Facebook hotar lägga ner i Europa

Eu vill hindra Facebook att föra över data om EU-medborgare till USA och det surnar Facebook till på i den milda grad att man helt enkelt hotar med att ta bort tjänsten för oss.

Nu är det ju alldeles säkert bara tomma hot, den inkomstförlusten som Facebook skulle få är ju inte av denna värld.

Men visst vore det en intressant tanke att Facebook bara skulle packa ihop och lämna?

1 gillning

Ingen större förlust. Då skulle forumen återuppstå

4 gillningar

Man kan ju alltid drömma :crossed_fingers:t3:

En dröm i paritet med att mp åker ur riksdagen :grin:

1 gillning

Det där är ett hot de ska akta sig för…

Låter för bra för att vara sant.

1 gillning

Hotar? Kan man få det som ett löfte?

Ja tänk vad livlat det skulle bli här i Webbubblan då :slight_smile:

2 gillningar

Dags att börja lobba i Bryssel!

1 gillning

Varför vill man hindra data som användarna godkännt mot facebook att det ska lagras i usa?

GDPR och det gänget.

Men just nu verkar vi leva i en värld där vi verkar lita väldigt mycket på vår egna stormakt men inte någon annan. Just nu känns det som att EU har bättre relation med Kina än USA.

Men… användarna på FB har väl gottmed på att FB får göra lite vad de vill med det man lagrar där?.

Nu har jag inte läst på men jag antar att detta har mer att göra med att EU vill ta ansvar för sina invånare än vad de individuella invånarna har gått med på gentemot Facebook.

Dock tillskriver jag då EU bra mycket mer förtroende än vad de är värda.

#Swexit

Ger du en användare ett tillräckligt lång snöre kommer den oundvikligen hänga sig själv :slight_smile:

Jag tror man även tänker på nationell säkerhet. Att via olika uppgifter kan, i detta fall USA, kartlägga och analysera EU:s befolkning. Då blir det ett hot mot Europa och nationers säkerhet. Nu kommer inte jag på rak arm ihåg USAs lagstiftning på området, vilken tillgång till FB(och de andra företagen) kan de efter domstolsutslag få? Och om lagarna ser bra ut idag, hur ser de ut imorgon?

USA har ju sedan hela sin underrättelseverksamhet. Där finns ju dokument som visar att. te.x Sverige ligger ganska högt på listan över länder det är tillåtet att spionera mot. USA har som legitimt(enligt dem själva) mål att bevara sin tekniska suveränitet och försprång via underrättelseverksamhet. Det gör att underättelseaktiviteter riktade mot både staten Sverige, företag i landet och enskilda individer inte bara är tillåtet utan också prioriterat. Nu låter det kanske som jag sitter med foliehatten på, men allt detta ska vara granskat och verifierat.

Min poäng är dock att EU kanske jagar det man kan se, medan USA löser det man behöver som land via andra system…

1 gillning

Aktuellt igen:

Europeans risk seeing social media services Facebook and Instagram shut down this summer, as Ireland's privacy regulator doubled down on its order to stop the firm's data flows to the United States.

1 gillning

Inte för att det kommer att hända men det hade varit intressant.

1 gillning

Nej, tyvärr blir man besviken varje gång de hotar att lägga ner.

4 gillningar