Fallucka sordin för fartglada!

Var i Karlstad? Hade jag vetat om det så hade jag testat den förut :joy:

Tyngdaccelerationen är oberoende av massa!

Enl legenden bevisat genom Galileos experiment vid tornet i Pisa.

Säg att man färdas i 100 km/h, vilket motsvarar ungefär 27,77 m/s. Själva falluckan kanske kan ha en höjd på ca 30 centimeter och att då transportera sig den sträckan med sagd hastighet tar då ca 0,01 sekund.

Baserat på länken ovan och undantaget luftmotstånd, lyftkraft och andra aerodynamiska effekter så bör man falla ca en halv centimeter på den tiden. Det stämmer inte, då man faller mer än så.

Du menar givetvis bredd (längd skulle man ju också kunna kalla det), sträckan fordonet tillryggalägger i färdriktningen!

s = -½ gt^2

t=s/v -> t = 0,3/27,77 = 0,0108 s

s = -0,5 * 9,82 * 0,0108^2 = -0.000571924 m ≈ -0,6 cm

Samt att vikten på fordonet ej inverkar, vilket var min initiala invändning.

Beräkningshjälp för nyfikna:

Jag antar att ni begrundat bilens fjädring, Volvo Amazon eller Carrera Cup ban-Porsche typ.

1 gillning

Inte alls givetvis bredd, för det ser jag som avståndet sida till sida. I övrigt korrekt :blush:

Det du skrev här var precis det jag skrev ovan :blush:

Åskådliggjorde och verifierade din egen beräkning!

Under en hundradels sekund faller en kropp från stillastående ungefär en halv centimeter, du menar beräkningarna inte stämmer, Fråga Lund nästa?

Tänkte mig bredd, när man står vid sidan och tittar på luckan.

Som @mattiL nämnde, tänk på fjädringen. Bilen i fritt fall sjunker nog mindre än 0,5 cm (endast framvagnen) men framhjulen är fjäderbelastade och trycks nedåt med större kraft än tyngdaccellerationen. Tillräckligt långt ner på 0,01 s för att slå i kanten på andra sidan med den där obehagliga smällen.

1 gillning

@IngoX Det har du helt rätt i, det är sannolikt den helt klart största påverkande faktorn! :+1:t2: Utöver det, svår att beräkna.

Nu kanske jag missförstår er diskussion här, ursäkta i så fall men hindret är (väl?) vänt åt andra hållet så man faller inte ner i en grop utan när luckan fälls ner så blir det som att man kör ner i en liten nerförsbacke och sedan ”slår i” kanten där luckanordningen tar slut. Effekten är alltså den att man slår i kanten på slutet av luckan och därav blir det en smäll om man kör för fort.

Korrekt, frågan var hur fort man måste köra för att klara sig utan (större) smäll!

TV4 Nyhetsmorgon diskuterar:

Bäst är väl antagligen en gammal Citroën med gashydraulisk fjädring, då lär man inte märka så mycket.

Precis efter Max och Mio på romstad eller vad omåret nu heter, innan skolan

1 gillning