Fackförbund vill förbjuda fri frakt

Förbjud allt! Varför är något tillåtet?

4 gillningar

Blev förvånad över att e handel endast var 15 procent av all handel i Sverige

1 gillning

Hur är det negativt?

Fria frakt och fria returer är ju ett problem, då folk beställer hem mycket mer än vad de tänkt att behålla bara för att få klämma och känna.

Det är inte ett hållbart alternativ, men heller inget nytt. All postorder har haft detta beteende. Minns tjejjer på 80-talet, som beställde hem plagg i olika storlekar och färger från katalogföretagen, bara för att returnera 70-90%.

Behöver du klämma och känna så gå då till en butik.

2 gillningar

Utveckla smartare transporter istället!

3 gillningar

Men om jag ska ta bilen till en affär och kolla på skor, så kostar det 1 ”enhet” klimatpåverkan.
Om 20 personer gör detta så blir det kanske 20 ”enheter” klimatpåverkan.
Om de istället beställer med frakt så är det en bil som åker runt och lämnar skorna till något utlämningsställe. Om jag tar i så kanske denna resan genererar 10 ”enheter” klimatpåverkan.
Finns såklart fler faktorer att räkna in men på ett övergripande plan så tycker jag det är bra att få bort massa småresor till butiker. Det bästa är ju såklart om man inte handlar något, men om man nu ska handla och måste ta egen bil så tycker jag näthandel är ett bra alternativ.

Men alla åker också och hämtar ut paketen, så…

1 gillning

Jo men en betydligt kortare sträcka och ofta i samband med att man ändå handlar.

Sen va det också därför jag la till en stor osäkerhet i siffrorna, och en hög siffra på transporten till utlämningsstället.

Det finns ingen fri frakt. Priset på frakten är dolt i varans pris.

Exakt, inget är gratis här i världen. Bara för att frakten inte är specad på fakturan så betyder det inte att man inte betalar den. Kanske det blir nya regler för att det ska bli skattemässigt rätt. Lite som typ att Ellos katalogen hade ett pris tryckt på framsidan men man fick den utan att betala för den. Då följde de skatteverkets regler.

2 gillningar

Borde det inte bli väldigt dyrt att handla av butiker som även har fri retur då? Man kan beställa fem par skor, prova alla, skicka tillbaka alla utom ett par och fortfarande få fri frakt. Då behöver man ju inte ens betala för frakten som är inbakad i priset på de fyra par man skickar tillbaka.

Om 1 av 10000 kunder gör så så spelar det knappast någon roll.

Tror det är fler än så när det gäller både kläder och skor. Det var så redan på tiden när man beställde på postorder.

Jag har ingen statistik på det, oavsett lär det vara en försvinnande liten del. /Killgissning.

Den genomsnittliga andelen returnerade varor i Sverige visade sig vara 22 procent, men med stor variation. Mellan 18 och 60 procent av det som köps returneras, beroende på segment. Till exempel returnerar unga människor mer kläder än äldre, kvinnor mer än män, och trendplagg returneras mer än basplagg, säger Sharon Cullinane.

Enligt denna från 2018: E-handelns returer av kläder är en miljöbov | Göteborgs universitet

Helt förståeligt när det kommer till kläder/skor. Nu är ju inte e-handel endast kläder/skor.

Webshoppar har väldigt låga omkostnader jämfört med butiker. Därav att frakter och returfrakt kan vara gratis och priserna på produkterna ändå lägre.

Men hur är det om jag beställer från Webhallen. Om jag väljer Best åker en bil ut med varan samma dag och jag betalar ingenting för frakt. Skickas varan med PostNord och det tar flera dagar måste jag betala för frakten. Borde inte det senare alternativet vara bättre för miljön?