Flera stora poddar har flitigt med reklam för fördelarna med familjeabbonemang för mobiler och man behöver inte vara familj utan lägg till grannar och bekanta också.
Detta är inte direkt aktuellt för mig nu, men blev nyfiken på vem som egentligen är ansvarig för om något olagligt eller liknande händer på en av enheterna. Säg att din schyssta granne inte var så schysst mot sitt ex eller så.
Det borde ju kunna missbrukas ganska friskt om det är den som står för huvudabbonemanget också är ansvarig för sin "familj".
Jag försökte skumma igenom det juridiska på telenor men dog lite efter några meningar. ChatGPT menar att det är huvudägaren som också är juridiskt ansvarig för sin familj, men är det någon som läst mer om detta eller vet mer så är jag nyfiken
Du som har huvudabonnemanget behöver även stå som ägare på övriga abonnemang inom ”familjen”. Dvs de behöver överlåtas till dig om du inte äger dem redan.
De flesta vill nog inte lämna över sitt nummer till kreti och pleti för att spara en hundring. I praktiken sker det nog inom en riktig familj eller väldigt nära vänner.
Jag har t.ex. familjeabonnemang med mina föräldrar. Det är numera mina nummer.
Så är det, jag har en maxad Telenor familj där sju andra är med. Rent juridiskt är alla nummer mina så jag kan göra vad jag vill med dom.
Även om nån av de skulle gå banans och ringa till BingoLotto femtio gånger så blir jag betalningsskyldig.
Gemensamma abonnemang eller tjänster blir ofta lite knepigt. Har en jobbarkompis han och frun har samma e-post. Varför har jag svårt att förstå, men många i den äldre generationen verkar ha det så. Men ska han hämta ut ett paket kan det bli strul. Står ofta hennes namn på försändelsen.
Om möjligt är det nog bäst att dela upp separat. Men jag förstår att med barn kan det bli svårt.