Fick vi se Apples nya VD ikväll?

Arbetade på Apple 2010-2014 och hade en kollega i usa som va på området och Steve avskedade en person rakt upp och ner framför alla.

Personen ifråga fick ha kvar jobbet för HR som jag hörde det men Steve avskedade han :sweat_smile:

För att tillägga jag var anställd i Irland

Finns ju många sägner om hur han älskade att stressa folk som hamnade i samma hiss som honom. "Jaha varför skall du jobba kvar på Apple?"

Ja, han kanske hade de som hobby?
Gillar Steve.

Tror Tim Cook sitter ett tag till. Kanske tills hela övergången till M2 chippet är klart över hela linjen. Med den stora proffsdatorn som kronan på verket. Ryktades tidigare om att Angela Ahrendts var en VD kandidat, men hon lämnade Apple rätt abrupt. Kanske i princip avskedad.
Så vem som är toppkandidat nu, vi får se:

Kanske. Kommande Mac Pro kommer dock vara M1 Ultra x 2.

Hur som helst så tycker jag att Tim kändes trött.

Ska vara rätt timing och rätt person som tar över. Blir det fel är det mycket som kan gå åt skogen. Tänker på när Steve Ballmer som avgick från Microsoft för tidigt, direkt efter en massiv omorganisation och köpet av Nokia. Efterträdaren Nadella raserade allt det.

Det är väl nätt och jämt Microsoft har repat sig nu, hade de inte haft storföretag och myndigheter som en stabil kundkrets undrar man hur det hade gått..
Jag tror Apple vill ha en mer kontrollerad och ordnad övergång.

Nadella räddade ju Pyttemjuk efter dåren Ballmers framfart.

2 gillningar

Ja. Ballmer fick ju vara kvar alldeles för länge.

Köpet av Nokia var ju ett stort misstag som Ballmer gjorde. Var ju redan dött innan affären gjordes.

Även att han helt underskattade iPhone när den släpptes.

Där håller jag inte riktigt med. Ballmer gjorde Microsoft till det stora företag de flesta känner till. Däremot var han lite bakbunden av Bill Gates som fortfarande var styrelseordförande och la sig i för mycket i det dagliga arbetet på ett sätt som var olämpligt.
Bill förstod aldrig det mobila. Han ville licensera operativsystemet till telefoner ungefär som till datorerna. Ballmer ville redan tidigt ta en annan väg och göra det gratis för mobilerna och börja göra mobiler redan innan Nokia köpet, men kunde inte pga Gates motstånd. Det gjorde att Android fick det stora försprånget de fick. Blev en stor extrakostnad för tillverkare av Windows Phone.
Nadella är lite överreklamerad i mina ögon. Microsoft har blivit ett lite tristare företag ungefär som Oracle eller IBM, men har tappat så mycket inom konsumentmarknaden.

Fast det här handlar ju om Apple. Jag tycker Tim Cook på senare år har gjort ett bra jobb, så att byta ut honom för snabbt tror jag inte är en bra idé. Låt det komma naturligt när han och styrelsen känner att det är lämpligt.

Videon när Ballmer skrattade åt iPhone var åt den första varianten. Den blev ingen hit. Apple fick ändra strategin drastiskt och sänka priset kraftigt, samarbeta med telefonoperatörer etc..Det blev uppföljaren som började sälja hyfsat pga det.

De lärde sig men det tog sin tid.

Jag tycker tvärtom när det gäller Nadella. Det var ju med honom vid rodret som dom började släppa intressanta produkter.
Ballmer ville ju bara satsa på företagssidan och Microsoft kändes så tråkiga.

Till och med många Apple användare som typ hatade Microsoft tyckte det var kul och spännande vad som kom från Microsoft.

Tycker Nadella har lagt ner nästan allt som var intressant. Cortana assistenten bland annat som Microsoft för en gång skull fick ett försprång med. Lite andra prylar som Cortana termostaten etc..

Funktionen när man kopplade mobilen till en dator var de först med också (Windows 10 Contiinium) men de vidareutvecklade inte vidare. Sen kom Samsung med sitt Dex. De har sumpat så många potentiella områden:

Ballmer släppte ju Xbox under sin ledning. Det är tur att Nadella inte har lagt ned det också.
Nadella kom från molnsidan och det är främst där han sätter sitt fokus.
Med Azure exempelvis:

Men man får ju säga att Xbox håller på att utvecklas till just en molntjänst i allt snabbare takt :slight_smile:

Jo det är sant. Jag dömer inte ut Nadella helt, men att bara skriva av Nokia köpet helt kändes inte så smart. Det gällde ju miljarder som gick till spillo.

Men man får ge honom chansen och se vad som kommer.

Angående Tim Cook blev han VD 2011. Tyckte inte han gjorde ett särskilt bra jobb. Ända fram till 2016 ungefär. Men på senare år har det vänt. Man undrar nästan om de såg denna video och därefter gjorde ett bättre jobb:

Jag hade ett möte med Ballmor när han var Vd på MS. När jag kom till mötesrummet hade hans folk placerat honom och mig bredvid varandra, inte mitt emot. Vi hade väl kanske fyra fem medarbetare var med oss.

Han var några minuter sen och vi hälsade artigt och satte och ned när han kom. Jag får erkänna att jag var lite smånervös, särskilt som jag visst att att jag inte skulle kunna vara så tillmötesgående som han hoppades. Hans serverade sig ett stort glas iste och sedan började han skrika, eller vråla. Jag höll på att smälla av. Det fullkomligt ringde i mitt vänstra öra. Det visade sig att han hade startat mötet och välkomnade oss och höll sin inledning. Jag var så chockad av vrålandet att jag hade svårt att förstå vad han sa. När han hade skrikit färdigt var det min tur och den inledning får beskrivas som den sämsta inledning jag gjort i karriären då jag var totalt omskakad. Jag vill påstå att MS och Ballmore fick ut mindre av mig vid det mötet än vad som var tänkt på grund av hans vrålande och skrikande.

Efter mötet kom en av hans medarbetare och ursäktade honom lite med orden att han har en kraftig hörselnedsättning vilket gör att han pratar lite högt... Jo, jag tackar ja... Det var ju nästan så att jag fick en hörselnedsättning av det mötet..:sweat_smile:

7 gillningar

Ja Ballmer var en färgstark figur. Var med i nåt avsnitt av South Park: