Fitbit Sense - den enda smarta klockan som make sense

Från sajten:
image

Fitbit Sense är den smartaste klockan jag testat.

Det säger inte lite. Men innan läsarmailen med klagomål ramlar in så läs till slutet.

Smarta klockor har vi haft ett tag. Graden av smarthet har varierat från att klockorna enbart varit en spegel till vad som händer på våra mobiltelefoner till att fungera helt självständigt med att allt vi är vana vid att vanligtvis göra på våra mobiler så som att streama musik och styra appar.

Under senaste åren har vi fått se allt fler hälsodelar flytta in i våra smarta klockor. Det började med stegräknare, gick vidare till pulsmätare och nu har vi klockor som kan mäta hudtemperatur, EKG och stress.

Fitbit Sense är här den smartaste klockan på marknaden, kanske inte på de anledningarna vi först tror, och i slutet av texten kommer jag till varför men först ska vi gå igenom vad Fitbit Sense är.

Nyheterna med Fitbit Sense är att det är världens första smarta klocka med en EDA-sensor och app för att skanna EDA. EDA står för Electrodermal activity. vilket förenklat översatt till svenska blir ett mått på hur svettiga vi är om händerna. En EDA mätare kan upptäcka små förändringar på huden. Förändringen har vi kopplat till det sympatiska nervsystemet och på så sätt gör vi antagandet om ökad svett så har vi mer stress.

För att använda EDA-skannern så öppnar vi EDA-skanning på Sense, väljer Snabbskanning och placerar vår handflata över hela skärmen under två minuter. Handen ska då röra alla fyra sidor av klockans metallram. Klockan vibrera till när vi börjar skanningen och när två minuter har gått. Tur är väl det för det går inte att se något på skärmen när vi utför vår stressmätning. Efter mätningen så får vi en sammanfattning med poäng på hur stressade vi varit under de här två minuterna och sedan få vi ange hur vi mår.

Det går även att göra en längre mätning och då med det som kallas Guidad övning. Då ska vi samtidigt som vi gör en EDAmätning genomgå en Mindfulness övning. Det här har jag gjort enbart för att testa funktionen och är inget jag återkommande gjort. Det säger en del med tanke på att jag tidigare hållit i mindfulnesskurser.

Poängen vi får ut vid mätningen är mellan 0-100. Desto högre poäng ju mindre stressade är vi enligt Fitbit. Poängen baseras på vad Fitbit kallar Mottaglighet. Det är hjärtfrekvens, hjärtfrekvensvariation, den elektodermala aktiviteten från EDAskannern, Ansträngningsbalansen (alltså fysisk aktivitet) och sömnmönster.

Sp02, Fitbit Sense är utrustad med en mätare för att se nivåerna av syremättnad i blodet. Bland annat så kan det här ge indikationer på hur lätt det är för dig att andas under natten. För att använda Sp02mätaren så måste urtavlan med Sp02 vara den primära urtavlan. Vilket är synd för Fitbit Sense har verkligen många urtavlor. Det finns en butik för urtavlor och här hittar vi mer än 10000 olika urtavlor. Men för att kunna nyttja syremättnadsmätaren så måste vi ha valt Sp02-urtavlan. Mycket underligt. Med Premiumkonto så går det att från och med 20 november mäta syremättnaden i blodet under natten utan att ha Sp02-urtavlan som primär urtavla, men bara för alla med Premiumkonto.

Temperaturmätare, Fitbit Sense har även en temperaturmätare som efter tre nätter ger oss en återkoppling på vad vår hudtemperatur ligger på. Hudtemperaturen skiljer sig mot den temperatur vi vanligtvis tar med termometer. Under tiden vi har använt klockan har vi kunnat se att temperaturen varierar med upp till en grad mellan de nätter vi har fönstret öppet och de nätter vi inte har det öppet.

EKG, genom att placera två fingrar på metallramen så får vi en sinuskurva och klockan kan detektera förmaksflimmer. Förmaksflimmer är när de övre kamrarna i hjärtat drar ihop sig oregelbundet. Det ökar risken för hjärtinfarkt, blodproppar, stroke och andra hjärtsjukdomar. Förmaksflimmer kan vara svårt att upptäcka men med hjälp av Fitbits EKGapp så kan vi få en överblick av vårt EKG direkt på armen. Det ska tilläggas att det här inte är något som diagnostiserar eller kan upptäcka hjärtinfarkt, blodproppar, stroke och andra hjärtsjukdomar.

GPS, för att kunna se var vi är, överallt. Att Fitbit Sense skulle få en GPS var det ingen tvekan om. Fitbit tidigare aktivitetsarmband har blivit utrustade med GPS och det går nu alldeles utmärkt att logga alla våra träningsrundor med Fitbit Sense. GPSen är en GPS/GLONASS som gör att den är snabbare än enbart en vanlig GPS. Min bedömning är att GPSen håller samma precision som konkurenterna och i efterhand kan vi få löprundor som ser något underliga ut på grund av att GPSen är inte uppdateras tillräckligt ofta. Tillexempel så blir 90 graders kurvor ibland inte 90 grader utan istället sneddas det över kanterna på hustak. När träningen är klar så går det att se en detaljerad bild av träningen med förbrända kalorier, höjdsteg, aktiva zonminuter och en GPSkarta där vår runda visas i olika färger beroende på pulszon.

Här går det att ställa in så att vi får notiser om vi går över eller under våra personliga pulströsklar. Det här är något som jag personligen länge efterfrågat. Att träna på tid & hastighet kommer efter dagsform & vilken hjärtfrekvens vi har och här har vi ett utmärkt verktyg för det. Det måste tilläggas att Fitbit har gjort så att varningarna för hög eller låg puls som kan fås går att redigera manuellt. Så vet man med sig att man har en låg puls så går det att manuellt ställa in var gränsen för varningar ska vara och det är något vi uppskattar då vi alla är olika. Omfånget på hög puls är mellan 100 och 140 och för låg puls är det mellan 40 till 60 slag per minut under en period av 10 minuter.

