Falsklarm brandvarnare

Ena brandvarnaren gick igång i natt och markerade att den känt av rök. Mitt i natten dessutom. Ingen rök fanns dock och jag funderar på vad det kan vara som triggar den i övrigt. Jag minns att vi var i en sommarstuga en gång med mycket hög luftfuktighet och då gick den brandvarnaren någon gång.

Vi har en luftvärmepump som var igång i går på dagen, den blåser delvis upp åt det hållet men annars går ju kyla nedåt och värme uppåt. Kan det skapat någon reaktion i och med det?

Hög luftfuktighet och starka dofter vet jag kan få igång dom. Annars har den väl fått ett ryck.

Låter nästan som @Esse med gaser. :joy::joy::joy:

1 gillning

Ålder på detektorn?
Är partiklar den aktiveras på. Damm påverkar den till att bli känsligare. Så om det är återkommande testa blås rent med tryckluft. Kolla även om kammaren ( är den del som detekterar på partiklarna) går att öppna för bättre rengöring!

Men Googla först beroende på model, inte alla man ska in och pilla i!

Värme, fukt och pollen är sånt som jag har haft falsklarm på.

7 dagar :smiley:

Råkade ut för samma sak. Brandvarnaren var då knappt ett år gammal, ingen pump som blåser luft, ingen fläkt eller värmekälla i närheten. Slängde den och köpte en ny, måste kunna lite på en så viktig pryl.

2 gillningar