Fildelning 2023?

Det var inte allt för länge sedan som fildelning var som en folkrörelse. Det laddades ner frisk i stugorna och frågan om piratkopiering vara eller icke vara gick hela vägen upp till regeringen.

Sen som streaming och fildelning dog ut, eller?

Tänker att i dessa dystra tider blir folk kreativa hur man kan sparar en slant.

Jag uppmanar ingen att fildela. Kostar att producera kvalitets serier så det funkar inte om alla blir pirater igen.

Ja, det vore intressant att se statistik. Det skrivs ju inte mycket om fildelning längre.

Jag tror att det är som du säger att streamingtjänsterna gjorde behovet/viljan att fildela lägre. Så är det helt klart för mig.

Gissar att det framför allt är serier/filmer som dröjer innan de kommer till svenska tjänster, eller kanske inte kommer alls.

1 gillning

Det är väl lite samma med kopierade program, finns väl knappt längre. Mycket är ju prenumerationstjänster idag.

Just prenumerationstjänster löser crackarna i ett nafs, som med tex Adobes produkter

Fildelning är verkligen inte borta. Märks då alla fall inte på utbudet och antalet som seedar. Det som hänt är att dom privata torrentsajterna har blivit större och dom öppna färre och mindre aktivitet på.

Program som inte har prenumeration går fortfarande lätt att få tag på.

Tidigare hade man ju en massa sådant men idag har jag inte ett enda crackat program. Men det var ju mer spännande för några år sedan att installera allt man fick tag på, idag har jag bara program som jag använder.

1 gillning

Jag har heller inget crackat program. Har aldrig haft behovet att köpa för det har alltid funnits gratis lagliga alternativ.

Visst lever fildelning fortfarande, men det är ju absolut inte lika viktigt längre när det finns Spotify och hundra olika tv/film streamingtjänster. Och många viktiga appar går att prenumerera på också.

Min plexserver rockar på bra... :upside_down_face:

2 gillningar

Kommer ihåg att jag hade en host host god vän som laddade ner sjukt mycket film och serier för några år sedan innan streaming slog igenom. Det var ganska mycket jobb och kostande även en slant i VPN uppkoppling. Meckigast var att få undertexterna att fungera ihop med avsnitten.
Tror han pratade om att man skulle kunna köra allt automatiserat på en nas, undra vad som har hände i den utvecklingen... får vi nog aldrig reda på. :upside_down_face:

Jag undrar lite hur den genomsnittlige tonåringen gör idag när dom är uppväxta med streamingtjänster och appar för småpengar. För dryga 20 år sen som pank student laddade jag ner friskt

Idag är min betalningsvilja är generellt hög och jag vill gärna att musiker, författare, filmskapare, utvecklare etc ska få del av mina pengar. Enda gången jag 'fultankar' idag är när det är allt för krångligt att göra rätt som när tjänsterna inte erbjuds i Sverige eller man får vänta onödigt länge.

1 gillning

Har hört att för spel så fildelas singleplayer fortfarande, men onlinespel går ju i regel inte.
Sen finns det ju ful-streamingtjänster med och dela konton på de vanliga.

Jag tror inte många unga fildelar idag, är ingen poäng med det när föräldrarna betalar för streaming tjänster. Den nya pirat verksamheten är nog med att man inte direkt har en kärnfamilj till sina familjekonton.

1 gillning

Allt sker per automatik, väljer bara vad jag önskar se... Sen poppar det upp när det finns på internet :rofl:

1 gillning

Senast jag laddade ned något var mitten av 2000 talet och jag använde Kazaa :slightly_smiling_face:

Exakt, av de jag känner så delar nästan alla sina streamtjänster med bekanta. Så jag förstår verkligen att streamtjänsterna vill strama åt reglerna med "password sharing"

Numer streamar jag allt och betalar för det. Funkar smidigt.

Men tidigare hade jag allt automatiserat på min NAS. Räckte med att jag lade till en serie eller film i IMDB-appens watch list för att få det automatiskt nedladdat, sorterat och indexerat.

Jag vill se F1, Indycar,Nascar. Ett ganska så dyrt projekt. Så jag har automation på nedladdning av respektive lopp.

2 gillningar