Färgsätt ditt hem eller kontor på ett nytt sätt

Från sajten:
image

Nanoleaf är företaget som gjort sig ett namn inom smart belysning. Deras färgglada ljuspaneler ser till att belysning inte behöver vara enbart funktionell.

För ett par veckor sedan presenterade företaget sin senaste produkt, Nanoleaf Lines och vi har testat produkten ett tag nu. Nanoleaf Lines är en ny typ av belysningsstavar som har inåtriktad belysning istället för traditionell utåtriktad. Detta skapar en annorlunda belysning i ditt hem och möjligheten till att vara kreativ är hög.

Vad gillar vi med Nanoleaf Lines och varför?

Förpackning & innehåll

På frågan om vi ville testa Nanoleaf Lines så var valet självklart. Vi fick tillsänt oss ett startpaket innehållande 9 stycken ljusstavar samt ett utbyggnadspaket med ytterligare 3 stavar.

Förpackningen är tydlig och ger en klar bild av vad du kan vänta dig och hur det kan se ut. Som med övriga produkter från Nanoleaf så framgår det tydligt att dessa är kompatibla med Apple HomeKit.

Är du nyfiken på vad du kan göra med ljusstavarna så finns det på undersidan av förpackningarna en del olika layouttips. Här syns också att det rör sig om färger i alla tänkbara nyanser vilket kan ge en del fräcka effekter när allt är på plats.

Det märks att man på Nanoleaf lägger fokus även på detaljer som vid uppackning till exempel. När ytterhöljet är borta och kartongen öppnas så får du ytterligare förslag på vad du kan göra och här är det inte bara väggen som är en tänkbar placering – varför inte använda taket också?

När allt väl är uppackat så finner vi allt som behövs för att fixa till lite cool belysning i hemmet. Det är själva stavarna, hållare till dessa, strömförsörjning, en liten manual samt en fjärrkontroll för att styra det hela.

Fjärrkontrollen är integrerad i fästet och är enkel att känna igen då det är den del som har strömkabel fäst vid sig. Fästenheterna har dubbelhäftande tejp vilket förenklar monteringen men även skruvhål om du vill vara säker på allt verkligen ska sitta på plats.

På baksidan av produktinformationen ges fler förslag på olika layouter vilket kan vara en hjälp på vägen.

Installation

Det är enkelt att sätta ihop de olika enheterna då de med lätthet snäpps fast i varandra. Vinkeln som ljusstavarna fästs i är 60° vilket ger en hel del möjligheter.

När du fäst en ljusstav i själva hållaren så syns det tydligt att denna fungerar som en distans mot väggen eller taket. Ljusstaven ligger alltså inte kloss mot ytan vilket är själva poängen med dessa. Ljuset projiceras och sprids mot ytan vilket ger en indirekt och mjukare belysning.

Är du osäker på hur din layout ska se ut så finns det givetvis hjälp att få via appen. Den smarta layout-assistenten låter dig välja hur många ljusstavar du har och kan sedan ge förslag på olika layouter utifrån antalet. Det går givetvis bra också att använda assistenten för att designa utifrån egna idéer.

Jag testade med att lägga ut alla stavarna i ett mönster som skulle kunna passa in ovanför mitt skrivbord på ett snedtak. Någonstans tror jag att det är smartare att göra på detta sätt än att börja fästa allt och sedan kanske behöva ändra sig.

När jag väl bestämt mig för en layout så snäppte jag fast alla bitarna och valde ut placeringen av fjärrkontrollen där den skulle synas minst på väggen. Egentligen är det ju inte själv fjärrkontrollen som syns utan strömkabeln till denna som givetvis kan döljas av den händige.

Hela konstruktionen väger förvånansvärt lite och det var relativt enkelt att montera upp den på väggen efter att skyddet på den dubbelhäftande tejpen tagits bort. Tänk på att trycka till varje fäste ordentligt efter att du torkat av ytan där dessa ska sitta. En smart idé är också att ha en hjälpande hand vid din sida beroende på hur din design ser ut.

Appen Nanoleaf

Att följa instruktionerna i appen Nanoleaf är föredömligt enkelt. Faktiskt så enkelt att det är svårt att misslyckas och det märks att de som utvecklat appen sett till att detta ska vara enkelt.

Appen Nanoleaf

För att kunna installera och börja använda Lines krävdes åtkomst till en betaversion av Nanoleaf-appen. Med denna väljs “Lines” och sedan ges information om produkten, innehåll och annan relevant information vilket är smart. Många andra produkter går direkt vidare i apparna och då kanske information missas så plus för att man tänker lite mer på användaren. Anslutning sker till ditt wifi-nätverk och då är det 2.4 GHz som gäller.

