Fick vi se Apples nya VD ikväll?

Jag tror inte det är någon slump att Craig Federighi tog sådan framträdande roll på keynoten.

4 gillningar

Spännande. Jag tycker han är grym och cool. :slight_smile:

1 gillning

Så blir de säkert ”snart” ..!

Nej. Craig är underbar men tror inte han är VD matrial.
Brukar ju få väldigt mycket tid under WWDC så inget konstigt att han var ledande idag. Han är ju trots allt SVP Software Engineering och sitter i ledargruppen.

2 gillningar

Jag upplever att det är Tim som har lämnat över till honom och andra. Nu var det Craig som lämnade över till andra.

1 gillning

Den som ryktas ju ibland att Jeff Williams som typ har det jobbet som Tim Cook hade innan.
Han är dock en väldigt "grå" person men väldigt lite karisma.
Just nu tycker jag det inte finns någon klar efterföljare.

https://investor.apple.com/leadership-and-governance/person-details/default.aspx?ItemId=356b9978-eec1-4ffe-98c4-97aa25b4d5c3

En VD för ett bolag som Apple kan ju ha flera olika roller. Steve Jobs var ju tex väldigt lite inblandad i den dagliga verksamheten, i alla fall de sista åren.

Tveksam om Craig vill bli VD. Är en ganska annorlunda roll mot den han har idag och han verkar ha kul där han är nu. Som @Hakan_Ander så brukar han ha en framträdande roll på wwdc.

Men om vi skall prata om Craig har han verkligen växt till sig. Han var ju den som pressavdelningen fick hålla i tyglarna för några år sedan eftersom han ibland sa lite för mycket vid intervjuer.
Finns ju ett tillfälle för några år sedan när Phil Schiller och Craig intervjuades av John Gruber och det blir lite tokigt.

Tycker att det är dags för en kvinna på VD-posten.

Det blir aktuellt när det blir aktuellt.

Men vem skulle det vara. Finns ju ingen som skulle passa.
För det skulle aldrig bli någon utifrån.

https://investor.apple.com/leadership-and-governance/default.aspx

En man saknar på scen är ju Eddy Cue.

Jag tar tillbaka allt jag sagt här.

1 gillning

Jag kan på tok för lite om Apples inre liv för att egentligen kunna tillföra något. Man jag skulle kunna tänka mig att det är viktigt att kunna balansera och jämla hårdvaru och mjukvarugängen. Den balansen tror jag Tim hade från dag ett med sin bakgrund. Frågan är om det kan bli en felbalansering om man tar en person från den "ena sidan"?

För att avgöra den frågan måste man bedöma både individen och organisationen och det har jag inte underlag för. Marknaden skulle nog initialt gilla Craig då de känner honom. Och marknaden består av extremt välbetalda personer som fattar beslut på de sämsta tänkbara underlagen..:sunglasses:. Typ, vet vi vem det är..? :sweat_smile:

Hör de någon podd om det, fick inte han gå?

Edit.. Såg att han är kvar, men kanske bytt roll. Det var någon om någon lansering som de tyckte olika om.. eller likande. men oavsett han är rätt skön och avslappnad.

Ja, han känns ju lite mer "Jobs" än Tim, mer humor, fångar publiken.

Sen kunde han bli galen med över något lite på micro detalj :sweat_smile:

1 gillning

haha ja!

:star_struck: Viktigt att alla chip linjerar med varandra, även om ingen ser det. Men man vet om om man slarvat