Fast monterad dimmer med Home Kit-kompatibilitet?

Jag behöver byta en av mina dimmers i huset, och tänkte att det är lika bra att köpa en Home Kit-kompatibel.
Jag vill alltså ha en med både fysiskt reglage, men även möjlighet att ställa in den mha telefon etc.

Finns det och vad ska man titta efter?

Är det ingen som har koll på detta?
Jag var inne på Clas Ohlsson idag för jag tänkte köpa en vanlig dimmer, men den kostar ju för fasiken 500,- spänn! Och då var det deras billiga märke, märkesdimern låg på 849,-… (Led-dimmers är lite dyrare)

Då måste man ju kunna få en “smart” dimmer för några hundra till tänker jag…?

Letar också efter en dimmerpuck med Homekit. Vet inte ens om det finns ännu men i ett forum jag halkade in på var det någon som hade frågat Fibaro om deras Dimmer 2 skulle kunna tänkas få Homekitkapacitet. De svarade “We are working in it. Stay tuned”. Det var rätt länge sedan men än så länge har jag inte sett något om detta för Dimmer 2. Tyvärr…

Vet inte om just dimmer är speciellt problematiskt för Homekit, men eftersom andra format ( z-wave, zigbee etc) klarar detta galant kunde man ju tycka att det borde gå att fixa.

Idag, den 14 augusti 2023 gjorde jag åter en sökning på Homekit dosdimmer. Och detta dök upp:

ESR62NP-IP/110-240V ser lovande ut. Finns inte tillgänglig för beställning ännu, men inom några veckor kanske...

Den är tyvärr rätt dyr. Verkar hamna på 1100-1200 kr. Men den säljs tydligen som "proffsutrustning" så den kanske håller god kvalitet.

Tänkte att detta måste jag dela med mig av, för det har varit mycket skralt med dimrar till Homekit. (Som inte måste använda andra system tillsammans med Homekit)

Det kanske går flasha Shelly Dimmer likväl som Shelly-1?

Menar du att den som kallas Shelly Dimmer 2 funkar med Homekit? Det står inget om det på den länkade sidan, men en annan leverantör anger att den gör det. Mycket bättre pris än den jag hittade, och den finns att beställa. De skriver, precis du nämner, något om flash firmware. Vet inte om det funkar, dock...

Homekit-firmwaren verkade dock inte stödjas vid närmare koll, men det går ju lösa om man har HomeAssistant :slight_smile:

1 gillning

Vet att det fanns en tråd här tidigare med GitHub - mongoose-os-apps/shelly-homekit: Apple HomeKit firmware for Shelly's

Ställde en fråga till Styrahem för ett par veckor sedan, och fick svar igår:

"Inte direkt, men via Homebridge, Homey, HA mf. Kommer även komma en ny dimmer senare med Matter-stöd som kommer fungera direkt med Homekit."

Känner inte för att labba med Home Assistant, utan önskar mig en puck med direkt Homekit "out -of-the-box". Så jag hoppas på detta kommande Matter-stöd. Matter verkar f.ö. bli ett stort steg för hemautomatiseringen :slight_smile:

1 gillning