Filmen hackar i Premiere Pro

Ja innan vi går vidare @Jojosurf så behöver vi veta om du kör med externa enheter anslutna och i så fall vad.

Ja, det var externa hårddisk och jag provade att flytta filer till datorns hårddisken och stängde av extern och kopplade till filerna som finns i datorn hårddisk.

Resultat är det samma. Flyter inte på utan hackar fortfarande men inte lika mycket men fortfarande för mycket så att det stör redigeringen.

Prova köra Blackmagic Disk Speed på din enhet.

Tog du bort den externa disken fysiskt eller avmonterade du den bara i systemet? Jag tror att du måste avlägsna den helt om du ska kunna upptäcka problem av den här typen.

Det är som sagt inte alls säkert att detta är orsaken, men det är värt att kolla...

Har du haft möjlighet att köra Disk Speed @Jojosurf – jag och @lensv tar det här uppdraget på blodigt allvar :grinning:

Haft fullt upp med undervisningar idag som ännu inte är slut. Härligt att ni hjälper till med detta.
Ska ta och testa Disk speed imorgon.

Jojosurf

lensv

3 min

Vi använder nätverk på jobbet och det är på Universitet.
Alltså kom jag åt NAS via nätverk. Jag testade och tog bort nätverk kabeln från min datorn och öppnade premiere programmet och det är precis samma problem som igår. Filen finns i min hårddisken i datorn.
Ändå hackar det. Ska testa Disk Speed....
Återkommer.

Alright, då är det inte disken i sig som är problemet.

Finns det möjlighet att prova Da Vinci Resolve för dig så skall vi se om det är datorn eller Premiere som är problemet.

Gick inte öppna filerna i nya programmet... hmm?

Det var väldans. Har du möjlighet att skicka en av dem till mig, tex via dropbox eller Wetransfer eller något sådant

En av filerna, ja. kan jag få ditt mail adress?

[email protected]

Skickat klart filen till dig.

Kan det bero på Ram minnet som finns i datorn? De är inte Apple.
Jag har 4 st 16 GB ram minne alltså totalt 64 GB.

Den här finns i datorn.

Det fungerade utan problem här. MEN min PC har en processor som är något snabbare men framförallt ett grafikkort som är närmare 4 gånger så kraftfullt. Det hackade till lite ibland när jag körde full upplösning men blir perfekt när jag tar "half resolution".

Jag tror inte Premiere nyttjar GPUn lika elegant som Da Vinci och därmed så kan det vara så att iMacen helt enkelt inte klarar av att köra så hög bitrate som det handlar om. Jag är så dålig på Premiere så jag är osäker på om man kan skapa proxy-filer eller köra på lägre upplösning under redigering.

Men om du trycker på Relink genom höger musknapp på dina klipp och väljer relink klipp. Därefter letar du reda på dem på disken igen. Vad händer då?

Verkar som om att min iMacen är för svag.
Gick inte att välja relink klipp som om att filen inte fungerar med programmet.

Kanske inte fungerar för att det är en gratis program?

Nej det skall inte spela någon roll. Det här är ju en gåta utan dess like.