Fiberkonverterare

Haft lite problem med bredbandet ett tag. Vårt 1000 MB har inte alls levererat seaste veckorna och ibland stått helt still. Trodde först att det var min gamla Apple Extreme från 2014 som krånglade. Så bytte mot en modernare ASUS men ingen förbättring.

Vi har Bredband2 som leverantör till vårt byanät och att försöka få hjälp av dem är som att söka hjälp hos någon gud.

I går så stängdes nätet helt ner medans jag var i stan på kontoret och efter någon halvtimme kom det tillbaka och nu har vi full fart igen. Men.

De bytte ut våran ursprungliga (från 2002) fiberkonverter 2015 tror jag. Den ny slutade dock fungera under pandemin och trots flera påstötningar om att få den utbytt har de aldrig återkommit. Så jag fick sätta tillbaka den gamla.

Nu när det var problem så kollade jag även upp konvertern och märkte då att båd två bara har 100 MB, trots att jag betalar för 1000!

Så jag tänker köpa mig en egen. Den gamla (trasiga) heter CTS HET-100 och har utgått.

Kollade på Dustin på en med 1000MB, men såg där att det fans en gräns på ~500 m. Så jag kollar med expertisen här, Något bra förslag?

Här är den gamlas specs.

Mediaconverter 10/100-100Base-FX, MM 1310nm 2km, Standalone use, integrated fiber management

Kanske denna?

Ser ju bra ut. Har ingen egen erfarenhet av att byta. Antar att dessa är generella produkter? Fiber in -> Ethernet ut. Inte mer avancerat än så?

Skulle tro det. Är ju inget hemmarnsköp heller :slightly_smiling_face:

1 gillning

Problemet är att du byter något som du inte äger. Kan bli dyrt för dig om du har sönder något. Kontakta ordförande i byanätet.

Vad skulle kunna gå sönder?

Fibern om man inte vet vad man pysslar med. Det är nog troligtvis konvertern som är dålig men det ligger inte på dig att byta den. Kommer en tekniker på besök och ser att du har plockat lös grejerna så kan det nog hända att du får stå hela kalaset.

Bara en dum reflektion men managerar inte ISP:N dessa remote , byter man dom (vilket jag vet jag inte får i mitt fall) så kan dom inte remote manageras. Men ett byanät känns lite mer görligt, men hör hur det gäller och funkar hos dig, hoppa du får funkade nät snart.

//Daniel

Fast nu är det ju jag som installerat detta. Drog fibern och kopplade ihop allt redan 2002. Och den nya konvertern som jag fick 2015 och gick sönder 2020 (srömavbrott) har jag redan bytt mot den gamla ursprungliga. Jag tror det skeppet redan har seglat :slight_smile:

3 gillningar

Jag tror att föreningen äger nätet och bredband2 levererar till nod. Kanske en 1000mbit tjänst eller mer som kunderna delar på.

Ja men då är det bara att köra :slight_smile:. Startechen kommer nog fungera utmärkt.
Du kan behöva byta sfp i noden också för att få gig :).

Japp, vi äger nät och utrustning.

1 gillning

Lite nyfiken på det här själv. Vi har fiber konverter i huset som de säger man måste köra in i deras router som sedan bryggas till vår egna.
Vill helst slänga ut allt som är deras egentligen.

Det går förmodar jag men misstänker också att de har någon form av spärr på sina konverters / router.

Vi har PPPoE uppgifterna iaf för att kunna använda min egen router...

Borde väl gå att köpa en router med SPF+ och sen köra allt via den bara?

Någon med mer kunskap om detta?

Är det först en CPE(konverter) och sen kopplat till en bryggad router?

Troligtvis används leverantörens router för fler tjänster som tex iptv/telefoni. Testa koppla direkt mot CPE :slight_smile: med din nuvarande router.

Blev lite osäker nu. Är nog faktiskt en router med fibern kopplad direkt in i den, sen är den bryggad för att skicka vidare till vår router.

1 gillning

Då blir det nog svårt..

Kuken sa Nasse och daskade Nalle Puh i ansiktet med sin jättedase. :unamused:

Jag bytte konverterar hemma hos oss. Hade innan Bahnhof genom Telia Öppen Fiber. Men när det kom en prishöjning hörde jag av mig till Bahnhof och då kunde dom erbjuda fiber direkt från dom men skulle då behöva byta konverterare till en från dom.
"Det kan du göra själv" och så skickade dom en med bruksanvisning och han är i supporten sa att vara extra försiktig med fiberkabeln.
Så här efteråt kan jag tycka att det ändå var riskabelt att låta "vanliga" konsumenter göra det.

Jag har jobbat med elektronik sedan 80-talet. Och det utan någon formell utbildning. Jag tror att de flesta, som kan behålla lungnet och följa instruktioner, är kapabla till att, som i fallet med fiberkonverter, ta lös en kontakt och flytta den till en annan plats.

2 gillningar

Verkar ju märkligt att leverantören lägger locket på. Går det inte att skapa ett ärende på deras hemsida?