Få rätt på automatiken

Jag har en hel del Hue-prylar men har aldrig gillat Hues egen app, tack o lov är man heller inte beroende av den.

Men då introducerar vi rörelsesensorer…

Jag har sedan gammalt en smartplug till en dum lampa samt en light strip i köket där båda tänds av en rörelsesensor, under förutsättning att det är en lägre ljusnivå än 15 Lux i köket. Styrning av detta sker dels genom en automation i HomeKit men också i inställningarna i Hue-appen för rörelsesensorn. Det senare för att kunna ta del av att de ska släckas när rörelse inte upptäckts på 10 minuter.

Nu har vi introducerat en taklampa i köket. Denna ska inte styras av rörelsesensorns automatik men placerar man lampan i kökets rum så sket detta per automatik. Av för mig helt outgrundlig anledning så förutsätter Philips att ALLA lampor i aktuellt rum ska styras av rörelsesensorns automatik, detta verkar fortfarande inte gå att styra annorlunda (!).

Scenen som aktiveras i Hue-appen (och tillika stängs av) när rörelse upptäcks/inte upptäcks involverat endast smartpluggen och light strip:en och i syfte att motverka oönskat utfall så har jag skapat ett helt nytt rum i Hue-appen där kökets taklampa får husera. Då kan den ju inte påverkas av kökets rörelsesensors automatik…skulle man ju tro.

Men…

Går man in i köket så funkar allt som det ska, endast den smartpluggen och light strip:en slås på. Skulle jag sedan manuellt slå på taklampan, vilket är så vi vill ha det, och automatiken efter tio minuter slår av scenen som den ska så slår den bannemig av taklampan också (!)…jag fattar inte hur detta kan ske.

Har någon några insights eller tips att ge här?