För att navigera på skärmen så sveper vi nedåt på urtavlan för att se meddelander och notiser. Uppåt för att komma till verktyg, aktivitetsstatistik och hälsomått. Sveper vi höger så får vi upp kontrollcenter. Där kan vi aktivera Stör-ej, Sovläge, aktiv skärm och ändra ljusstyrka och styra mobiltelefonens volym av musik. Sveper vi vänster så kommer vi åt apparna som vi även kan redigera på telefonen. Vill vi inte använda Fitbits egna träningsapp så går det bra att ladda ner Stravas.

Klockan har en knapp på vänster sida av skärmen. Det en knapp som Fitbit kallar Solid State knapp. När vi ska trycka på den så behöver vi placera hela fingret på den och trycka till. Innan vi får till den rätta knycken så kan det upplevas som konstigt men sen framstår allt annat som dumt. På det här sättet så kommer inte knappen att tryckas in av olyckshändelse.

Röstassistenter, när Fitbit sense kom så var det Amazon Alexa för hela slanten, nu ska snart möjligheten att använda Google Assistent komma. För alla som använder sig av smarta assistenter på klockan istället för telefonen så är det här glada nyheter. Själv är telefonen aldrig så långt bort att jag behöver använda klockan istället.

Batteriet är en annan solskenshistoria på den här klockan. 6+ dagar påstår Fitbit själva. Men om vi inte kör skärmen i alltid på läge och inte använder GPS så är det flera dagar i det där pluset. Men om vi däremot tränar och använder GPSen varje dag och har skärmen i alltid-på läge så hamnar vi under 6 dagar.

Klockans design är smäcker. Den kommer i guld eller svart. Den har välvda kanter som sluttar inåt. Armbanden som kommer med i boxen är ett läder och ett gummi. Läderbandet var inget som föll mig i smaken utan istället har jag använt mig av gummiarmbandet. Fästena för armbanden är klassiska klockfästen vilket gör att det enkelt går att byta ut armbanden. Fitbit har även samarbeten med Pendleton och Victor Glemaud

Fitbit Premium, det nya stället att hitta all vår information på. Fitbit har lanserat Premium, en tjänst där vi kan få djupdykningar i vår data. Istället för att själva behöva sitta och försöka tolka all data så kan vi i Premiumsegmentet få insikter om SpO2, puls, andningsfrekven, träning och hur de olika påverkar varandra.

Det är nu vi kommer till hur otroligt smart den här klockan är. Många, om inte alla, smarta klockor vill att vi ska syssla med mindfulness för att må bra. Men precis som med allt annat så behöver vi titta på funktionen av användandet av mindfulness. Ska vi göra mindfulnessövningar varje gång vi upplever stress så blir det lika funktionellt som att behöva sticka ut och springa för att vi fått stress. Det skulle bli en påfrestande och ohållbar situation om vi hanterade yttre belastning med inre upptagenhet och hantering av vardagen varje gång.

Att samla data om våra olika värden i kroppen är som teknikintresserad kul och intressant. Men för att hantera ångest och stress är det direkt dåligt. Att ha möjligheten att kontrollera puls, syresättning eller sinuskurvor för att vi får en tanke om att det inte står rätt till kan kännas tryggt. Men tryggheten är direkt falsk då den snarare kommer att öka behovet att hantera påträngande tankar med att kontrollera mer. Inom psykologin benämner vi dessa beteendena som säkerhetsbeteende. Vi säger inte att beteendet i sig är direkt dåligt men däremot vidmakthållande av beteende som är kontraproduktiva för att hantera tankar på ett mer funktionellt sätt. Vi måste alltså alltid kolla på funktionen av ett beteende för att kunna avgöra des natur.

Här hyllar jag Fitbit Sense, för istället för att ha möjlighet att kolla min temperatur eller syresättning för att hantera tankar på att det inte står rätt till så får jag en rapport om hur temperaturen och syresättning varit under nätterna. För att ens få ut någon information om värdena så måste vi ha haft klockan på oss under de tre senaste dagarna. Där finns inget mer att göra, inga andningsövningar eller mindfulnessövningar som ska göras. Istället kan jag få en rapport i Premiumsegmentet med insikter om hur träning och sömn påverkar värdena.

Att få information som syftar till att göra långvariga förändringar istället för att direkt stilla ett behov av att veta är vad vi förespråkar. Fitbit verkar ha förstått det här medan andra så kallade smarta klockor snarare låter oss frottera i återförsäkran och säkerhetsbeteende som om det inte fanns någon morgondag. Som teknikintresserad gör det mig givetvis frustrerad då jag vill kunna mäta och se hur bra mätinstrumenten fungerar. Men det är inte för teknikskribenter den här klockan har gjorts. Den är till för alla som värdesätter hälsodata på ett sunt sätt.

BETYG

  • Pro­duk­tk­val­ité: 5/5
  • Funk­tion 5/5
  • Design: 4/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na: 5/5
  • Instal­la­tion 5/5
  • TOTALBETYG 5/5

Teknikveckan rekommenderar starkt

 

PLUS

  • Snygg design.
  • Förmedlar information på ett mer funktionellt sätt än andra klockor på marknaden.
  • Ljusstark skärm.
  • batteritiden.

MINUS

  • Armbanden som följer med upplevs som något plastiga.
  • Inget stöd för eSIM eller att streama musik direkt från klockan.

 

1 gillning