Filmen hackar i Premiere Pro

Vi har skaffat en ny video kamera Sony FX3 och ska filma tusentals tecken i hög kvalitet: XAVC S 4K 100P 1/200 4:2:2 10 bit.

iMac Retina 5K, 27 tum
Processor 3,8 GHz 8-core intel Core i7
Minne 64 GB 2667 MHz DDR4
Grafik SMD Radeon Pro 5500 XT 8 GB.

Även om jag har playback resolution på 1/8 hackar/hoppar filmen. Jag jobbar med att klippa filerna som är ca 2-4 sekunder långa flera hundratals och det tar 10 ggr mer tid om det hoppar hela tiden.
Vad kan jag göra för att det ska inte hoppa? Är datorn för svag?

Tacksam få hjälp.

Skärmavbild 2022-09-19 kl. 11.34.37

Jag tror problemet är att du spelar in med 100 bildrutor per sekund. Det blir enormt stora filer när du samtidigt spelar in i 4K. Rekommenderar 25 bildrutor per sekund.

Annars får du skapa proxymaterial.

Får jag också rekommendera att ändra shutter-speed till 1/50.

Så det är det som är boven. Anledningen till att vi köpte kameran är för att vi behövde 100 fps för annars blir det suddigt vid användning av verktyg slowmotion som finns på vår hemsidan.

Måste väl finnas annat lösning så att det ska fungera?

Använd enbart 100fps när det verkligen behövs, och inte på övriga klipp?

Har du några externa hårddiskar anslutna? Om någon av dem är/börjar bli dålig kan många konstiga saker hända, bl.a. systemsänkande symptom som de du beskriver... Det kanske är ett långskott, men testa gärna att koppla bort dem om du råkar ha några.

Ja innan vi går vidare @Jojosurf så behöver vi veta om du kör med externa enheter anslutna och i så fall vad.

Ja, det var externa hårddisk och jag provade att flytta filer till datorns hårddisken och stängde av extern och kopplade till filerna som finns i datorn hårddisk.

Resultat är det samma. Flyter inte på utan hackar fortfarande men inte lika mycket men fortfarande för mycket så att det stör redigeringen.

Prova köra Blackmagic Disk Speed på din enhet.

Tog du bort den externa disken fysiskt eller avmonterade du den bara i systemet? Jag tror att du måste avlägsna den helt om du ska kunna upptäcka problem av den här typen.

Det är som sagt inte alls säkert att detta är orsaken, men det är värt att kolla...

Har du haft möjlighet att köra Disk Speed @Jojosurf – jag och @lensv tar det här uppdraget på blodigt allvar :grinning:

Haft fullt upp med undervisningar idag som ännu inte är slut. Härligt att ni hjälper till med detta.
Ska ta och testa Disk speed imorgon.

Jojosurf

lensv

3 min

Vi använder nätverk på jobbet och det är på Universitet.
Alltså kom jag åt NAS via nätverk. Jag testade och tog bort nätverk kabeln från min datorn och öppnade premiere programmet och det är precis samma problem som igår. Filen finns i min hårddisken i datorn.
Ändå hackar det. Ska testa Disk Speed....
Återkommer.

Alright, då är det inte disken i sig som är problemet.

Finns det möjlighet att prova Da Vinci Resolve för dig så skall vi se om det är datorn eller Premiere som är problemet.

Gick inte öppna filerna i nya programmet... hmm?

Det var väldans. Har du möjlighet att skicka en av dem till mig, tex via dropbox eller Wetransfer eller något sådant

En av filerna, ja. kan jag få ditt mail adress?

[email protected]

Skickat klart filen till dig.

Kan det bero på Ram minnet som finns i datorn? De är inte Apple.
Jag har 4 st 16 GB ram minne alltså totalt 64 GB.