Appen Nanoleaf

Som sagt, instruktionerna är tydliga och det är bara att följa de olika stegen. Tänk på att rengöra ytan där du ska fästa produkten, speciellt viktigt om du avser att bara använda den dubbelhäftande tejpen så att fästplattorna sitter ordentligt.

Har du dåligt med fantasi så finns det en “Layout Assistant” tillgänglig som jag nämnde tidigare. Använd denna och få förslag på hur du kan skapa din design. När du är klar slår du på strömmen och ser till så att den lyser upp (först i vitt och sedan i färg).

Appen Nanoleaf

Montera allting och beroende på din layout så kan ett par extra händer vara välkommet. Säkerställ att du trycker fast fästena ordentligt och påbörja sedan parningen. I mitt fall kör jag det mesta i hemmet via Apple HomeKit så efter skanning av den unika HomeKit-koden tas jag i sedvanlig ordning genom de olika stegen i Hem-appen innan produkten är installerad och på plats.

Appen Nanoleaf

Ovan ser man hur det ser ut i layout-assistenten och denna är enkel att använda. Klicka på de olika stavarna och dra dessa till valfri plats (så länge de hänger ihop med varandra vill säga). I appen ges det sedan en uppmaning också om att säkerställa att enheten är korrekt monterad enligt layouten. I mitt fall fick jag rotera den så att den monterade hade samma layout som i appen.

Det är möjligt att via appen sätta två färger per ljusstav (vilket dessvärre begränsas i Hem-appen) men orkar du inte knåpa ihop något på egen hand finns det redan mängder av olika scener förberedda i appen. Det som är bra är att även om du inte kan ändra färgsättningen i Hem-appen så är det enkelt att skapa en scen som sedan importeras i Hem-appen.

Användning i vardagen

Jag valde att montera Nanoleaf Lines på en mörkgrå snedtaksvägg ovanför mitt skrivbord. Antalet timmar som tillbringas framför min iMac är många och det sker ofta sent på kvällarna varför jag behöver ha olika möjligheter för att lysa upp på ett bra och varierat sätt.

När du ansluter strömkabeln till de sedvanliga två hålen i väggen så tänds min kreation upp med en diskret kallvit belysning vilken då visar upp hur det kommer att se ut.

Ljusstavarna kan visa upp två olika färger samtidigt och precis som med övriga produkter från Nanoleaf finns en mängd med olika scener förinstallerade i appen som kan användas. Givetvis kan du skapa egna också om du känner för detta.

Ljusstyrkan kan varieras utifrån smak och tycke och jag tycker att Nanoleaf Lines ger ett behagligt ljus ovanför skrivbordet.

Vid mer färgglada val så blir effekten självklart mer påtagbar och du kan välja efter sinne och stämning så att du trivs beroende på vad du ska göra oavsett om det är arbete, spel eller slösurfande.

När jag sitter framför datorn och väljer ett mer blåaktigt och kallare vitt ljus får jag lite känslan av att sitta i ett framtida kontrollcenter på ett rymdskepp men det är min fantasi som sticker iväg… Oavsett vilket så kommer belysningen ovanifrån vilket gör att jag inte har en direkt ljuskälla som letar sig in direkt i ögonen. Det blir faktiskt ett behagligare ljus än via min smarta skrivbordslampa. Visst, behöver jag studera utskrivna dokument eller annat så krävs det givetvis belysning från närmare håll vilket då blir skrivbordslampan.

Kompatibilitet

Nanoleaf Lines är kompatibel med Apple HomeKit, Amazon Alexa, Google Assistent, IFTTT, SmartThings och Razer Chroma vilket gör att den borde passa de flesta användare.

Som med andra produkter från Nanoleaf så kan Lines agera som Thread Border Router. Detta innebär att du inte behöver ha någon hubb för andra produkter från deras sortiment. De kan enkelt adderas till deras Thread-nätverk för snabbare respons och bättre räckvidd. I nuläget kan deras produkter enbart agera som Thread Border Router åt de egna produkterna men en framtida uppdatering ska ge stöd åt andra tillverkares Thread-produkter.

Tack vare att produkterna har stöd för Thread och Wi-Fi så innebär detta också att Nanoleaf Lines kommer att få stöd för den kommande IoT-standarden Matter när denna släpps under 2022. Med andra ord så är ett köp nu ett framtidssäkert sådant.