Får inte upp ett kassaskåp

Frågar åt en kompis… Ett kassaskåp går inte att öppna… Ibland kan man ju säga att det är själva syftet med ett kassaskåp. Men det blir lite speciellt i andra sammanhang. T.ex om ägaren vill öppna det…

Skåpet har ett kodlås och koden fungerar, handtaget verkar föra undan alla kolvar utom en. Är handtaget nere är dörren helt stabil/fast. När handtaget är vridet så går det att öppna dörren någon millimeter och sedan hör man metall mot metall. Och ljudet kommer så att säga från ett specifikt område så jag utgår från att en av kolvarna helt plötsligt inte dras tillbaka helt. Konstruktionen är sådan att det inte går att få in en kniv för att försöka peta lite på kolven, även om fler försök med det kommer att göras.

Vad gör man? Är detta ett jobb för en låssmed? Några andra tips från Bubblan? Ni behöver inte uppge var ni förvärvat kompetensen…:sunglasses:

Ps. skåpet är fastskruvat i golvet så det går inte vicka en millimeter.

Kan vibrationer få den felande kolven att gå tillbaka, kanske? Att knacka med hammare och träkloss på lämpliga ställen.

2 gillningar

Har du provat med en magic Touch al’a Fonzie?

1 gillning

bild

14 gillningar

Lägg skåpet på sidan

1 gillning

Skulle gissa på att det är borrmaskin som gäller.

1 gillning

C4?

Inlägg verkar oklart, är det en fullständig mening?

2 gillningar

Kontakta tillverkaren och hör efter om det är ett vanligt fel, de kanske har en enkel lösning på problemet?

1 gillning

Menar du mitt inlägg?

1 gillning

Antar att ni testat att trycka in dörren så hårt som möjligt samtidigt som ni för handtaget framåt eller bakåt? Om det är någon av kolvarna som fastnat kan det med lite tur hjälpa.

1 gillning

De har nog inga tips att dela antar jag. :joy::joy:

Möjligtvis att de på plats kan göra något när man verifierat att man äger skåpet.

1 gillning

Puckoforummjukvaran som inte accepterar korta inlägg. :smiley:

Ok, men C4 är ju inget bra för innehållet kan jag tänka. :joy::joy:

Nu blir jag nästan orolig att det ska hända med mitt kassaskåp. :joy:

Hade tagit skärbränna/vinkelslip eller vad som nu biter på det och gått till anfall, take no prisoners!

Jo vi har knackat och försökt vicka skåpet. Det är dock fastskruvat i golvet så det rör sig inte en millimeter när vi ruckar det. Har dock inte kommit till nivån hammare med träbit. Det kan ju ge lite mer kraft.

Jag råkar känna en som varit låsexpert på SÄPO men han är utomlands tills det blir tillräckligt varmt i Sverige igen. Har inte fått tag på honom iofs men vet att han är på varmare breddgrader på vintern. Dock så var det han som tipsade om det här skåpet då både tyngd, konstruktion och låsmekanism var mycket bra. Känns ju som att min amatörborrmaskin kommer bli ganska varm… Och helt ärligt vet jag inte ens var jag ska borra…:sweat_smile:. Men där är vi ännu inte. Skåpet var ju snordyrt så jag vill gärna att det lite magiskt öppnas och sedan fungerar igen.

Om du vet tillverkare och modell kanske en googling kan hjälpa dig? Stor chans att det hänt någon annan förut. :blush:

Det första jag hittar är en olycksbroder som haft problem. Kundservice hälsade, inga problem kom bara in med skåpet…:joy::joy::joy:

3 gillningar

Krävs nog en Hili maskin. Betongfylld stålplåtsdörr oftast så en Jula maskin är nog uteslutet. :joy::joy:

kompis tog denna på besiktningen i Sandviken innan jul

8 gillningar

Äkta ”jag mötte Lassie”-post :slight_smile:
Jag har ätit lunch vid bordet bredvid Jönssonligan i full kostym i SVTs lunchrestaurang.

4 gillningar