Facebook når mer än 2 miljarder användare och utvecklar sin AI

Från sajten:
image

Att sociala medier numera är en del av de flestas vardag är inget nytt och Facebook har mer än 2 miljarder aktiva användare. Nu ska mer fokus läggas på bland annat AI.

Facebook meddelar att plattformen nu nått en ny stor milstolpe där de nu har mer än 2 miljarder aktiva användare. Det som en gång var en plattform för att hålla kontakten med vänner och familj är nu även en plats för att upptäcka nya saker och engagera sig i det som betyder mycket för användaren. För att ge användarna en bättre upplevelse på Facebook kommer företaget i år at fokusera på artificiell intelligens, integrering av meddelanden och fler möjligheter för kreatörer.

De senaste åren har företaget märkt att människor i allt större utsträckning kommer till Facebook för att underhållas, upptäcka något nytt eller se vad som händer i världen. Denna beteendeförändring är anledningen till att de nu ska investera i upptäckter som drivs av AI. Det arbetet är särskilt viktigt för videoformatet Reels, som har blivit ett populärt format. Varje dag spelas 140 miljarder Reels upp på Facebook och Instagram. AI används för att rekommendera alla typer av innehåll till användarna vilket inte bara är Reels utan även foton, text, grupper, korta och långa videor. De AI-drivna rekommendationerna förfinas som svar på användarnas direkta feedback genom verktyg som Visa mer/Visa mindre-funktionen. Det finns också skyddsåtgärder för att se till att rekommendationer inte är skadliga och inte strider mot plattformens användarvillkor.

Under året ska Facebook även satsa på kreatörer som använder plattformen, detta för att hitta en större global publik. Även här ska artificiell intelligens användas i större utsträckning för att identifiera kreatörer. Utöver rekommendationer finns flera funktioner för att göra det enklare att hitta kreatörer: en “stigande kreatör”-etikett för populära kreatörer, en förslagsfunktion i flödet som rekommenderar kreatörer som användaren bör följa och en mer konsekvent “Följ”-åtgärd för att hjälpa till att följa kreatörer som upptäcks i rekommendationer eller i kommentarer på Facebook.

En annan del i att leverera den bästa upplevelsen på Facebook med hjälp av artificiell intelligens handlar om meddelanden. Företaget testar för närvarande möjligheten för människor att komma åt sin Messenger-inkorg i Facebook-appen och kommer snart att utöka det testet. För att göra det enklare att starta en konversation i realtid och på så sätt skapa en starkare och närmare koppling mellan en grupp och dess medlemmar, introducerades förra året communitychattar. Under det kommande året kommer vi att bygga fler sätt att integrera funktioner för privata meddelanden på fler platser på Facebook.

Källa: Pressmeddelande