Färre piratkopierar på internet

Från sajten:

Piratkopieringen är på väg ner, tillgång till lagliga alternativ ses som en förklaring men inte det är inte allt.

Svenska Patent- och registreringsverket har gjort en undersökning som visar att piratkopiering är på väg nedåt och det framförallt bland ungdomen. Sedan 2017 har antal så kallade piratanvändare minskat med 7 procentenheter, från 21 procent till 17 procent.

Bland 16 till 29-åringarna har det nästan halverats från 48 procent till 28 procent. Förklaringen enligt PRV är tillgången till lagliga alternativ men anser också att de själva haft en stor del av det hela genom informationskampanjer.

”Det finns fler medvetna konsumenter i dag, man vill göra rätt, och det gäller även när man konsumerar digitalt material på nätet. En annan faktor är att det finns fler och bättre lagliga plattformar och slutligen tror jag att vår kampanj, där vi upplyser om vad man bidrar till genom de illegala sajterna, har påverkat.” Säger Margareta Ternell, Marknads- och kommunikationsdirektör på PRV till SVT Nyheter.

Undersökningen gjordes genom 2 000 webbintervjuer med ett slumpmässigt urval av boende i Sverige, mellan den 11 och 29 november 2019 och utfördes av Kantar Sifo på uppdrag av PRV.

YouTube-klippet ovan är inte från PRVs kampanj utan något som amerikanska Federation Against Copyright Theft och Motion Picture Association of America (MPAA) kokade ihop och fanns med på många DVD-filmer mellan 2004 och 2007 ofta utan möjlighet att ta sig förbi det. Det har gjorts många parodier på den så som den här.

Vad tror du, vad beror attitydförändringen på? Ökad privatmoral eller lagliga alternativ?

Helt klart för streaming har blivit såpass bra att det överväger fildelningen, sen tror jag för ungdomare så kollar nog många på YouTube istället för tv

Jag tror att trenden kommer vända igen, nu med allt fler streamingtjänster och alla tar till bara sitt innehåll till sin egna plats kommer folk ledsna ur på att betala massor varje månad.

1 gillning

Kanske.

Samtidigt så har ju många av de halvolagliga streamingtjänsterna försvunnit - där många inte ens fattade att det var olagligt.

Torrent-konsten i sin tur är ju mest något vi åldringar har koll på.

På det stora hela tror jag att de höga priserna i stället leder till uppköp, konsolidering och nerläggning av många tjänster.

Jag tror de har stävjat det mesta vid det här laget. Finns väl ingen som har ett pirat windows nuförtiden t e x. Vad det gäller streamingtjänsterna tror jag nog mer på att folk kommer att dela sina abonnemang med varann istället för att prenumerera på flera.

Att ladda ner har aldrig någonsin varit smidigare, man e safe och man behöver knappt göra någonting idag själv… Allt sker per automatik… Visst, de krävs ju en del kunskap och installation/konfigurering… Men kostnaden idag för tjänsterna e ju en slant… Jag e inte snål, men att behöva betala för fler tjänster för att täcka allt känns en del… Jag kommer aldrig någon sluta ladda ner…