När jag kom hem från Semestern med sonen så berättade hustrun att diskmaskinen sa att det var fel på avloppet. Igår var det fullt upp men jag testade att göra rent inne i maskinen. Ta bort den lilla saken som innehåller en kula och såg till att allt var rent vid det lilla skovelhjulet men det hjälpte inte. Nu testade jag en ganstervariant i hopp om att slippa lite arbete. Jag fyllde ättika i maskinen och startade. Efter ett litet tag gick strömmen. Kollade och då hade en säkring löst ut, men även jordfelsbrytaren.
Jag lät säkringen vara av och slog på jordfelsbrytare och direkt slog den av igen. Sedan slog jag av de tre säkringarna till bergvärmepummpen(BVP) då jag tänkte att något borde ju störa jordfelsbrytare och då inte apparater som ligger bakom den säkring som löst ut och som fortfarande var avslagen. Efter jag hade slagit av BVP:s säkringar slog jag på jordfelsbrytare igen. Jordfelsbtytaren slog inte av,. Sedan slog jag på de tre säkringarna till BVP och till sist den säkring som hade läst ut från början. Jordfelsbrytare slår inte ifrån.
När jag nu kollar BVP går den inte att slå på... Vi har alltså_
Jordfelsbtyraren löser ut
En säkring löser ut som tydligen styr både vissa delar i källaren(bl.a sonens rum) och köket.
Säkringarna till BVP var inte utlösta
När jag slog på jordfelsbrytaren slog den av direkt igen
Slog av säkringarna till BVP och slog på jordfelsbrytaren och jordfelsbrytaren slår inte av.
Slår till sist på säkringen som från början lösts ut och jordfelsbrytaren slår inte av.
BVP går inte att starta.
Vad är det här för skämt? Vad gör jag nu? I vilken ände börjar man felsöka?
Nu startade den. Min teori. Något med diskmaskinen störde och slog ut säkring och jordfelsbrytare. Då en fas föll bort slog ett motorskydd till i BVP. Den är nu automatiskt återställd och BVP spinner fint. Vad tror ni om det?
Det finns ju alltid en anledning till att en säkring går, så det kommer kanske att hända igen. Nu vet du ju om det så nu håller du koll på vad som körs när den går. Hur gammal är diskmaskinen?
Vi köper typ 5-6K kronors maskiner och byter typ vart 5:e eller när de stannar. Känns bättre än att laga en 10 år gammal maskin. Sen utvecklas ju energi åtgången hela tiden så man blir ju uppdaterad där också när man byter. Samma med tvätt/tumlare kör ju oftast ett program så det känns ju inte så viktigt med 20 olika program på dessa maskiner.
Bode tidigare granne med en Miele-anställd som resonerade som du ska man satsa på något som håller länge eller byta ofta? Hans svar var att det är till dlut är lite vem man är som person som avgör vad dom är ”rätt” eller inte. Sedan var ju slutet på 90-talet och fram till början på 2010-talet en enorm utveckling i energi- och vatten besparing. Det har planat ut nu.
Men är det något jag ska se till att ha råd med är det Miele torktumlare. Den är så sjukt snabb att man knappt tror att det är sant.
Något är ju fel.
Senaste året har jag haft tre saker som bara gått sönder sådär och jordfelsbrytare/säkringar som gått.
#1: Min klassiker som jag postade om här i omgångar angående leveranser (fjärde gången gillt har jag för mig), mikrovågsugnen som helt plötsligt vart kortslutning i (eller något liknande). #2: Toastmaskin, gav helt plötsligt upp från en dag till en annan (bokstavligen). Säkringen rök så fort den var inkopplad. #3: Elgrill, samma sak som #2, nån typ av kortslutning i skiten så säkringen rök.
Skit händer. I mina fall var det inte så komplicerat och dyrt som hos dig elektrikern.
edit: Behöver man torktumlare egentligen? Förstår om man är en 5-barnsfamilj och det snurrar många tvättar på ett dygn kanske. Aldrig haft en, saker får lufttorka, men så har jag inte 5 barn.
Måste ju hitta vad det är som får jordfelsbrytaren att lösa ut. Men det blir morgondagens bekymmer.
Vad gäller torktumlare så är det klart att tvättmaskin och diskmaskin kommer före i rangordningen. Men det är sjukt bekvämt och effektivt att ha en torktumlare.