Fallucka sordin för fartglada!

Man kan ju undra vilket ansvar kommunen har för de tvåhjulingar som ev kraschar?

I Ume har kommunen byggt farthinder på 50-väg där bilar gick sönder om du körde över 30.
Minns inte hur dyrt det blev för dem.

Hur blir det med utryckningsfordon?

Har funnits i Uppsala ett par år. Inte hört om någon olycka där, det finns utrymme på sidan för en MC att åka förbi. Utryckning tror jag kan signalera på något vänster.

2 gillningar

Sådana farthinder har funnits många år i Malmö. Aldrig hört om att någon skadat sig, det borde har hörts på nyheterna och skrivits om i Sydsvenskan.

2 gillningar

Tycker att det känns som standard att traditionella farthinder inte kan passeras på ett trevligt sätt i skyltad hastighet.

2 gillningar

Visst finns det marginal för MC passera på sidorna!

Men för den ouppmärksamme, 44 kmh, luckan faller och du med den... Kan inte vara så trevligt för de som kör utan läder.

Systemet är kopplat till Rakel, så blåljusfordon kan passera i valfri hastighet.

Om det funkar som det ska låter det spontant som en väldigt bra lösning tycker jag. Håll hastigheten och allt är lugnt, kör för fort och du kanske får skador på bilen. Det tror jag är mer effektivt än fartkameror.

Vi har en sådan i Karlstad också, på en 30km/h- sträcka, de smäller rejält om man glömmer den

Som @Yoke nämnde, detta är inget nytt utan det har vi haft i massor av år i Malmö.

För övrigt tar bilen till synes ingen direkt skada av att åka ner i den, åtminstone inte om man kommer i 50-60 km/h. Oklar över vad som sker i högre hastigheter men samtidigt så blir ju avståndet som bilen hinner falla kortare ju högre hastighet man håller.

1 gillning

Jag skulle vilja se Zlatan komma i 70 knyck med Ferrarin, det hade nog kostat en slant. :joy::joy:

Vi har en gata som var en genomfartsled, när jag var liten var det Riksväg 13. De byggde en tvåfilig bro, på 70-talet, över umeälven för att ansluta till den vägen. Sedan stängde de av vägen och efter protester öppnade man upp den men byggde en mängd fartgupp, gropar och en massa annat roligt. Då fick den vägen namnet minigolfbanan.

Oklart om de har sådana falluckor i Milano eller sthlm så han kanske är safe.

Bäst var ju när han handbromsparkerade kärran på tvären utanför Parc des Princes!

Högre hastigheter så märks det knappt – flyger över så att säga.

Det här är så fachinerande – som både de goda @zinned och @marges så har detta funnits i andra städer länge inklusive Malmö. Det finns även ute vid Öresundsbron.

Det som händer om en kör för fort är ungefär samma sak som om en kör lite för fort över ett gupp – det är inte jätteskönt men bilen tar inte skada. Vilket ju är självklart. För de är ju framtagna just för att det inte skall ske någon skada. Då hade de ju i stället kunna lägga ut spikmator eller något :slight_smile:

Vore mycket mer sevärt om guppet reste sig!

Kör fort, landa på taket, likt Carlsson...

Jag tycker mer att det hade varit ett roligt räkneexempel, att räkna ut hur snabbt man måste köra med en bil med en viss vikt för att inte droppa mer än säg 2 cm :blush:

Jag råkade en gång ut för att jag såg luckan falla ner när jag körde på Västra varvsgatan i Västra hamnen, Malmö. Som tur var så körde jag inte jättemycket för fort så jag hann bromsa så att luckan fälldes upp igen.

Frugan satt bredvid och behövde nog byta trosor efter :rofl:

2 gillningar

…eller att du blev skyldig henne ett par nya byxor :joy: