten:
image

Senaste kvartalsrapporten från Apple har presenterats och blev företagets bästa resultat hittills.

Fjärde kvartalet är då Apple lanserar sina iPhones och det betyder oftast höga siffror, så det är kanske inte så förvånande att rapporten visade nya rekord men det blev dessutom det högsta hittills för Apple. Omsättningen landade på 123,9 miljarder dollar, en ökning på 11 procent jämfört med i fjol. Nettovinsten landade på 34,6 miljarder dollar vilket är ungefär 5,8 miljarder dollar mer än förra året.

Siffrorna visar att iPhone stod för 71,6 miljarder dollar av omsättningen och tjänster på andra plats med 19,7 miljarder dollar. iPad var det enda som inte lyckades nå upp till fjolårets siffror utan backade istället med 14 procent.

  • 71,63 miljarder dollar: iPhone (+9% YOY)
  • 10,85 miljarder dollar: Mac (+25% YOY)
  • 7.25 miljarder dollar: iPad (-14% YOY)
  • 14,7 miljarder dollar: Wearables och övrig hårdvara (+13% YOY)
  • 19,5 miljarder dollar: Tjänster (+24% YOY)

Tim Cook berättade under rapporten att deras produkter och tjänster är företagets mest innovativa hittills och är anledningen till rekordkvartalet. Vill ni läsa hela pressmeddelandet från Apple så finns det tillgängligt här.

Hur sålde 12an jämfört med 11an samma kvartal?

Ingen som vet. Dom redovisar inte antal sålda enheter längre. Men detta är det kvartalet som iPhone 13 släpptes som har sålt väldigt bra.

Nej men i pengar redovisas väl. Dvs sålde 12an bättre än 11an i pengar motsvarande kvartal

Om jag minns rätt sålde 12 bättre än 11. Folk gillade ju den nya designen väldigt mycket och kameran var ju en säljande faktor.

Edit: Hittade en graf.

Okej tack. Men 12orna hade väl ingen större uppgradering från 11orna eller missar jag något. Däremot sämre batteritid

Uppdateringarna av telefonerna senaste åren är väl väldigt små? (gäller alla märken)

3 gillningar

Ja. Det är ju en mogen marknad nu.

3 gillningar

73 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Apple vs resten

Men skall vi diskutera ämnet så är det ju galet att Apple lyckas öka sina marginaler så mycket.
Tjänster som Apple satsat så mycket på senaste åren är ju helt sjuka marginaler på.

Visserligen håller jag helt med om att marginalerna är det mest imponerande och där ingen kan konkurrera med Apple (betalar vi överpriser?!?), men satan så mycket pengar det är 34 miljarder dollar i ren vinst, på bara ett kvartal! Apple skulle kunna driva ett rätt stort land helt själva!

Dom omsatta ungefär lika mycket det kvartalet som Sveriges statsbudgeten är på ett helt år.

1 gillning

Avslutade just Apple +TV så där blev det inga pengar för dom. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Tycker svagheten med Apple är att de är lite passiva med kassakistan.
De köper bara några småbolag för det mesta för kaffepengar i sammanhanget.
Microsoft gör storaffärer som med köpet av Linkedin och nu senast Activision Blizzard. Facebook köpte WhatsApp och Instagram.
Apple hade chansen att köpa ett filmbolag för att få fart på Apple TV+ men istället går de på en strategi med att fylla på utbudet med en snigelfart.

Så jag är i valet och kvalet med att säga upp Apple TV+.

1 gillning

Svårt det där. Köper man större bolag är ju integrationen enormt svår. Jag upplever att Apple köper idéer och bra människor snarare än bolag egentligen. Alternativen är ju helägda dotterbolag och i vissa sammanhang hade dom ju lätt kunnat göra just det. Ditt exempel med filmbolag tycker jag är klockrent, svårt att se nedsidan med att Apple skulle köpa t.ex. Warner Brothers produktionsbolag.

2 gillningar

Just TV+ tror jag Apple tänker långsiktigt och är inte intresserade av en katalog med skåpmat. Men dom behöver helt klart öka tempot med innehåll.
Det är ju två höjdare som jobbade för Sony Pictures som är ansvariga för TV+.
Dom vill ju bli ett HBO och inte Netflix.

Sedan skulle det vara intressant om Apple gjorde ett större förvärv av ett bolag. Frågan är bara vilket och vad det skulle tillföra.
Kollar man på många andra av dom stora techbolagen som gör stora affärer blir det kanske alltid så bra för säljare och kunder. Bara bolaget som köper som vinner på det. :thinking:

1 gillning

Ja jag tänker på hörlurstillverkaren Beats. Ett tag hade de hela 64% av USA marknaden. Men sen Apple köpte det går märket på sparlåga. Det är inte nedlagt men Apple verkar inte så engagerade heller.

Dom köpte det ju mest för att komma över Beats Music som blev Music.

Sant det är väl musiktjänsten som är mest framgångsrik. Där har Apple lyckats bra.

SKulle jag tro på något och som vore spännande är det att köpa fler tech-bolag inom medicin och medicinteknik. Jag tror det finns enorma möjligheter där. Folk, både rika och fattiga i global mening, kommer vara redo att satsa enorma pengar på detta och det kan dessutom vara förknippat med nytta.

Rikt folk, i global mening, är beredda att satsa enorma pengar på sin hälsa oavsett om det ger hälsa eller inte. Och ibland kan olika sensorer och annat faktiskt vara bra på riktigt. Fattiga människor kan inte prioritera sin hälsa på samma sätt, men betalningsviljan är stor. Dessutom lever ännu många människor med en utomordentligt skral sjukvård, att privatisera vården genom mobila egna sensorer och tester kan skapa mycket stor nytta. Rätt hanterat kan då dessa länder hoppa över en del sjukvård och prioritera det som verkligen behövs.

IBM har testat sin Watson i Afrika i vårdsammanhang med förbluffande bra resultat. Jag har dock inte koll på vad det är som gör att det inte expanderar mer. De senaste åren har jag inte följt utvecklingen nära.
IBM Watson Health | AI Healthcare Solutions | IBM

2 gillningar